maandag 30 september 2013

Telenet Triiing nu ook beschikbaar op Android

Met de lancering van Triiing voor iOS maakte Telenet in mei van dit jaar zijn intrede op de markt van mobiele ‘Voice over IP’-diensten. Na een uitgebreide testperiode is de app nu ook op Android beschikbaar. Triiing is een gratis app waarmee Telenet-klanten met hun smartphone over internet kunnen bellen aan de tarieven van de vaste lijn. Dat betekent dat je gratis belt naar mobiele en vaste nummers op weekdagen na 16 uur, in het weekend en op feestdagen. Zowel in binnen- als buitenland.

BlackBerry werkte aan 'SMS 2.0'

De Canadese smartphoneproducent BlackBerry probeerde in 2011 zijn chatdienst BlackBerry Messenger (BBM) aan telecomaanbieders te slijten als 'sms 2.0'. De dienst zou op alle platformen werken en zou gebruikers de mogelijkheid geven om ook bestanden te versturen, maar dan zonder dat een data-abonnement vereist zou zijn. Het idee was dat aanbieders BlackBerry - toen nog RIM genaamd - zouden betalen voor het exploiteren van de dienst, waarna ze het aan hun klanten aan zouden kunnen bieden. Naast de chatapp zelf zou het bedrijf ook gebroed hebben op het aanbieden van extra online diensten, zoals een opslagdienst waar gebruikers muziek en foto's kunnen opslaan. Dat meldt The Globe & Mail.

Dimension Data lanceert nieuwe generatie managed services voor videoconferencing


Dimension Data, leverancier van ICT-services en -oplossingen, komt met een vernieuwde versie van zijn Managed Services for Visual Communications-aanbod (MSVC). MSVC, de eerste wereldwijde service in zijn soort, rekent af met de kopzorgen over videomanagement doordat deze dienst zich richt op het maximaliseren van de acceptatie en het gebruik door medewerkers – en zo uiteindelijk ook op de opbrengst van de investeringen.
Wouter Bakker, Line of Business Manager Unified Communications bij Dimension Data: “Dimension Data is de grootste video-integrator ter wereld, gerekend naar omzet en aantal endpoints. We zijn een grote speler in deze markt met de meest uitgebreide set van on-premise, managed videoservices in de private cloud of as a service wereldwijd. Met onze Managed Services for Visual Communications beheren we twintigduizend videogesprekken per maand voor 430 klanten op 5.600 endpoints van Cisco en Polycom.”
Volgens Bakker heeft videoconferencing veel voordelen, mits effectief ingezet. “Werknemers worden niet alleen productiever en organisaties flexibeler, videoconferencing kan ook de manier veranderen, waarop wij extern samenwerken met collega’s, klanten en partners. Of een organisatie een succesvolle investering doet in videoconferencing, hangt grotendeels af van de acceptatie en het daadwerkelijke gebruik ervan door de medewerkers. Als medewerkers videoconferencing niet gebruiken, dan zullen hun collega’s dat ook niet doen, en klanten op hun beurt ook niet. Uiteindelijk profiteert het bedrijf dan niet van de voordelen waarvoor de technologie in eerste instantie was aangeschaft.”
Schaalbaarheid is ook een grote uitdaging voor organisaties. Bakker: “We zien dat veel bedrijven moeite hebben hun IT-supportinfrastructuur uit te breiden, zodat ze kunnen omgaan met het groeiende aantal endpoints die mobiliteit en UC-integratie met zich meebrengen. Dat komt doordat IT-afdelingen het ondersteunen van het toenemende aantal gebruikers vaak niet kunnen bijhouden of dat niet als hun taak zien. Terwijl support aan eindgebruikers juist zo essentieel is voor succesvolle gebruikersadoptie. Als er in de twee eerste minuten van een videocall iets misgaat in de call of de call niet direct tot stand komt, zien we dat de meeste gebruikers afhaken en kiezen voor een alternatief zonder beeld.”

zaterdag 28 september 2013

Tien populaire iOS apps voor messaging en chatten

Sms’en? Ouderwets. De standaard berichtendienst op de iPhone is iMessage, maar zelfs die wordt vaak aan de kant geschoven voor snelle, hippe apps met stickers, videobeelden, filters en zelfs animaties. WhatsApp is met z’n meer dan 300 miljoen gebruikers ook in Nederland de grote favoriet. Maar zoals alles in de wereld van iPhone en iPad kunnen diensten en apps net zo snel weer verdwijnen als opkomen. We bespreken de berichtenapps en laten populariteit, privacy en originaliteit meewegen. We vermelden op welke andere platformen de dienst beschikbaar is, omdat dat de kans groter maakt dat je het met zo veel mogelijk mensen kunt gebruiken.

woensdag 25 september 2013

Officieuze iMessage-app voor Android niet zonder risico

In de Google Play Store is sinds kort een applicatie beschikbaar waarmee je op een Androidtoestel berichten kan versturen via iMessage, de berichtendienst van Apple. De iMessage Chat-app is op zijn minst opmerkelijk te noemen, omdat iMessage normaal gezien uitsluitend is voorbehouden aan Apple-toestellen. Enkele gebruikers melden dat de app wel degelijk zou werken, maar we plaatsen toch enkele vraagtekens bij de veiligheid ervan.

dinsdag 24 september 2013

WhatsApp-concurrent LINE krijgt gratis videobellen

De instant messaging-app LINE beperkt zich voortaan niet alleen maar tot het sturen van berichten. Na de laatste update is het in de applicatie ook mogelijk om andere gebruikers te videobellen. De functie werkt behalve op Wi-Fi ook op een mobiele internetverbinding. Je kan zowel iemand ‘spontaan’ bellen vanuit je vriendenlijst in de app, of een gesprek starten in een al langer lopende chat. Ook kreeg de app een Snapchat-achtige videofunctie.

Nieuwe Voyager headset van Plantronics

Plantronics kondigt vandaag de Voyager Legend CS aan. Dit is het nieuwste product in de Voyager headset-lijn en combineert alle functies van de Voyager-familie: nauwkeurig afgesteld geluid, geavanceerde ruisonderdrukking, Smart Sensor-technologie en intuïtieve spraakbesturing. De headset kan gebruikt worden in combinatie met een mobiele en vaste telefoon en is ontworpen om draadloze mobiliteit te bieden evenals verbeterde productiviteit voor virtuele samenwerking zowel in het kantoor als daarbuiten.
Naast de Bluetooth headset wordt de Voyager Legend CS geleverd met een oplaadstation dat wordt aangesloten op de vaste telefoon. De optionele HL10 Lifter of EHS-kabel (apart verkrijgbaar) bieden remote call control via de vaste telefoon met een druk op de knop. Door het gebruik van accessoires, zoals een draagbare oplaadstation en USB-adapter voor pc-connectiviteit, kan de set-up zodanig worden aangepast dat het is afgestemd op iedere manier van werken.

donderdag 19 september 2013

'Ping' voor Android en iOS

BlackBerry heeft aangekondigd dat het zijn berichtendienst BBM, ook bekend als 'Ping', gaat uitbreiden naar iOS en Android. De apps worden komend weekend uitgebracht en zullen gratis te downloaden zijn op beide platformen. Ook het gebruik is verder gratis. Er kwamen eerder al geruchten naar buiten dat BlackBerry bezig was met de ontwikkeling van BBM-apps voor Android en iOS. Het bedrijf zette zelf ook per ongeluk korte tijd informatie daarover online en er verscheen een video waarin de versies voor iOS en Android te zien waren.

zondag 15 september 2013

IpFix wil VoIP ingeburgerd krijgen

Edouard De Keyser (een van de pioniers voor internet-access in België) en Frédéric Fonteyne (ex-Belgacom Skynet, Arthur Andersen en medeoprichter van MCube) keren met IpFix terug naar hun liefde voor telecom. IpFix biedt Skytel aan, een VoIP-oplossing in de cloud die minstens evenveel mogelijkheden zou bevatten als een klassieke PABX-centrale (oproepen doorverbinden, voicemail, wachtmuziek), maar dan “eenvoudiger en met een besparing op de telefoonrekening die kan oplopen tot 80 procent”, dixit de twee ondernemers.


donderdag 12 september 2013

Ricoh introduceert Unified Communication platform voor eenvoudig online samenwerken

Ricoh introduceert een compleet portfolio van Unified Communication (UC)-oplossingen om online samenwerken, vergaderen en brainstormen voor iedereen toegankelijk en eenvoudig te maken. Het portfolio stelt gebruikers in staat om efficiënter en duurzamer (samen) te werken. Ricoh’s UC Platform draait binnen een eigen, hypermodern datacenter, waardoor organisaties voordelig gebruik kunnen maken van alle voorzieningen.
Het Ricoh UC portfolio is gericht op efficiënt, digitaal samenwerken en omvat videoconferentiesystemen, apps en een touch screen dat tevens los inzetbaar is als interactief whiteboard. Ricoh’s Unified Communication oplossingen combineren visuele live communicatie met audio, video en documentbestanden. Dankzij de ondersteunende apps is live communicatie mogelijk vanaf zowel pc, laptop, smartphone of tablet. De middelen dragen sterk bij aan een duurzame bedrijfsvoering, productiviteit en kostenbesparingen, onder meer door het wegnemen van reistijd.
De investering in Ricoh’s Unified Communication platform is voor bedrijven minimaal, aangezien het communicatieverkeer van Ricoh UCS volledig via de communicatieservers in het eigen datacenter verloopt. Hierdoor hoeven gebruikers niet te investeren in dure servers, gereserveerde verbindingen en de aankoop van audio- en videoapparatuur.
Om voor individuele gebruikers verbinding met de communicatieservers tot stand te brengen, levert Ricoh apps voor Windows, iPhone, iPad en MacOS. Alle endpoints kunnen uiteraard ook met elkaar verbonden worden. Doordat voor het opzetten van een videovergadering uitsluitend een internetverbinding en beeldoutput benodigd zijn, is het mogelijk om vanaf iedere locatie een sessie op te zetten, zowel binnen als buiten kantoor.

dinsdag 10 september 2013

Skype direct beschikbaar op vergrendeling Windows 8.1

Het Skype-team maakte maandag een nieuwe ‘pre-lease’-versie beschikbaar van de populaire VoIP-applicatie, die de samenwerking met Windows 8.1 voorop stelt. Skype zal vast ingebakken zitten bij de ‘Blue’-update van Windows 8 en dat is duidelijk te zien aan de voorrechten die het programma in Windows 8.1 krijgt.

Unified Communications in de cloud

Easynet Global Services, aanbieder van managed cloud oplossingen, integreert Microsoft Lync, Office 365 en Polycom virtuele vergadertechnologie, waardoor een volledig unified communications platform ontstaat. Het cloud gebaseerd en beveiligd platform, ontwikkeld door Easynet’s R&D team, zorgt ervoor dat medewerkers altijd en ongeacht op welke locatie of via welk apparaat - smartphone, tablet of desktop - real-time en via high definition videoconferencing aan een vergadering kunnen deelnemen.
Het platform integreert onder meer oplossingen op het gebied van voice, sociale netwerken, planning en instant messaging. Met deze oplossing biedt Easynet haar klanten de keuze en flexibiliteit die zij vandaag de dag mogen verwachten. De oplossing is uitermate geschikt voor bedrijven die migreren naar de cloud. De virtuele omgeving staat garant voor lagere kosten en grotere flexibiliteit; investeringen in hardware kunnen achterwege blijven. Door het gebruik van encryptie wordt het netwerkverkeer beveiligd, ongeacht of het internet dan wel het bedrijfsnetwerk voor videoconferencing wordt gebruikt. De oplossing toont aan dat Easynet in staat is te innoveren en complexiteit te vereenvoudigen, terwijl het bedrijf tevens antwoord biedt aan de belangrijke trend om virtueel samen te werken.
Een pilotproject van deze oplossing werd uitgerold bij Limagrain. Limagrain is wereldwijd de vierde en in Europa grootste producent en distributeur van zaaigranen. Easynet integreerde de gebruikers van Office 365 met het bestaande videoconferencing systeem. De oplossing bouwt het gebruik van videoconferencing binnen het hele bedrijf verder uit. Een maximaal rendement van de investering wordt gegarandeerd, omdat de oplossing van Easynet verder bouwt op reeds gedane investeringen en ondersteuning biedt in combinatie met een gebruiksvriendelijke ervaring voor de eindgebruiker.
Het proefproject bij Limagrain maakt deel uit van Easynet’s Managed Video Conference portfolio. Door de kerntoepassingen van Microsoft Lync te combineren met het wereldwijde videonetwerk, is Easynet in staat een cloud videoconferencing en content sharing dienst te leveren waarvoor geen investeringen in hardware noodzakelijk zijn.

maandag 9 september 2013

WhatsApp-concurrent met zelfvernietigende berichten

De wereld van WhatsApp Messenger-achtige applicaties staat nog lang niet stil. Vooral privacy is een aanleiding voor ontwikkelaars om met een nieuwe app op dit gebied te komen. Met die angstgegner haalde Hem.lis bijvoorbeeld een beloofde financiering binnen. Ansa is de volgende chat-app met privacymaatregelen. Het toverwoord is selfdestruction. Je kan ‘off the record’ gaan met vrienden en Ansa zorgt er dan voor dat de berichten binnen zestig seconden vernietigd worden. Maar gebeurt dat ook op de servers van de dienst?

dinsdag 3 september 2013

Geen afgifte 0800/0900-nummers voor op de plank

ACM heeft ook na bezwaar besloten geen 0800/0900-nummers af te geven aan een telecombedrijf, omdat deze ter vorming van een voorraad zouden dienen. 0800/0900-nummers worden alleen afgegeven als er een specifiek verzoek voor een concrete dienst wordt ingediend, niet om op de plank te bewaren voor eventueel toekomstig gebruik.
0800/0900-nummers zijn een schaars goed. In dit specifieke geval heeft een bedrijf expliciet aangegeven 0800/0900-nummers aan te vragen om in voorraad te houden. Dit zou niet passen binnen de opdracht die ACM met artikel 4.3 van de Telecommunicatiewet heeft. ACM moet er bij afgifte zorg voor dragen dat een nummer conform het nummerplan gebruikt gaat worden en dat het daadwerkelijk gebruikt gaat worden.