maandag 31 oktober 2011

Bellen in de cloud goedkoper

Video-overleg duur? Helemaal niet, het is gratis! Tenminste, als je geïntegreerd belt via internet (VOIP). Ook een internationale video-conferentie valt reuze mee: Een telefoonconferentie van een uur met 5 Europese locaties kost je 151 euro, eentje met mensen uit andere continenten kost ongeveer het dubbele.

vrijdag 28 oktober 2011

Bureautoestel voor Apple iPhone (iFusion) ook geschikt voor iPhone 4S

De iFusion SmartStation is officieel geaccrediteerd door Apple. Dit houdt in dat dit product overeenkomt met de hoge kwaliteitsnormen die Apple hanteert bij haar producten. iFusion SmartStation is geschikt voor Apple iPhone 3G, 3GS, 4 en 4S. Met het iFusion SmartStation kunnen de mogelijkheden van een traditionele handset telefoon en handsfree functionaliteit worden benut in combinatie met een iPhone.

donderdag 27 oktober 2011

Microsoft en Nokia geven eBuddy XMS mondiale impuls

Het Nederlandse chatprogramma eBuddy XMS krijgt een grote mondiale groeistoot. Microsoft en Nokia benoemen eBuddy tot partner en helpen bij de doorontwikkelen, marketing en distributie van de concurrent van Whatsapp. XMS werd tijdens het Nokia World in Londen gepresenteerd als een van de selecte preferred softwarepartners voor de nieuwe generatie telefoons van Nokia. De Nederlandse chatsoftware zal intensief worden gepromoot op de mobiele platformen S40, S60 en Meego van Nokia en Windows Phone 7 van Microsoft.

dinsdag 25 oktober 2011

Veranderend klantgedrag kost KPN 18 miljoen omzet

Mobiele apps zorgen ervoor dat klanten van KPN minder bellen en minder sms’en. Dat is glashelder als de leiding van het bedrijf naar de cijfers kijkt. In het derde kwartaal leverden apps als Skype, Facebook en Whatsapp 18 miljoen euro omzetverlies op. De mobiele tak van KPN zag zijn omzet op de Nederlandse consumentenmarkt afgelopen kwartaal met elf procent dalen tot 395 miljoen. Daarvan komt ongeveer vier procent, of achttien miljoen euro, op het konto van mobiele apps. Die zorgen ervoor dat consumenten minder diensten van KPN gebruiken en meer via mobiel internet.

maandag 24 oktober 2011

iMessage lekt berichten

Apple's tegenhanger voor BlackBerry Ping is niet sim-kaartgebonden en lekt berichten naar toestellen waar het ooit op is geactiveerd. Uitlenen van een SIM-kaart kan er, ongeacht de duur van het uitlenen, voor zorgen dat iMessage-berichtenverkeer voortaan wordt onderschept. Daarvoor hoeft de sim-kaart niet gekloond te worden, maar slechts even gebruikt in een andere iPhone, met iOS5.

woensdag 19 oktober 2011

Skype schrapt Google Toolbar

Na de overname van Skype door Microsoft, schrapt Skype de Google toolbar uit versie 5.6 van het populaire belprogramma. Microsoft nam Skype over voor 6 miljard euro. Met zo’n investering is het niet gewenst dat je concurrent verdient aan reclame. De nieuwe update verwijdert niet alleen de productaanbieding van Google maar lost ook een geheugenlek op in de Firefox-plugin. Ook fixt Skype een probleem dat optreed in Windows 8 dat Skype liet crashen bij gebruik in de preview versie van het komende besturingssysteem.

Google Voice app uit App Store

Google heeft besloten om zijn voip-applicatie Google Voice voor iOS-apparaten uit de App Store te halen. De voip-software zou regelmatig crashen op iPhones en iPads die voorzien zijn van het vernieuwde besturingssysteem van Apple, iOS 5. De problemen met de voip-software zouden optreden tijdens het inloggen op de voip-dienst van Google, zo meldt Engadget.

dinsdag 18 oktober 2011

OneXS SIP Trunk gecertificeerd op Microsoft Lync

OneXS, aanbieder van innovatieve communicatieoplossingen voor bedrijven, is onlangs door Microsoft gecertificeerd op Microsoft Lync. OneXS is met de OneConnect SIP Trunk de 21e aanbieder wereldwijd die het mogelijk maakt om Microsoft Lync Server 2010 aan te sluiten op Voice over IP.
Met Microsoft Lync kunnen medewerkers verschillende manieren van communiceren combineren binnen één gebruikersinterface. Dankzij informatie over de beschikbaarheid van collega’s kan beter en efficiënter worden samengewerkt.
OneXS is gespecialiseerd in migraties van bestaande “legacy” telefooncentrales naar Microsoft Lync, met behoud van bestaande telefoonnummers. Organisaties met meerdere vestigingen kunnen profiteren van een gebalanceerde verdeling van oproepen over de vestigingen en ook kunnen meerdere geografische telefoonnummers worden gecombineerd op één OneConnect SIP Trunk.

maandag 17 oktober 2011

Storing in Whatsapp treft duizenden Nederlanders

Het chatnetwerk van Whatsapp is al de gehele middag offline. De techneuten van het Californische bedrijf zijn op de hoogte, maar de oorzaak is nog onduidelijk. Het bedrijf Whatsapp Inc. meldde via een  tweet dat het systeem kuren vertoonde en ze het probleem onderzoeken. Te zien aan het aantal tweets, ligt Whatsapp in meerdere landen eruit.

Ziggo versterkt VoIP-aanbod

Aanbieder van communicatie- en mediadiensten voor bedrijven en consumenten Ziggo neemt leverancier van digitale telefonie Breezz over. Door de inlijving versterkt Ziggo het aanbod van internettelefonie voor zakelijke gebruikers. De koper uit Utrecht leverde al internettelefonie voor bedrijven, maar door de overname kan het internettelefonie als webdienst (hosted VoIP) toevoegen aan het zakelijke productaanbod dat voornamelijk gericht is op het mkb.

vrijdag 14 oktober 2011

Skype houdt naam en zelfstandigheid

Skype wordt een aparte divisie binnen Microsoft en houdt zijn eigen kantorennetwerk. Ook de naam blijft gehandhaafd. De technologie van Skype wordt op termijn ingepast in andere Microsoft-producten. De nieuwe divisie heet de Skype Division of Microsoft en wordt geleid door Tony Bates, de ceo die met de overname is meegekomen. De overige werknemers van het internetbelbedrijf blijven gehuisvest in de bestaande kantoren in onder meer Estland, Rusland, Luxemburg, Verenigd Koninkrijk, Tsjechië en Zweden.

donderdag 13 oktober 2011

Qconferencing’s videoconferencingdienst nu ook op iPad2 en Android tablets

Qconferencing heeft haar dienstverlening uitgebreid met een videoconferencing client voor de iPad2 en Android based tablets. Deze mobiele videoconferencing applicatie, in combinatie met de cloudbased diensten van Qconferencing levert de volledige videoconferencing functionaliteit in de handpalm. Mobiele gebruikers kunnen nu probleemloos deelnemen aan hoogwaardige videoconferencingsessies.
Vanuit de markt is er vraag naar veel verschillende toepassingen zoals videocommunicatie tussen huisartsen en ziekenhuizen, bedrijven en buitendienstmedewerkers, Universiteiten en studenten, overheid en burgers etc.
De videoconferencing client voor de iPad2 en de Android tablets biedt alle mogelijkheden die conventionele videoconferencing ook biedt zoals compatibiliteit met alle merken videoconferencing (Polycom, Lifesize, Tandberg, Cisco, etc.), participeren in videosessies met meerdere lokaties tegelijk, PC data delen tijdens de call aan alle deelnemers en zelfs opnames maken van de gesprekken. Belangrijker nog is dat de videocalls veilig zijn door gebruik van AES encryptie en de op internationale standaarden gebaseerde professionele firewall traversal oplossingen.
Met de introductie van deze videoconferencingdienst speelt Qconferencing in op de snelgroeiende markt van tablet gebruikers en is weer een belangrijke stap gezet om overal en op elk device gebruik te kunnen maken van hoogwaardige en veilige videocommunicatie.

Scholengroep Pontes kiest voor een Hosted VoIP oplossing

Na een uitgebreide selectieprocedure heeft Pontes Scholengroep gekozen voor een Hosted telefonie oplossing van NetSourcing. Voor drie van de vier locaties van Pontes Scholengroep heeft NetSourcing de verouderde telefooncentrale vervangen voor een Hosted VoIP oplossing via het Mitel platform.
De overeenkomst heeft een looptijd van 60 maanden. Voor de drie locaties in Goes en Zierikzee gaat NetSourcing het telefonieplatform beheren. NetSourcing biedt met Hosted VoIP een kostenbesparend, efficiënt systeem en een ongekende mobiliteit en flexibiliteit.
Pontes is een scholengemeenschap die sinds 1999 bestaat. In Zeeland is Pontes de enige combinatie van middelbare scholen die alle opleidingsvormen in huis heeft. De centrale administratie en centrale directie zijn gevestigd in Goes.
Eén van de uitgangspunten voor Pontes om voor een hosted IP telefonie oplossing te kiezen was het feit dat Pontes hierdoor niet hoeft te investeren in een eigen telefooncentrale. Ook het beheer komt grotendeels bij een externe partij te liggen. ‘Het telefoneren tussen de locaties onderling is zonder gesprekskosten en ook de overige gesprekskosten zijn via NetSourcing lager dan via de vorige provider’. Verder had Pontes de wens dat zij de beschikking zouden krijgen over meer faciliteiten (twinning, managementrapportages etc.). ‘Wanneer de laatste locatie toe is aan vervanging van de telefooncentrale kan deze naadloos geïntegreerd worden in het huidige systeem waarmee we via NetSourcing werken’.

dinsdag 11 oktober 2011

De nieuwe realiteit van telefoneren bij Tele2 Zakelijk

Wanneer je als bedrijf klaar wilt zijn voor de toekomst, dan is het verstandig om nu al over te stappen naar VoIP. Maar wat is er precies mogelijk met deze techniek en waar moet je op letten? Wij spraken met Hein Boot van Tele2 Zakelijk over deze nieuwe vorm van bedrijfstelefonie.

Boekhandel De Slegte over op VoiP

Boekhandel De Slegte, met in totaal 26 vestigingen in Nederland en België, kiest voor de Belcentrale met betrekking tot telefonie en fax. De Slegte, opgericht in het begin van de twintigste eeuw, is een bekende en sterke speler op de boekenmarkt welke niet alleen op haar 26 fysieke locaties verkoopt, maar ook in het bezit is van een complete webwinkel. Met de online winkel kan de boekenwinkel haar dienstverlening maximaliseren en bereikt zij een breed scala aan doelgroepen. De overstap naar het VoIP-platform van Belcentrale wordt gefaseerd uitgevoerd, wat betekent dat niet alle vestigingen tegelijk overstappen, om complicaties te voorkomen. Niet alleen de vestigingen, maar ook de hoofdvestiging en diverse zusterondernemingen worden ondergebracht in de PBX-centrale. Hiermee kan er eenvoudig worden doorgeschakeld en kunnen de vestigingen gratis onderling bellen.
Naast de hosted VoIP-oplossingen van Belcentrale kiest De Slegte ook voor de hosted faxoplossing en de DSL-diensten van Belcentrale, en neemt zij de benodigde hardware af bij laatstgenoemde.

maandag 10 oktober 2011

Voip met een persoonlijke 'touch'

Veel Nederlandse ondernemers hebben koudwatervrees wanneer het op voip aankomt. Volgens Arjan Westmaas van Alpharex is dat helemaal niet nodig. Een goede configuratie binnen de interne netwerkinfrastructuur van de klant en persoonlijk contact maakt dat je kwalitatief hoogwaardige ip-telefonie kunt leveren.

vrijdag 7 oktober 2011

Microsoft mag Skype overnemen van EU

De overname van internet beldienst Skype door softwaregigant Microsoft is bijna rond. Eurocommissaris Joaquín Almunia gaat officieel toestemming geven voor de overname, meldt Reuters. Na goedkeuring van de Amerikaanse overheid was het wachten op de Europese Commissie. Volgens de Commissie bestaat er op het gebied van internettelefonie genoeg concurrentie.

donderdag 6 oktober 2011

Avaya koopt telecomspecialist Sipera

Avaya neemt voor een onbekend bedrag het Texaanse Sipera over, leverancier van session border controller (sbc)-technologie. Avaya gebruikt deze technologie voor veilige communicatie voor unified communications en contact center-oplossingen.

Xelion’s telefoonsysteem gebruikt Oracle Database 11g

Xelion, ontwikkelaar van Voice over IP-oplossingen voor het mkb, verrijkt zijn Phone System met Oracle Database 11g. Dit is een centraal onderdeel van het Xelion Phone System en ondersteunt de onbeperkte opslag van gesprekken, sms-berichten, gebruikers directories en aanwezigheidsmanagement. Xelion biedt de Oracle-technologie aan organisaties die kleiner zijn dan vijfhonderd medewerkers.
Het kunnen opslaan van gesprekken en berichten is een behoefte die groeit doordat klanten van Xelion een breed scala aan innovatieve functies van het Xelion Phone System krijgen aangereikt, waaronder het archiveren van telefoongesprekken en sms-berichten. Zakelijke klanten vereisen een veilige opslag, hoge beschikbaarheid en schaalbare oplossingen. Daarom vertrouwt Xelion op Oracle.
Xelion werkt nauw samen met een aantal gecertificeerde IT- en telefoniepartners die Xelion Phone System in de markt aanbieden. De hosted voice-oplossing is sinds twaalf maanden beschikbaar, wordt al door circa twintig telefonie-aanbieders ingezet en heeft duizenden eindgebruikers. In de komende maanden zal de oplossing van Xelion ook beschikbaar zijn in andere Europese landen.

woensdag 5 oktober 2011

Vijf alternatieve communicatie-apps

Mobiel internet is leuk, maar soms moet er gebeld en ge-sms't worden en dat kost geld. Gelukkig zijn er ook goedkope of gratis alternatieven. Vijf aanraders. Met de voip-app VikingTalk van de alternatieve operator Mobile Vikings kan je gratis bellen naar andere gebruikers. Dat kan over edge, 3G en wifi. Een leuk extraatje is dat de app naadloos overschakelt naar een andere verbinding als de huidige wegvalt. Zo wordt je niet onderbroken. Met de betaalde formules, van tien tot veertig euro per maand, kan je ook voipbellen naar vaste en mobiele nummers in België, Europa en de hele wereld.

Gunstige vooruitzichten voor VoiP markt

Volgens een recente studie van onderzoeksbureau IDC groeit de Europese markt voor unified communications en collaboratie van 5, 7 miljard dollar in 2010 tot 16,6 miljard in 2015. Een belangrijke schakel in dat segment wordt gevormd door Voice over IP, waarbij de omzet uit zakelijke verkoop van IP-telefooncentrales en IP-apparatuur de komende jaren met bijna 12 procent groeit, tot 5,1 miljard dollar in 2015. Volgens senior onderzoeker Isabel Montero laat de branche in de EMEA-regio de komende vijf jaar een gemiddeld groeicijfer van rond 23,7 noteren, maar de ontwikkelingen kunnen wel negatief worden beïnvloed door de kredietcrisis en de vrees voor een nieuwe recessie, die bedrijven huiverig kan maken om in it-systemen te investeren.

maandag 3 oktober 2011

Weg met de oude telefoonlijn

Niet alleen bellen we thuis steeds vaker via de internetverbinding, ook gaan steeds meer bedrijven via het ip-netwerk bellen. Onlangs is uit onderzoek van Computer Profile gebleken dat er bij bedrijven met vijftig werknemers of meer dit jaar voor het eerst meer voip-oplossingen worden gebruikt, dan traditionele PBX-telefooncentrales. De penetratie van voip ligt op 52 procent van alle bedrijfsvestigingen met 50 medewerkers of meer, zo constateerden de onderzoekers. Eind 2010 lag die voip-penetratie nog op 46 procent.