Er is een nieuwe versie van de chat-applicatie TextSecure verschenen, die volgens de ontwikkelaars dezelfde ervaring als WhatsApp biedt. TextSecure is ontwikkeld door WhisperSystems, dat is opgezet door de gerenommeerde beveiligingsonderzoeker Moxie Marlinspike. De software is opensource en al in een aantal jaren in ontwikkeling. Gebruikers van TextSecure kunnen alleen versleuteld met elkaar communiceren. Daarnaast worden verschillende beveiligingsmaatregelen zoals forward secrecy toegepast om de communicatie verder te beschermen.
donderdag 27 februari 2014
dinsdag 25 februari 2014
Nederlandse providers niet bang voor belfunctie WhatsApp
Het is één van de grootste ontwikkelingen op appgebied: WhatsApp zal later dit jaar een belfunctie aan de app toevoegen. Daarmee gaat WhatsApp wederom de concurrentie aan met telecomproviders, zoals ze eerder ook al deden door een goedkoper alternatief op sms’en te bieden. In feite kon je al langer bellen met apps, maar omdat WhatsApp op bizar veel smartphones geïnstalleerd is kan het een behoorlijke impact hebben. Zijn de Nederlandse telecomproviders wel voorbereid op deze mogelijk volgende bedreiging van hun inkomstenstroom? iCulture vroeg T-Mobile, Vodafone en KPN om hun reactie op de aanstaande belfunctie van WhatsApp.
donderdag 20 februari 2014
Zakelijke telefonie: Vodafone marktleider mobiel en KPN voor vast
Nadat het gat tussen KPN en Vodafone op het gebied van zakelijk mobiel gebruik de afgelopen jaren al steeds kleiner werd, ziet Computer Profile nu meer mobiele aansluitingen van Vodafone dan van KPN. Door de circa 6.000 geïnterviewde bedrijfslocaties, bedrijfsvestigingen met 50 of meer werknemers, worden ruim 430.000 zakelijke mobiele abonnementen afgenomen. Hiervan betreft 44 procent een aansluiting van Vodafone, waarmee het de meest voorkomende zakelijke provider is in het MKB+ segment. Ongeveer 38 procent van de zakelijke mobiele abonnementen is een aansluiting van KPN Mobiel. Het aandeel van Telfort is daarin niet meegenomen. De Telfort-abonnementen, ongeveer 2,5 procent van het totaal, worden apart weergegeven. Binnen de geïnterviewde zakelijke doelgroep is T-Mobile de derde meest voorkomende provider. Zij zijn de laatste jaren goed voor een aandeel tussen de 11 en 12 procent.
Op basis van de penetratiegraad van de zakelijke mobiele providers is KPN nog wel de grootste partij. De penetratiegraad laat zien welk percentage van de bedrijfsvestigingen een bepaalde provider inschakelt voor mobiele telefonie. Hieruit blijkt dat KPN voor 42,7 procent van de bedrijfsvestigingen met 50 of meer medewerkers de provider is. Vodafone is in gebruik op 40 procent van deze locaties en T-Mobile bij 12 procent. Vodafone kent dus iets minder klanten in het zakelijke segment vanaf 50 medewerkers, maar deze klanten nemen in totaal wel meer abonnementen af dan de klanten van KPN.
Het aandeel mobiele abonnementen van Tele2 is het grootst in de groothandel en het onderwijs. Ook Telfort (5%) en T-Mobile (26%) hebben hier een relatief groot aandeel. Voor overheidsinstellingen geldt dat Vodafone veruit de belangrijkste provider is, met bijna twee derde van de abonnementen. Ook IT, telecom & utilities, het handelssegment en de transportsector kunnen als Vodafone-bolwerk worden beschouwd. KPN kent haar sterkste zakelijke segmenten in de bouw, de zakelijke & financiële dienstverlening en het onderwijs.
Begin vorig jaar was al zichtbaar dat Vodafone nadrukkelijk aan de weg aan het timmeren was op het gebied van vaste telefonie. Die ontwikkeling heeft zich nadrukkelijk doorgezet in de loop van 2013. In totaal geeft nu 8,4 procent van de circa 6.000 geïnterviewde bedrijfsvestigingen aan dat Vodafone wordt ingeschakeld voor vaste telefonie. Een jaar terug was dat nog 6 procent. In de meeste branches scoort Vodafone voor vaste telefonie een penetratie die dicht bij het marktgemiddelde (8,4%) ligt. Uitschieters naar boven zijn IT, telecom & utilities (14%), de dienstverlenende sector (9,8%) en het onderwijs (9,6%). Segmenten waar Vodafone relatief gezien nog ondergemiddeld scoort zijn de transportsector (5%) en de overheid (6%). Opvallend hierbij is dat binnen de overheid vaste telefonie van Vodafone relatief weinig gebruikt wordt, in tegenstelling tot de mobiele telefoniediensten.
Met een penetratie van 11 procent is Tele2 de op één na grootste aanbieder van vaste telefonie bij bedrijfsvestigingen met 50 of meer werknemers. Voor Tele2 is de overheid veruit het belangrijkste segment. Een kleine 30 procent van de overheidsinstellingen schakelt Tele2 in voor vaste telefonie. Dat is bijna driemaal zo hoog als in de dienstverlenende sector (10,6%) en bij IT, telecom & utilities bedrijven (10,7%), die na de overheid de best scorende segmenten zijn voor Tele2.
Zoals duidelijk te zien is in figuur 3 zal KPN voorlopig nog wel een tijdje marktleider blijven voor vaste telefonie. Ruim 61 procent van de bedrijfsvestigingen schakelt KPN in, een kleine 3 procent maakt gebruik van het KPN label Telfort. In het Telfort-percentage is ook Atlantic Telecom opgenomen. Bij bouwbedrijven scoort KPN ver bovengemiddeld, hier is driekwart klant bij KPN voor vaste telefonie. De overheid is met 51 procent het segment waar KPN het slechtst scoort. Het percentage locaties dat overige providers voor vaste telefonie inschakelt is licht aan het stijgen. De belangrijkste namen binnen de overige categorieën zijn: BT, Colt, Detron, Verizon en AT&T. De kabelaars Ziggo en UPC Business laten een constant beeld zien. UPC kent een stabiele penetratie van 2 procent, Ziggo van 3 procent.
Op basis van de penetratiegraad van de zakelijke mobiele providers is KPN nog wel de grootste partij. De penetratiegraad laat zien welk percentage van de bedrijfsvestigingen een bepaalde provider inschakelt voor mobiele telefonie. Hieruit blijkt dat KPN voor 42,7 procent van de bedrijfsvestigingen met 50 of meer medewerkers de provider is. Vodafone is in gebruik op 40 procent van deze locaties en T-Mobile bij 12 procent. Vodafone kent dus iets minder klanten in het zakelijke segment vanaf 50 medewerkers, maar deze klanten nemen in totaal wel meer abonnementen af dan de klanten van KPN.
Het aandeel mobiele abonnementen van Tele2 is het grootst in de groothandel en het onderwijs. Ook Telfort (5%) en T-Mobile (26%) hebben hier een relatief groot aandeel. Voor overheidsinstellingen geldt dat Vodafone veruit de belangrijkste provider is, met bijna twee derde van de abonnementen. Ook IT, telecom & utilities, het handelssegment en de transportsector kunnen als Vodafone-bolwerk worden beschouwd. KPN kent haar sterkste zakelijke segmenten in de bouw, de zakelijke & financiële dienstverlening en het onderwijs.
Begin vorig jaar was al zichtbaar dat Vodafone nadrukkelijk aan de weg aan het timmeren was op het gebied van vaste telefonie. Die ontwikkeling heeft zich nadrukkelijk doorgezet in de loop van 2013. In totaal geeft nu 8,4 procent van de circa 6.000 geïnterviewde bedrijfsvestigingen aan dat Vodafone wordt ingeschakeld voor vaste telefonie. Een jaar terug was dat nog 6 procent. In de meeste branches scoort Vodafone voor vaste telefonie een penetratie die dicht bij het marktgemiddelde (8,4%) ligt. Uitschieters naar boven zijn IT, telecom & utilities (14%), de dienstverlenende sector (9,8%) en het onderwijs (9,6%). Segmenten waar Vodafone relatief gezien nog ondergemiddeld scoort zijn de transportsector (5%) en de overheid (6%). Opvallend hierbij is dat binnen de overheid vaste telefonie van Vodafone relatief weinig gebruikt wordt, in tegenstelling tot de mobiele telefoniediensten.
Met een penetratie van 11 procent is Tele2 de op één na grootste aanbieder van vaste telefonie bij bedrijfsvestigingen met 50 of meer werknemers. Voor Tele2 is de overheid veruit het belangrijkste segment. Een kleine 30 procent van de overheidsinstellingen schakelt Tele2 in voor vaste telefonie. Dat is bijna driemaal zo hoog als in de dienstverlenende sector (10,6%) en bij IT, telecom & utilities bedrijven (10,7%), die na de overheid de best scorende segmenten zijn voor Tele2.
Zoals duidelijk te zien is in figuur 3 zal KPN voorlopig nog wel een tijdje marktleider blijven voor vaste telefonie. Ruim 61 procent van de bedrijfsvestigingen schakelt KPN in, een kleine 3 procent maakt gebruik van het KPN label Telfort. In het Telfort-percentage is ook Atlantic Telecom opgenomen. Bij bouwbedrijven scoort KPN ver bovengemiddeld, hier is driekwart klant bij KPN voor vaste telefonie. De overheid is met 51 procent het segment waar KPN het slechtst scoort. Het percentage locaties dat overige providers voor vaste telefonie inschakelt is licht aan het stijgen. De belangrijkste namen binnen de overige categorieën zijn: BT, Colt, Detron, Verizon en AT&T. De kabelaars Ziggo en UPC Business laten een constant beeld zien. UPC kent een stabiele penetratie van 2 procent, Ziggo van 3 procent.
Facebook neemt WhatsApp over voor 16 miljard dollar
Facebook telt maar liefst 16 miljard dollar neer voor WhatsApp, de duurste investering ooit uit de geschiedenis van het sociale netwerk. Het Californische bedrijf blijft echter zelfstandig. Facebook betaalt twaalf miljard dollar in Facebook-aandelen en vier miljard in contanten. Na vier jaar krijgen de oprichters en werknemers nog eens drie miljard dollar aan zogenoemde ‘beperkte aandelen’.
dinsdag 11 februari 2014
'Aziatisch chatbedrijf wil bel-app Viber overnemen'
Een Aziatisch internetbedrijf wil bel-app Viber overnemen, zo meldt een Israëlische krant op basis van anonieme bronnen. De bel-app heeft 200 miljoen gebruikers en zou tussen 220 miljoen en 290 miljoen euro moeten opbrengen. De zakenkrant Calcalist meldt niet welk Aziatisch bedrijf, dat volgens de informatie al op de chipmarkt zit, interesse heeft in Viber. Dat juist een krant uit Israël dit heeft vernomen, komt vermoedelijk doordat Viber een Israëlisch bedrijf is. Het bedrijf opereert vanaf Cyprus
maandag 10 februari 2014
Dialer-app voor Android maakt gratis bellen mogelijk
Een dialer-app voor Android maakt gratis bellen tussen gebruikers mogelijk, terwijl telefoontjes naar contactpersonen die de dienst niet gebruiken lopen via de provider. Daarmee gaat Bolt de concurrentie aan met soortgelijke diensten als Viber en Skype. Bolt wil zich onderscheiden doordat gebruikers altijd kunnen bellen vanuit de app, ook als contactpersonen de dienst niet gebruiken. De app zal eerst kijken of het gebelde nummer een Bolt-account heeft en als dat niet zo is, gebruikt het de telefoon-app op het toestel zelf en belt de gebruiker dus binnen de normale bundel van de eigen provider. Skype gebruikt voor dit soort telefoontjes bijvoorbeeld een eigen betaaldienst.
zondag 2 februari 2014
VS testen overgang naar digitaal telefoonnetwerk
Amerikaanse telecombedrijven mogen experimenteren met het vervangen van traditionele telefoonnummers door IP-adressen. De Federal Communications Commissie heeft de telecomindustrie toestemming gegeven om de overstap van traditionele analoge netwerken naar digitale te gaan testen. Het gaat niet om het testen van nieuwe technologie, want voice-over-ip wordt al geruime tijd gebruikt. Het wordt nu echter gebruikt als extra dienst bovenop de traditionele analoge spraaknetwerken.






