vrijdag 29 november 2013

Viber gebruik stijgt naar 330 miljoen

Het Viber gebruik is de afgelopen tijd voornamelijk in landen als Vietnam en de Filipijnen sterk gegroeid. In totaal maken nu zo’n 330 miljoen mensen gebruik van de app, waarmee je gratis kunt bellen en chatten met andere Viber-gebruikers. Waarschijnlijk maken niet alle van de 330 miljoen gebruikers ook actief gebruik van de app. De oprichter van Viber, Talmon Marco, spreekt in een tweet over 328,211,856 gebruikers als ‘deze net zo werden geteld als bij andere chat-apps’.

donderdag 28 november 2013

BBM voorgeïnstalleerd op smartphones van kleine fabrikanten

BlackBerry heeft gisteren aangekondigd dat ze deals hebben gesloten met 12 verschillende fabrikanten om vanaf december BlackBerry Messenger standaard te installeren op de smartphones van deze fabrikanten. Het gaat niet om grote smartphonefabrikanten, maar om fabrikanten die in bepaalde delen van de wereld een 'acceptabel' marktaandeel hebben: Be, Brightstar, Celkon, Evercoss, Imo, Micromax, Mito, Snexian, Spice, Techno, TiPhone en Zen.

Facebook dringt Facebook Messenger op voor privéberichten

Wie privé wil blijven chatten in Facebook voor de iPhone en iPad, kan daarvoor mogelijk alleen nog maar in de Facebook Messenger-app terecht. iPhoneclub-lezer Sanne meldt iCulture via Twitter dat ze vanaf vanochtend de melding krijgt om Facebook Messenger te installeren op de iPhone om nieuwe privéberichten te kunnen zien. Het lijkt een functie te zijn waarmee Facebook experimenteert of het is een functie die Facebook langzaam uitrolt, want niet iedereen krijgt de melding te zien.

Unify wint de Telecom Inspirience Award voor Best UC project voor Gemeente Maastricht

Unify ontving maandag 25 november de prestigieuze Telecom Inspirience Award. In de categorie Best UC Project/Solution won de Unify OpenScape UC suite oplossing zoals die is ingezet voor de Gemeente Maastricht. Unify heeft samen met implementatiepartner Zetacom BV, die zorgde voor de uitrol van het project, bewezen een kostenefficiënte en degelijke oplossing te kunnen  aanbieden. Uit het juryrapport: ‘Een zware categorie waarin het lastig was een winnaar te kiezen. Het was dan ook een close finish waarbij de uitrol van Unify binnen het cluster van gemeenten indruk maakte. Een goed doordachte uitvoering, een complexe omgeving met verschillende belangen en een klant die zeer tevreden is. De overheidssector biedt veel kansen voor de telecombranche en met dergelijke projecten zet de telecom zich hier op de kaart.’
Nog niet zo lang geleden leken Nederlandse gemeentes soms onneembare bastions, waar je telefonisch van het kastje naar de muur werd gestuurd. Inmiddels zijn de meeste zich er van bewust dat burgers ook klanten zijn,  die snel en efficiënt van de juiste diensten moeten worden voorzien. De Gemeente Maastricht heeft de laatste jaren alle zeilen bijgezet om de burger weer centraal te krijgen in het business model. Met behulp van de oplossingen van Unify is Maastricht erin geslaagd om de bellende burger snel bij het juiste loket te krijgen en de klantenservice te optimaliseren.

woensdag 27 november 2013

BlackBerry breidt Messenger uit met chatkanalen

BlackBerry heeft zijn populaire Messenger-dienst uitgebreid met Channels. Met de functionaliteit kunnen gebruikers kanalen opzetten waarin 'abonnees' met elkaar kunnen chatten en foto's kunnen uitwisselen. De feature komt ook naar Android en iOS. Channels wordt meteen uitgerold voor gebruikers die beschikken over een BlackBerry-smartphone die minimaal over versie 5 van het bijbehorende mobiele besturingssysteem beschikt. De feature is beschikbaar binnen de populaire berichtenapplicatie Messenger. Channels is vooralsnog beschikbaar als bèta.


dinsdag 26 november 2013

Poundwise kiest Dia Telecom voor telefonie vanuit de cloud

Financieel dienstverlener Poundwise brengt haar telefonie onder in de cloud bij Dia Telecom, specialist op het gebied van cloud-based telecommunicatie. Dia Telecom ontzorgt Poundwise op het gebied van telefonie door het volledige beheer en onderhoud van de telefooncentrale uit handen te nemen. De behoefte van Poundwise om meer toestellen toe te voegen aan het netwerk lag aan de basis voor de keuze voor Dia Telecom. Tevens waren het onderhoud en beheer van de telefooncentrale op locatie duur en complex geworden, waardoor Poundwise de overstap naar hosted IP-telefonie vanuit de cloud heeft gemaakt. Een telefooncentrale op locatie is hierdoor niet meer nodig. Poundwise profiteert van een flexibele en schaalbare oplossing, doordat de kosten voor telefoniediensten naadloos meebewegen met de werkelijke behoefte. Daarnaast kan Poundwise naar behoefte zelf extra functionaliteiten, zoals voicemails en keuzemenu’s, gemakkelijk aan- en uitzetten in een dashboard.

Conrad kiest voor telefonieoplossing van Telecats

Conrad, Europa's grootste webwinkel in elektronica en techniek, heeft de Telios-oplossing van Telecats voor telefoonverkeer geïmplementeerd om zo de klantenservice verder te professionaliseren.
De voorkeur van Conrad ging uit naar een telefoniesysteem met callcenter functionaliteit dat geschikt is om de doelstellingen op termijn qua telefonisch klantcontact te kunnen halen. Een andere randvoorwaarden was het eenvoudig kunnen integreren en combineren met KANA.

maandag 25 november 2013

Microsoft belooft verbeteringen aan haperend Skype

Missende berichten, synchronisatie die uit de pas loopt en het tegelijkertijd ontvangen van een bulk oude berichten. Dit alles behoort binnenkort tot het verleden, als Microsoft zijn Skype-Messenger heeft aangepakt. Al sinds de bundeling met Windows 8.1 ervaren gebruikers problemen met instant messaging bij Skype. De belangrijkste oorzaak is de grote stap die bij Skype is gemaakt van een peer-to-peernetwerk naar een cloudinfrastructuur.


donderdag 21 november 2013

Vodafone Nederland brengt binnenkort WhatsApp-concurrent uit

Vodafone Nederland brengt binnenkort de WhatsApp-concurrent Message+ uit in Nederland. Message+ is te downloaden voor Android en kan de sms-app vervangen. Het werkt ongeveer als iMessage op iOS en kan berichten sturen als sms of als chatbericht. Met Message+ kunnen gebruikers naast chatberichten ook groepsgesprekken voeren en foto's, video's en de eigen locatie delen met contactpersonen. Ook pronkt Vodafone met de functie dat gebruikers kunnen zien of een bericht is aangekomen en of een contactpersoon aan het typen is


dinsdag 19 november 2013

Thinking Phone Networks en Televersal tekenen distributie overeenkomst

Thinking Phone Networks kondigt vandaag een distributieovereenkomst aan met Televersal. Deze laatste mag de ThinkingSuite aanbieden, een softwarepakket met mogelijkheden voor spraak- , video- , presence/IM, contact center en conferencing. Het biedt ook standaard integratie met bedrijfstoepassingen zoals CRM en ERP.

zaterdag 16 november 2013

‘WhatsApp voor iOS 7 klaar voor release’

WhatsApp voor iOS 7 staat op het punt van release. De vernieuwde app zou komende week al beschikbaar kunnen komen op iPhones. Eerder vandaag circuleerden op Twitter al berichten dat de Golden Master van WhatsApp 2.11.5 onder betatesters is verspreid. De Duitse website Afpelpage verwacht dat de app nu snel komt. Het vernieuwde WhatsApp is voorzien van nieuwe geluiden, ronde foto’s van vrienden en mogelijk ook een fotobewerkingsfunctie.

donderdag 14 november 2013

BlackBerry BBM komt naar iPod touch en iPad

BlackBerry gaat de BBM-app voor iOS ook beschikbaar stellen op iPad en iPod touch. Momenteel is het alleen mogelijk om op de iPhone chatberichten uit te wisselen met vrienden. De update zal later vandaag beschikbaar komen, al bestaat er altijd de kans dat de update wordt uitgesteld. BBM is sinds afgelopen maand te gebruiken op de iPhone en maakte een komeetachtige start door met meer dan 10 miljoen downloads in de eerste dagen.

maandag 11 november 2013

Youfone omarmt internetbellen

Als eerste mobiele provider in Nederland omarmt Youfone het bellen via een internetverbinding. De provider heeft een app ontwikkeld waarmee goedkoop van en naar het buitenland gebeld kan worden. Consumenten kunnen daardoor volgens het bedrijf tot wel 80 procent besparen.
De app richt zich in eerste instantie op het gebruik van de telefoon in het buitenland. De roamingtarieven die mobiele providers rekenen staan onder druk. Met de app wil Youfone consumenten een goedkoop alternatief bieden voor de hoge belkosten in en buiten Europa. Binnen de EU kost bellen naar mobiele nummers slechts 10 cent en bellen naar vaste nummers 5 cent per minuut. Een fractie van de belkosten die providers nu rekenen. Ook intercontinentaal bellen is goedkoop. Vanuit Nederland naar de VS bellen kost bijvoorbeeld 5 cent per minuut.

Viber helpt slachtoffers tyfoon

De populaire chat- en voipdienst Viber laat getroffenen van de tyfoon Haiyan die vrijdag zo veel schade aanrichtte op de Filipijnen, tijdelijk gratis bellen. Viber is momenteel gratis voor gebruikers in de Filippijnen, dat de schade opmaakt van tyfoon Haiyan. De zwaarste storm van dit jaar,en één van de zwaarste stormen ooit, heeft het leven geëist van ruim 10.000 mensen. Momenteel raast Haiyan uit in het noorden van Vietnam.

zondag 10 november 2013

'WhatsApp nog dit jaar op Firefox OS'

WhatsApp zal een versie van zijn chatsoftware gaan uitbrengen voor Firefox OS, zo claimen een aantal Spaanse techsites. Om op het mobiele besturingssysteem van Mozilla te kunnen draaien, zal de populaire messenger een webapp moeten uitbrengen. De komst van WhatsApp naar Firefox OS zou zijn bevestigd door de Spaanse provider Telefónica, schrijft AndroidAyuda. Dit bedrijf biedt in enkele landen al smartphones aan op basis van Mozillas mobiele besturingssysteem.

vrijdag 8 november 2013

Hangouts met SMS-ondersteuning nu beschikbaar in Google Play

Nadat Google eerder bekendmaakte dat Hangouts SMS ging ondersteunen, is de nieuwe versie van Hangouts in Google Play uitgerold. Daar is de Hangouts sms-ondersteuning al aan toegevoegd, samen met enkele nieuwe features. De laatste versie van Hangouts is al op Android 4.4 en de Nexus 5 beschikbaar en brengt naast sms-ondersteuning ook de mogelijkheid om bewegende GIFjes en je locatie te versturen.


donderdag 7 november 2013

Microsoft verlengt ondersteuning Skype-accessoires

Microsoft heeft aangekondigd dat het besluit om de desktop-api voor Skype niet langer te ondersteunen is uitgesteld. Het bedrijf stelt eerst een oplossing te willen vinden met betrekking tot vervangende functionaliteit. De desktop-api wordt door accessoiremakers gebruikt voor Skype-specifieke functies. Het besluit om de ondersteuning voor de desktop-api voorlopig niet te laten vallen werd bekendgemaakt op het Skype-blog. Volgens Microsoft, eigenaar van de populaire communicatiedienst, wordt er gezocht naar alternatieve opties voor de desktop-api.

woensdag 6 november 2013

OneXS introduceert zelf te beheren telefonieoplossing in combinatie met onbeperkt bellen

Zakelijke telefonieprovider OneXS introduceert Compleet, een zakelijke oplossing in de cloud voor vaste telefonie waarmee bedrijven door middel van een eigen portal en gratis applicaties hun bedrijfstelefonie zelf kunnen inrichten en beheren. Compleet wordt aangeboden in combinatie met vaste telefonieabonnementen vanaf 9,50 euro per maand, waarmee onbeperkt gebeld kan worden naar Nederlandse vaste- en mobiele telefoonnummers.
OneXS speelt met Compleet in op de toenemende vraag in de markt naar voorspelbare, transparante maandlasten en optimale bereikbaarheid. Met Compleet hebben MKB-bedrijven niet langer de rompslomp van een  telefooncentrale en houden ze zelf controle over hun telefoniekosten én bereikbaarheid. Daarnaast kent Compleet geen contracttermijn, waardoor men nergens aan vast zit.
OneXS bedient met Compleet het MKB met een unieke, flexibele oplossing die tegemoet komt aan de wensen van de moderne ondernemer. Een ondernemer de zich wil bezighouden met de kernactiviteiten van zijn onderneming, maar wel controle wil houden over zijn telefonie omgeving. Hij wil zelf zijn bereikbaarheid kunnen regelen en alleen betalen voor wat er daadwerkelijk wordt gebruikt.
In de eigen online portal van Compleet kunnen bedrijven eenvoudig zelf hun telefonie inrichten en beheren. Zo kunnen ze bijvoorbeeld binnen een paar stappen belmenu’s inspreken en toevoegen, belgroepen creëren voor afzonderlijke afdelingen of doorschakelingen aanzetten per afdeling of gebruiker. Met maar één druk op de knop wordt een telefoonnummer doorgeschakeld, bijvoorbeeld in het geval van ziekte of vakantie. Op deze manier hoeft geen enkele oproep verloren te gaan en hebben organisaties altijd en overal controle over hun zakelijke telefonie. Naast het eigen beheer heeft elke klant bij OneXS een aanspreekpunt in de vorm van een Servicepartner. De OneXS Servicepartners zijn gevestigd door heel Nederland, waardoor er altijd een gerenommeerde partij in de omgeving van de klant zit.
Compleet is een dienst van OneXS, een telecomoperator voor de zakelijke markt met jarenlange ervaring in cloud communicatiediensten. In een tijd waarin kleine- en middelgrote bedrijven erbij gebaat zijn om hun communicatie zo efficiënt mogelijk in te richten gelooft OneXS dat Compleet hiervoor de oplossing is. Met Compleet beschikken organisaties over uitgebreide mogelijkheden om hun telefonie in te richten, zonder dat zij hiervoor grote investeringen hoeven te doen.

maandag 4 november 2013

Veel Skype-accessoires zullen vanaf december niet meer volledig werken

Veel Skype-accessoires zullen vanaf december waarschijnlijk niet meer goed functioneren. Dat komt doordat Microsoft dan stopt met de ondersteuning voor de Skype desktop-api. Het gaat vooral om accessoires met knoppen met bepaalde Skype-functies. De plannen van Microsoft met betrekking tot de desktop-api staan beschreven op een supportpagina van de Skype-website. Daarop wordt vermeld dat de bewuste api verouderd is en niet gebruikt kan worden voor de ontwikkeling van mobiele applicaties. Dit heeft Microsoft ertoe doen besluiten om de desktop-api vanaf december niet langer te ondersteunen.