donderdag 29 januari 2015

Gemeente Beek live met hosted telefonie-oplossing Zetacom Voice

Gemeente Beek is overgegaan op de hosted telefonie-oplossing Zetacom Voice. De migratie verliep zonder problemen en volledig binnen planning, budget en de voorafgestelde eisen. Zetacom heeft alle gebruikers voorzien van een nieuw telefoontoestel. Bij de overgang naar de nieuwe telefonie-omgeving heeft gemeente Beek haar bestaande telefoonnummers behouden. Dankzij de probleemloze implementatie heeft de eindgebruiker niets gemerkt van de migratie.

maandag 26 januari 2015

Unify verkoopt voiceplatform aan Telecom Luxembourg


Na enkele maanden onderhandelen neemt Telecom Luxembourg de voicediensten in de cloud van Unify over. Ook de klantencontracten verhuizen mee, al blijft Unify deels aanwezig. De overnamegesprekken tussen Unify en Telecom Luxembourg Private Operator, kortweg TLPO, liepen al sinds april. Beiden delen al een infrastructuur en gelijkaardige portfolio. Hoeveel TLPO betaalt voor de overname is niet bekend.

vrijdag 23 januari 2015

'WhatsApp zuiniger met accu'

WhatsApp springt zuiniger om met smartphone-accu's dan Facebook Messenger. Dat blijkt uit een gedetailleerde analyse van een onderzoeksgroep op de University of California. Vooral met het scherm aan kost het chatten via WhatsApp minder stroom. Bij het ontvangen van veel kleine berichtjes via Facebook Messenger bleek in het onderzoek een piek te zien in het energieverbruik van rond 200 millijoule, terwijl WhatsApp het afkan met rond 150mJ.

donderdag 22 januari 2015

Beveiligde berichtendienst MegaChat vanaf april 2015 op iOS

In april 2015 verschijnt een veiliger alternatief voor Skype: MegaChat, de chatapp van Kim Dotcom. MegaChat komt in april 2015 beschikbaar op iOS en Android, zegt Bram van der Kolk, een Nederlandse woordvoerder van MEGA. De chatapp is momenteel alleen op desktopcomputers te gebruiken, dankzij browser-extensies voor Chrome en Firefox die later vandaag zijn te downloaden. TechCrunch probeerde MegaChat al even uit en merkte dat er nog wel wat verbindingsproblemen waren.

BlackBerry wil wettelijke app-neutraliteit, iMessage voor iedereen!

Naast netneutraliteit wil BlackBerry-topman John Chen ook een wettelijke app-neutraliteit. Hij pleit daarvoor in een open brief aan het Amerikaanse congres. De CEO stoort zich aan het feit dat veel populaire apps/diensten alleen voor iOS en Android beschikbaar zijn. Volgens Chen worden BlackBerry-gebruikers gediscrimineerd omdat niet alle diensten en apps voor hen toegankelijk zijn.

dinsdag 20 januari 2015

Voiceworks start buitenlandse expansie met overname OnePhone Duitsland

Voiceworks neemt Mobile Virtual Network Operator (MVNO) OnePhone uit Duitsland over. OnePhone was tot de overname in handen van KPN OnePhone Holding. In navolging van de eerdere verkoop van E-plus, verlaat KPN met deze overname nu definitief de Duitse markt. Stijn Nijhuis, CEO: 'Wij betreden als Nederlandse partij de Duitse markt waar andere partijen zich terugtrekken.'

Het hoofdkantoor van Voiceworks blijft na de overname gevestigd in Almere. De Duitse Managing Director (MD) Christoph Wichmann heeft van Voiceworks het vertrouwen gekregen de organisatie in Duitsland verder te laten groeien. Wichmann heeft 15 jaar ervaring in verkoop- en management posities bij telecom partijen als AT&T en QSC in Duitsland.

Voiceworks levert onder meer groothandeloplossingen inclusief ondersteuning aan onder andere PBX- installateurs, CPS, ISP en ASP.

Lifesize introduceert Icon 400 en Icon Flex

Lifesize kondigt nieuwe uitbreidingen aan van haar Lifesize Cloud videoconferentie-diensten en de introductie van de Lifesize Icon 400 en Lifesize Icon Flex. Speciaal ontworpen voor kleine spreekkamers brengt de Icon 400 dezelfde video-ervaring als de Lifesize Icon 600. De Icon 400 stelt gebruikers in staat om snel video en audio deelnemers aan het gesprek toe te voegen en eenvoudig content te delen met alle deelnemers aan de vergadering.

In combinatie met Lifesize Cloud, ondersteunt de Icon 400 alle vormen van communicatie - ad hoc calls vanuit een bedrijfs-directory, de geplande of  'meet me' bijeenkomsten in virtuele vergaderzalen, een-op-een of groepsgesprekken met maximaal 25 deelnemers - op laptops, tablets en smartphones.

De Lifesize Ico Flex is ontworpen voor bedrijven die al een collaboratietoepassing zoals Microsoft Lync (Skype for Business), Skype, Google Hangouts, Cisco Jabber, WebEx of Citrix GoToMeeting als primaire vergadertool gebruiken. Gebruikers sluiten eenvoudig hun pc of Mac via USB aan op de Icon Flex en deze neemt alle video- en audioverwerking over en daarmee transformeert de vaak matige kwaliteit in een uitzonderlijke ervaring waarbij iedereen duidelijk kan worden gezien en gehoord.

Het ontwerp en de afwerking van de Icon 400 op business-class niveau doet duidelijk denken aan Lifesize boardroom producten. De Lifesize Flex kan worden geleverd met tafelmicrofoon of de speciale conferentietelefoon (Lifesize Phone) om de meest veeleisende audio- en videokwaliteit te waarborgen.

maandag 19 januari 2015

WhatsApp meest populaire app in Nederland

WhatsApp is met een zogenoemde installed base van 9,4 miljoen de populairste applicatie in Nederland. Ook wereldwijd is de chat-app populair. Eerder deze maand maakte voormalig WhatsApp-ceo Jan Koum bekend dat de app maandelijks 700 miljoen actieve gebruikers heeft. Die zijn goed voor 30 miljard verstuurde berichten per maand. Begin 2014 lag het aantal actieve gebruikers nog rond de 450 miljoen.

WhatsApp ondersteunt nu ook prioriteitsmodus in Android 5.0

WhatsApp heeft stilletjes ondersteuning voor de prioriteitsmodus in Android Lollipop toegevoegd, waardoor WhatsApp niet meer door de stille modus meldingen laat klinken. De stille modus is uit Lollipop gehaald, en Google heeft deze vervangen door de modi ‘alle meldingen’, ‘prioriteitsmeldingen’ en ‘geen meldingen’. Laatstgenoemde is de écht stille modus, waarbij er zelfs geen alarmen klinken.

Facebook Messenger zet gesproken berichten om naar tekst

Gesproken berichten in Facebook Messenger zijn best handig, behalve wanneer je in gezelschap bent. Een nieuwe functie in Facebook Messenger gaat dat probleem oplossen. Facebook werkt aan een optie om de gesproken berichten automatisch om te zetten naar tekst. Je kunt het bericht daarna gewoon lezen. Een kleine groep gebruikers heeft de functie al beschikbaar. Als het bevalt, zal het worden uitgerold naar een grotere groep gebruikers.

maandag 12 januari 2015

Telefonische bereikbaarheid ook in 2015 belangrijk thema voor MKB

44 procent van de ondernemers in het MKB geeft aan dat telefonische bereikbaarheid een belangrijk thema is binnen de organisatie. Bereikbaar zijn op één telefoonnummer via verschillende apparaten zoals pc, laptop, tablet en mobiel wordt gezien als de belangrijkste functionaliteit bij het realiseren van optimale telefonische bereikbaarheid (55%). Een opvallende uitkomst, want het MKB geeft aan dat e-mail de meest gekozen weg is om intern (54%) en extern (51%) te communiceren. Dit blijkt uit onafhankelijk onderzoek uitgevoerd in opdracht van Infopact, leverancier van IP-communicatieoplossingen voor de zakelijke markt, onder 500 beslissers binnen het MKB.

Het onderzoek gehouden bij bedrijven in meerdere branches laat zien wat de belangrijkste aandachtspunten zijn van het MKB. Het blijkt dat vooral organisaties met 51-100 medewerkers telefonische bereikbaarheid hoog op de agenda hebben staan (52%). Naast bereikbaar zijn via één telefoonnummer, zijn hulpmiddelen zoals de beschikbaarheidsweergave van collega’s van groot belang bij het realiseren van telefonische bereikbaarheid. Dit geeft 28 procent van de respondenten aan. Een kleine hoeveelheid (16%) geeft aan graag inzicht te hebben in bereikbaarheidsstatistieken. 

vrijdag 9 januari 2015

Meeste bedrijven vinden videovergaderen nuttig

Polycom maakt de resultaten bekend van een nieuw onderzoek dat ingaat op hoe organisaties vandaag de dag videosamenwerkingsoplossingen gebruiken. Het wereldwijde onderzoek toont aan dat meer dan negentig procent van de bedrijven die regelmatig video gebruiken voor samenwerking, diverse voordelen ervaart. Bedrijven noemen bijvoorbeeld hogere productiviteit, een betere samenwerking in het team, diverse financiële besparingen en een verlaging van de reiskosten.

Hoewel het onderzoek de vele voordelen van het gebruik van videosamenwerking laat zien, bestaan er nog steeds drempels voor een brede adoptie. Het onderzoek wijst uit dat meer dan vijftig procent van de mensen die regelmatig video gebruiken, zelden tot nooit IT’ers nodig heeft bij een telefoongesprek. Dat zorgde voor meer eenvoud in het gebruik met oplossingen van vandaag de dag. De helft van de ondervraagde mensen hintte er ook op, dat meer toegang tot video leidt tot meer gebruik. Maar weinig organisaties hebben video beschikbaar gesteld voor gebruikers van desktop en mobiel. In grote conferentieruimten is er doorgaans slechts een beperkte beschikbaarheid van video.

Van de ondervraagde eindgebruikers geeft 45 procent aan regelmatig gebruik te maken van mobiele apparaten – zoals tablets, laptops en mobiele telefoons – voor het deelnemen aan een videoconferentie. 35 procent van de digital natives – werknemers van 25 jaar of jonger en bepalend voor de toekomst van werk – gebruikt regelmatig video vanaf diverse locaties. Deze aantallen nemen naar verwachting toe naarmate er meer mobiele apparaten komen en organisaties steeds flexibeler werkregelingen bieden.

Specifieke resultaten voor de EMEA-regio:
  • meer dan negentig procent van de onderzochte EMEA-bedrijven zet meetings op via ‘room based’-oplossingen;
  • al meer dan 45 procent van de EMEA-bedrijven gebruikt een mobiele video-oplossing;
  • bijna 66 procent gebruikt virtuele meeting-rooms – het hoogste percentage in vergelijking met het gebruik daarvan in Noord-Amerika en Azië-Pacific;
  • EMEA is behoorlijk technologisch onderlegd – slechts 37 procent heeft IT-ondersteuning nodig bij een tot 25 procent van de videogesprekken.
  • een besparing op reiskosten is in EMEA het belangrijkste voordeel van videogebruik – 98 procent geeft dit een gemiddelde tot hoge prioriteit.
  • 71 procent van de onderzochte mensen in EMEA ziet een toename van het videogebruik in het dagelijkse werk.