dinsdag 25 september 2012

Haken en ogen aan videoconferenties in rechtszaal

Videoconferencing in (straf)zaken biedt veel mogelijkheden, maar er zijn ook nadelen en nog steeds vraagtekens. Dit zeiden Math van Dooren, vicepresident van de Rechtbank Roermond, en Miet Vanderhallen, docent rechtspsychologie aan de Universiteit Antwerpen en docent criminologie aan de Universiteit Maastricht, vrijdag tijdens het elfde congres van Forum ad Mosam in Herten (Roermond). “Videoconferenties hebben in het digitale tijdperk de toekomst. Je moet alleen weten wanneer en hoe je ze gebruikt. We zouden er in de rechtbank meer gebruik van moeten maken, maar nadeel is zeker dat je de sfeer niet proeft. Wil ik een videoconferentie gebruiken in een echtscheidingszaak? Rechtspraak is heel vaak emotie. Ter zitting zie ik als rechter hoe mensen reageren en lees ik de lichaamstaal. Hoe en of ik dat verdisconteer weet ik nog niet, maar dat gevoel mis ik bij een videoconferentie”, aldus Van Dooren.
Centraal thema van het congres van Forum ad Mosam was videoconferencing voor het horen van verdachten, slachtoffers, getuigen en deskundigen. De Stichting Forum ad Mosam heeft tot doel de bevordering van het juridische grensverkeer van de rechterlijke macht in de Euregio Rijn-Maas Zuid en omvat de gerechtelijke arrondissementen Hasselt, Tongeren, Luik, Verviers en Eupen in België, Aken en Mönchen Gladbach in Duitsland en Roermond en Maastricht in Nederland. Het congres werd mede gefinancierd door de Raad voor de rechtspraak, in het kader van de doelstelling het bewustzijn van rechters en juridisch medewerkers van het Europese recht te vergroten, en het College van procureurs-generaal. 

maandag 24 september 2012

Webapplicatie voor WhatsApp

Een Duitse ontwikkelaar is er in geslaagd om een webapplicatie voor WhatsApp te schrijven, door het gebrekkige authenticatiemechanisme van WhatsApp te omzeilen. Daardoor kunnen gebruikers vanaf de desktop berichten versturen. Er is nog geen officiële manier om WhatsApp te gebruiken vanaf een desktop, hoewel het bijvoorbeeld mogelijk is om via BlueStacks de Android-app voor WhatsApp te simuleren en daardoor toch berichten te verzenden en te ontvangen.

Nooit meer onbereikbaar

Het is een zorg voor ondernemers: welke telefooncentrale moeten ze aanschaffen? Zetten we een flinke kast neer op de groei of leasen we er een zodat we over een paar jaar mogen uitbreiden? Sinds de opmars van Voice over IP (VoIP)-telefonie, ofwel internetbellen, is er nauwelijks nog ijzerwaar nodig om met een aantal lijnen aan de slag te kunnen. De bedrijfscentrale draait namelijk softwarematig, op een eigen server, of in het datacenter van de leverancier. In de krachttermen die de branche zelf gebruikt heet dit hosted Voip.

donderdag 13 september 2012

Unified IP 7 Platform uitgebreid

Aspect, leverancier van oplossingen voor klantcontact, enterprise workforce optimization en het Microsoft platform, lanceert Unified IP 7.1 (codenaam Tiger Shark). Dit is een uitbreiding van de Unified IP 7 productfamilie, de motor van Aspect’s multi-channel oplossingen voor klantcontact. Aspect’s Unified IP 7 familie omvat functionaliteiten die beantwoorden aan datgene wat veel bedrijven noemen als de grootste business-uitdaging: het effectief managen en leveren van een gedifferentieerde klantbeleving met het oog op de klantbehoefte aan uitbreiding van de keuze aan communicatiekanalen, bijvoorbeeld met social media.
De Aspect Social Media Channel Integration functionaliteit van het Unified IP 7 platform stelt bedrijven in staat om sociale dialogen het contactcenter binnen te brengen en om workflow rules, callcenter prestatieanalyse en workforce optimization functionaliteit toe te passen op social media communicatie.

dinsdag 11 september 2012

Shop4telecom samen met Nextivia

Shop4telecom en Nextivia gaan per direct samenwerken voor het leveren van een end-to-end Unified Communications oplossing. Door de samenwerking is het mogelijk een complete oplossing voor de communicatie en kantoor omgeving te leveren, waarbij zowel de software als hardware aan de klanten geleverd en geïmplementeerd wordt.  Nextivia is gespecialiseerd in Unified Communications (Microsoft Lync, Exchange en Office 365) en ziet in Shop4telecom de aangewezen partner voor het leveren van telecom hardware. Shop4telecom heeft een uitgebreid assortiment van UC headsets en toestellen van o.a. de merken Plantronics, Jabra, Aastra en Polycom.
Over Shop4telecom

Analist: providers moeten prijzen verlagen

Als telecomproviders de opkomst van communicatiediensten als WhatsApp en Skype op telefoons willen keren, moeten ze de prijzen verlagen en zelf een goed alternatief bieden. Dat zegt analistenbureau Strategy Analytics in een rapport. Als providers de prijzen niet verlagen en geen eigen alternatieven voor WhatsApp in de markt zetten, gaan ze in de nabije toekomst omzet en winst verliezen, zo zegt Strategy Analytics. Het verlagen van de prijzen moet ertoe leiden dat klanten minder gebruik gaan maken van WhatsApp, Fring en Skype.

maandag 10 september 2012

StartReady gaat met Dell-servers internationaal

Het Nederlandse bedrijf StartReady gaat de oem (original equipment manufacturer)-oplossingen van Dell verkopen om unified communications (uc)-producten sneller te kunnen leveren. Het portfolio van StartReady bestaat uit een aantal kant-en-klare-oplossingen op basis van Microsoft Lync-technologie. Hiermee kunnen klanten op een snelle en gemakkelijke manier overschakelen naar voice over ip (VoIP).

zondag 9 september 2012

WhatsApp kampt met storingen door 'dns-fout'

Gebruikers van WhatsApp Messenger kampen sinds zaterdag met storingen op het messagingplatform. WhatsApp bevestigt dat er problemen zijn ontstaan, vermoedelijk door een dns-fout. Een herstart van de telefoon zou kunnen helpen. De problemen met WhatsApp Messenger ontstonden zaterdagochtend. Gebruikers konden geen verbinding meer maken met de dienst en berichten kwamen niet aan.

maandag 3 september 2012

Hosted Voice blijft nog jaren hot in telefonieland

Hosted voice (of ‘managed VoIP’ of ‘cloud telefonie’) staat voor een telefonievoorziening waarbij telefonie als dienst vanuit een leverancier wordt geleverd. In de regel bestaat zo’n oplossing uit een (VoIP) telefonieserver die in een datacenter is geplaatst, een dataverbinding tussen datacenter en de kantorganisatie, en telefoontoestellen of softphones (a la Skype) op klantlocatie. Er wordt betaald per toestel per maand met eventuele aanvullende kosten voor extra functies. Leveranciers zien hosted voice als belangrijke ontwikkeling, zoniet de belangrijkste ontwikkelingen voor de zakelijke markt.