donderdag 31 maart 2011
Publieke telefooncel wordt Skypecel
De luchthaven van de Estse hoofdstad Tallinn is de thuisbasis voor ’s werelds eerste Skype-telefooncel. De Skypecel werd ontwikkeld door AdTech uit Estland, een bedrijf dat gespecialiseerd is in advertenties via touchscreens en ledschermen. Gebruikers kunnen inloggen op de console met hun Skype-account. De interface van het programma lijkt sterk op die van de Skypesoftware.
dinsdag 29 maart 2011
Onderzoek: Xelion beste Hosted PBX oplossing
Volgens onderzoek van ICT-adviesbureau Cumula heeft Xelion de beste hosted PBX-oplossing. Xelion is innovator en ontwikkelaar van bedrijfssoftware en leverancier van zakelijke Voice over IP-oplossingen en is sinds een jaar ook actief op de markt voor hosted telefonie. Xelion Phone System is een standaardoplossing voor VoIP met de mogelijkheid vast en mobiel te integreren en te communiceren vanaf de pc. Met deze propositie biedt Xelion een oplossing voor het MKB in Nederland, ook in white label versies.
vrijdag 25 maart 2011
Skype benoemt nieuwe CFO
Skype heeft voormalig McAfee-topman Jonathan Chadwick aangesteld als Chief Financial Officer (CFO). Chadwick vervangt Adrian Dillon, die het bedrijf zal verlaten. Tevens treedt Mark Gillett in dienst als Chief Development and Operations Officer.
Marcel Van Druten nieuwe directeur ShoreTel

Van Druten treedt tot de organisatie van ShoreTel toe na actief te zijn geweest als business development manager bij Siemens Enterprise Communications. Met meer dan 10 jaar ervaring binnen de telecommarkt in de Benelux bezit hij een bewezen staat van verdienste ten aanzien van het ontwikkelen van de kanaalomzet en het werven van nieuwe partners. Voor zijn functie bij Siemens was Van Druten werkzaam als MKB-manager bij Avaya Benelux, waar hij verantwoordelijk was voor de introductie en regionale verkoop van IP Office.
donderdag 24 maart 2011
Voiceworks lanceert nieuwe dienst Voice Select
Voiceworks, de leverancier van Wholesale VoIP oplossingen, lanceert op 12 april haar nieuwe dienst Voice Select. De dienst Voice Select van Voiceworks is gebaseerd op Wholesale Line Rental (WLR) en Carrier Pre Select (CPS), de methode om gebruik te maken van een alternatieve provider voor vaste telefonie.
Voiceworks springt met Voice Select in op het feit dat een relatief groot deel van de zakelijke markt nog steeds op de traditionele manier telefoneert. Voice Select biedt deze markt een aantrekkelijke alternatieve kostenefficiënte oplossing waarbij alle huidige telefoonlijnen & nummers worden behouden. Voiceworks onderscheidt zich door het leveren van uitgebreide kostenanalyse-module waar de gebruiker zelfstandig kostgroepen kan definieren. Een kostengroep kan een vestiging, een afdeling of zelfs een groep personen zijn.
Met de dienst Voice Select van Voiceworks belt men automatisch naar alle bestemmingen via het Voiceworks platform. Voice Select wordt door Voiceworks op afstand geactiveerd, waarbij installatiewerkzaamheden op locatie(s) en aanpassingen aan telefooncentrale (PABX) niet nodig zijn. De activering vindt plaats zonder onderbreking van telefoon-, fax- en dataverkeer. Zodra er gebruik wordt gemaakt van de dienst Voice Select ontvangt de klant maandelijks één overzichtelijke telefoonrekening van Voiceworks, waarin zowel de abonnementskosten als de gesprekskosten in zijn opgenomen.
Volgens Bert Steghuis, Partner Manager bij Voiceworks, is Voice Select een aantrekkelijke dienst die optimaal geschikt is voor de zakelijke gebruiker. “Organisaties besparen hiermee zowel op gesprekskosten als op de kosten van netlijnen en telefoniediensten De prijsstelling van Voiceworks onderscheidt zich door transparantie en duidelijkheid. Hierdoor is Voice Select het logische alternatief. Met een heldere, simpele en doorzichtige factuur weet de klant precies wat zijn belkosten zijn.”
Introductie van Voice Select aan het bestaande partnerkanaal zal op 12 april tijdens de Voice Select trainingsdag plaats vinden op het kantoor in Almere. Met de lancering van Voice Select verwacht Voiceworks de samenwerking met haar partners te versterken en een nog betere dienstverlening te kunnen leveren aan de zakelijke eindklant.
Voiceworks springt met Voice Select in op het feit dat een relatief groot deel van de zakelijke markt nog steeds op de traditionele manier telefoneert. Voice Select biedt deze markt een aantrekkelijke alternatieve kostenefficiënte oplossing waarbij alle huidige telefoonlijnen & nummers worden behouden. Voiceworks onderscheidt zich door het leveren van uitgebreide kostenanalyse-module waar de gebruiker zelfstandig kostgroepen kan definieren. Een kostengroep kan een vestiging, een afdeling of zelfs een groep personen zijn.
Met de dienst Voice Select van Voiceworks belt men automatisch naar alle bestemmingen via het Voiceworks platform. Voice Select wordt door Voiceworks op afstand geactiveerd, waarbij installatiewerkzaamheden op locatie(s) en aanpassingen aan telefooncentrale (PABX) niet nodig zijn. De activering vindt plaats zonder onderbreking van telefoon-, fax- en dataverkeer. Zodra er gebruik wordt gemaakt van de dienst Voice Select ontvangt de klant maandelijks één overzichtelijke telefoonrekening van Voiceworks, waarin zowel de abonnementskosten als de gesprekskosten in zijn opgenomen.
Volgens Bert Steghuis, Partner Manager bij Voiceworks, is Voice Select een aantrekkelijke dienst die optimaal geschikt is voor de zakelijke gebruiker. “Organisaties besparen hiermee zowel op gesprekskosten als op de kosten van netlijnen en telefoniediensten De prijsstelling van Voiceworks onderscheidt zich door transparantie en duidelijkheid. Hierdoor is Voice Select het logische alternatief. Met een heldere, simpele en doorzichtige factuur weet de klant precies wat zijn belkosten zijn.”
Introductie van Voice Select aan het bestaande partnerkanaal zal op 12 april tijdens de Voice Select trainingsdag plaats vinden op het kantoor in Almere. Met de lancering van Voice Select verwacht Voiceworks de samenwerking met haar partners te versterken en een nog betere dienstverlening te kunnen leveren aan de zakelijke eindklant.
Skype voor DrugLijn
De DrugLijn, de (Belgische) telefoonlijn voor vragen over allerhande verslavingen, heeft infolijn een Skype-service ingevoerd als gratis online alternatief voor het klassieke telefoongesprek en e-mail. De Drugslijn maakt gewag van een primeur, al is dat niet zo. De DrugLijn, met hulp bij drank, drugs, pillen en gokken, merkte naar eigen zeggen dat bellers hen soms contacteerden terwijl ze informatie op de website aan het bekijken waren. Zo ontstond het idee om hen de mogelijkheid te bieden om meteen ook een online gesprek te voeren. “Skypen is gratis en sluit zo aan bij de laagdrempeligheid die we nastreven", klinkt het.
woensdag 23 maart 2011
Meer applicaties geschikt voor Xelion VoIP
Het Nederlandse Xelion, leverancier van bedrijfssoftware en zakelijke Voice over IP (VoiP)-telefooncentrales, zegt dat steeds meer applicaties geschikt zijn voor zijn telefoniesysteem. Dat meldt Arthur van den Ende, die nu ruim een jaar aan het hoofd staat van het telecombedrijf uit Delft. Xelion richt zich met name op bedrijven uit het mkb.
Qik lanceert nieuwe iPhone toepassing
Vandaag heeft Qik, de onlangs door Skype aangekochte videosoftware voor mobiele telefonie, een nieuwe iPhone-toepassing genaamd Qik Video Connect gelanceerd. Met deze nieuwe toepassing kunnen personen met vrienden en familie verbonden blijven door middel van video-oproepen, videoberichten en videodeling.
Met Qik Video Connect kunnen gebruikers instant met elkaar de momenten beleven van wat er met vrienden en familie gebeurt met behulp van een live video-oproep. Als zij geen live-verbinding kunnen maken, kunnen gebruikers de volle details van het moment nog altijd met elkaar uitwisselen door het sturen van een videomail. En zij kunnen zelfs een live videolink op Facebook en Twitter posten zodat hun vrienden de momentopname kunnen zien. Met de nieuwe sociale videovoeding kan op eenvoudige manier gevolgd worden wat vrienden aan het doen zijn door het ontvangen van waarschuwingen als er nieuwe video´s gedeeld worden. Deze video´s kunnen direct op de telefoon worden bekeken.
Er bestaan twee versies van de toepassingen die voor de consument verkrijgbaar zijn – Qik Video Connect en Qik Video Connect Plus. Deze laatste is verkrijgbaar voor $2.99 en biedt extra kenmerken zoals:
Met Qik Video Connect kunnen gebruikers instant met elkaar de momenten beleven van wat er met vrienden en familie gebeurt met behulp van een live video-oproep. Als zij geen live-verbinding kunnen maken, kunnen gebruikers de volle details van het moment nog altijd met elkaar uitwisselen door het sturen van een videomail. En zij kunnen zelfs een live videolink op Facebook en Twitter posten zodat hun vrienden de momentopname kunnen zien. Met de nieuwe sociale videovoeding kan op eenvoudige manier gevolgd worden wat vrienden aan het doen zijn door het ontvangen van waarschuwingen als er nieuwe video´s gedeeld worden. Deze video´s kunnen direct op de telefoon worden bekeken.
Er bestaan twee versies van de toepassingen die voor de consument verkrijgbaar zijn – Qik Video Connect en Qik Video Connect Plus. Deze laatste is verkrijgbaar voor $2.99 en biedt extra kenmerken zoals:
woensdag 16 maart 2011
Audio opnames en voiceberichten plaatsen op Twitter en Facebook
Facebook en Twitter gebruikers hebben er een handige nieuwe manier bij om hun vrienden en volgers te voorzien van de laatste nieuwtjes. XOIP biedt de mogelijkheid om Nederlandse telefoonnummers door te schakelen naar beide populaire social media diensten. Mensen krijgen een eigen telefoonnummer om opnames op in te spreken die op Twitter of Facebook worden geplaatst. Vrienden en volgers krijgen een linkje te zien dat de geluidsopname laadt en afspeelt.
Het nummer kan desgewenst ook worden opengesteld voor andere mensen. Die kunnen dan ook berichten inspreken. Zo kunnen je vrienden berichtjes plaatsen op jouw Facebook feed, of opent zich de mogelijkheid van een Twitter voice forum. Een nieuwe sociale dimensie voor beide social media platforms.
Het aanvragen van de dienst en beluisteren van de berichten is gratis. XOIP verdient een deel van de gesprekskosten van het plaatsen van het bericht (20 ct per minuut). Voor intensieve gebruikers is het ook mogelijk om een abonnement te nemen op een geografisch nummer in het eigen netgebied, met lage gesprekskosten.
Het nummer kan desgewenst ook worden opengesteld voor andere mensen. Die kunnen dan ook berichten inspreken. Zo kunnen je vrienden berichtjes plaatsen op jouw Facebook feed, of opent zich de mogelijkheid van een Twitter voice forum. Een nieuwe sociale dimensie voor beide social media platforms.
Het aanvragen van de dienst en beluisteren van de berichten is gratis. XOIP verdient een deel van de gesprekskosten van het plaatsen van het bericht (20 ct per minuut). Voor intensieve gebruikers is het ook mogelijk om een abonnement te nemen op een geografisch nummer in het eigen netgebied, met lage gesprekskosten.
maandag 14 maart 2011
Innovatie is even wennen
Al jaren verbaas ik me over die dure telefoontoestellen op kantoren. Ze hebben veel knopjes en lichtjes om voor te programmeren, mooie displays, verstelbaar ook. Staan altijd aan. Knopje voor conference calls en voor doorschakeling. Knipperlichtje voor voicemails. Gaat zeker 10 jaar mee. Een beetje executive model kost meer dan een laptop. En het geeft niet als hij valt, want zo’n apparaat is enorm robuust en crasht nooit. Maar een telefoonnummer moet je overtikken van je laptop of gsm, en dat zonder backspace. Handsfree bellen durf je niet. En als je op een flexplek zit, weet je niet hoe je in moet loggen op je bureautelefoon. Dus veel mensen bellen liever met hun gsm, waardoor ook een achterliggende telefooncentrale bijna niks doet.
vrijdag 11 maart 2011
Internetbellen blijft toenemen
Steeds meer mensen bellen via internet. In het laatste kwartaal van vorig jaar nam het aantal zogeheten VoIP-aansluitingen in Nederland met circa 3 procent toe tot bijna vier miljoen. Dat maakte onderzoeksbureau Telecompaper vrijdag bekend.
donderdag 10 maart 2011
WorkSnug verdubbelt aantal flexibele werkplekken met Skype
WorkSnug, de snelgroeiende gemeenschap voor mobiele werkers, kondigt een samenwerking aan om mobiele werkers te helpen een werkplek te vinden die het beste aansluit bij hun behoeften en snel en pay-as-you-go internettoegang faciliteert. WorkSnug verbindt mobiele werkers met de dichtstbijzijnde en beste werkplekken door de gebruikers de aanwezige hotspots en workspaces te tonen. Op dit moment kunnen mobiele werkers via WorkSnug kiezen uit tienduizenden werkplekken.
Dankzij de samenwerking met Skype is dit aantal nu verdubbeld. Naast het feit dat WorkSnug-gebruikers kunnen profiteren van een groter aanbod van plekken waar ze internettoegang hebben, kunnen ze ook Skype Access-locaties vinden via Worksnug’s innovatieve Augmented Reality tool of door in te loggen op www.worksnug.com. Via Skype Access kunnen Skype-gebruikers snel en makkelijk toegang krijgen tot internet en contant betalen door hun Skype-tegoed als betaalmiddel te gebruiken.
S
Dankzij de samenwerking met Skype is dit aantal nu verdubbeld. Naast het feit dat WorkSnug-gebruikers kunnen profiteren van een groter aanbod van plekken waar ze internettoegang hebben, kunnen ze ook Skype Access-locaties vinden via Worksnug’s innovatieve Augmented Reality tool of door in te loggen op www.worksnug.com. Via Skype Access kunnen Skype-gebruikers snel en makkelijk toegang krijgen tot internet en contant betalen door hun Skype-tegoed als betaalmiddel te gebruiken.
S
Interoute versterkt cloudpropositie
Interoute Communications, eigenaar en beheerder van het grootste next-generation netwerk van Europa, neemt Visual Conference Group (VCG) over. Dit is een vooraanstaande leverancier van managed telepresence-diensten in Scandinavië. Met deze overname voegt Interoute volledig beheerde videoconferencing- en telepresence-diensten toe aan het Unified Communications-portfolio. De diensten worden geleverd inclusief hoge-capaciteitsconnectiviteit en weinig vertraging via het pan-Europese netwerk van Interoute.
VCG heeft negen jaar ervaring in de levering van videoconferencing-diensten aan bedrijven in ruim vijftig landen. Het bedrijf heeft een brede expertise in het opzetten van high-definition (HD) videoconferencing- en telepresence-vergaderingen bij multinationals. Hieronder vallen bijvoorbeeld virtuele videoconferencing-recepties. Doordat Interoute de diensten van VCG toevoegt aan zijn Unified Communications-portfolio, brengt het bedrijf videoconferencing binnen handbereik van bedrijven die hier voorheen geen gebruik van konden maken. De drempel was hoog doordat ze de videoconferencing-technologie zelf moesten beheren. Interoute-klanten kunnen vanaf nu profiteren van de voordelen van deze communicatievorm.
VCG heeft negen jaar ervaring in de levering van videoconferencing-diensten aan bedrijven in ruim vijftig landen. Het bedrijf heeft een brede expertise in het opzetten van high-definition (HD) videoconferencing- en telepresence-vergaderingen bij multinationals. Hieronder vallen bijvoorbeeld virtuele videoconferencing-recepties. Doordat Interoute de diensten van VCG toevoegt aan zijn Unified Communications-portfolio, brengt het bedrijf videoconferencing binnen handbereik van bedrijven die hier voorheen geen gebruik van konden maken. De drempel was hoog doordat ze de videoconferencing-technologie zelf moesten beheren. Interoute-klanten kunnen vanaf nu profiteren van de voordelen van deze communicatievorm.
dinsdag 8 maart 2011
One IP voegt Private GSM standaard toe aan Astium telefooncentrale
Organisaties willen vast en mobiel integreren om nog beter bereikbaar te zijn. Medewerkers werken immers steeds minder op een vaste plek. Voor diverse organisaties zijn DECT en WiFi niet voldoende dekkend of lastig beheerbaar. Ron Arts legt uit: “Het Clarity Private GSM systeem is een volledig dekkend, high end GSM netwerk voor intern gebruik, voorzien spraak en data. Medewerkers kunnen met een normaal GSM toestel binnen het netwerk, zonder abonnement gratis bellen, sms’en en data versturen. Met de integratie van Clarity in Astium® komen alle vertrouwde functies ook mobiel beschikbaar: in/extern doorverbinden, parkeren van gesprekken, gespreksopname en zelfs meeluisteren”.
Siedle koppelt draadloze videofoon aan telefoon
De Duitse specialist in deurcommunicatie Siedle integreert met Scope je vaste telefoonlijn in je videofoniesysteem. Zo kan je met één draadloos toestel inkomende oproepen van de vaste lijn of deurpost beantwoorden. Scope overbrugt twee werelden die tot vandaag los van elkaar functioneerden. Terwijl de parlofoon en vaste telefoonlijn al langer tot één geheel zijn gekneed, was dat niet het geval voor de videofoon.
maandag 7 maart 2011
TV Vlaanderen in telefonie
Satellietaanbieder TV Vlaanderen is van plan om een multiplay aanbod te ontwikkelen, meldt een woordvoerder van het bedrijf aan Broadband TV News. Er is nog geen deal bekendgemaakt, maar het zou gaan om internet en VoIP over DSL.
vrijdag 4 maart 2011
'RIM wil BlackBerry Messenger uitbrengen op Android en iOS'
Xs4all wijzigt beltarieven
X4all gaat zijn beltarieven wijzigen. Momenteel zijn de eerste twee 085- en 087-telefoonnummers bij Xs4alls voip-telefoniedienst gratis, maar vanaf 2 april betalen klanten per nummer 2,50 euro per maand. Xs4all stopt daarnaast met afrekenen per minuut, laat het bedrijf in een reactie aan Tweakers.net weten. Klanten gaan per seconde betalen, met een starttarief van 10 eurocent.
donderdag 3 maart 2011
Viber for Android eind maart beschikbaar
Gratis bellen, overal en iedereen. Dat klinkt als muziek in de oren toch? Deze razend populaire iPhone-applicatie is in ontwikkeling voor ons Androidplatform. De officiële lancering in de Android Market was tot op heden onbekend, maar gelukkig is er nu een richtlijn in het Vibersupportforum afgegeven.
woensdag 2 maart 2011
Voiceworks verkrijgt Aastra SIP-certificering
Voiceworks, de leverancier van het meest stabiele en innovatieve Voice over IP (VoIP) platform voor de zakelijke markt, is SIP-gecertificeerd door Aastra. De certificering betekent dat Voiceworks voldoet aan alle technische- en functionele eisen voor volledige compatibiliteit van de diensten Voice Connect en Managed Voice van Voiceworks met de SIP portfolio van Aastra.
De Sip-certificering garandeert klanten dat de Voice Connect dienst van Voiceworks perfect functioneert in combinatie met de Aastra A5000 en Aastra Intelligate centrales. Hiermee kan de klant profiteren van een optimale gesprekskwaliteit en functieset met betrekking tot het verbinden van de Aastra centrales naar het wereldwijde telefonienetwerk op basis van VoIP.
Daarnaast maakt Voiceworks voor haar dienst Managed Voice al sinds enkele jaren succesvol gebruik van de Aastra SIP-toestellen, waarvoor zij tevens een subdistributieschap heeft verworven via de hoofddistributeur in Nederland.
Om de synergie tussen apparatuur en het platform maximaal te kunnen garanderen, startten Aastra en Voiceworks het certificeringstraject. Onderdeel van dit proces is het uitgebreid testen van de Aastra A5000 en Aastra Intelligate in combinatie met de SIP-trunking dienst Voice Connect van Voiceworks. Deze zijn zeer succesvol en professioneel afgerond en Aastra prees dan ook de technische kennis van Voiceworks tijdens het certificeringstraject.
De Sip-certificering garandeert klanten dat de Voice Connect dienst van Voiceworks perfect functioneert in combinatie met de Aastra A5000 en Aastra Intelligate centrales. Hiermee kan de klant profiteren van een optimale gesprekskwaliteit en functieset met betrekking tot het verbinden van de Aastra centrales naar het wereldwijde telefonienetwerk op basis van VoIP.
Daarnaast maakt Voiceworks voor haar dienst Managed Voice al sinds enkele jaren succesvol gebruik van de Aastra SIP-toestellen, waarvoor zij tevens een subdistributieschap heeft verworven via de hoofddistributeur in Nederland.
Om de synergie tussen apparatuur en het platform maximaal te kunnen garanderen, startten Aastra en Voiceworks het certificeringstraject. Onderdeel van dit proces is het uitgebreid testen van de Aastra A5000 en Aastra Intelligate in combinatie met de SIP-trunking dienst Voice Connect van Voiceworks. Deze zijn zeer succesvol en professioneel afgerond en Aastra prees dan ook de technische kennis van Voiceworks tijdens het certificeringstraject.