vrijdag 31 december 2010
FaceTime gebruiken op een iPad 3G
Met de komst van de iPad 2 is er grote kans dat FaceTime mogelijk wordt, de videochatdienst van Apple. Maar ondertussen wordt er druk gewerkt om FaceTime ook op de huidige iPad werkend te krijgen. Het gaat niet vanzelf omdat de iPad immers geen camera heeft. Je moet Display Pad voor de Mac downloaden, samen met de FaceTime-applicatie voor de Mac.
Bug oorzaak Skype problemen
Een bug in de Windowsversie van de Skype-client is de oorzaak van de grote storing bij de gratis internettelefoniedienst eerder deze maand. Dat zegt de technologische directeur van Skype Lars Rabbe. Zoals het bedrijf eerder had beloofd, heeft Skype een zo geheten ‘post mortem’ afgegeven waarin het nog eens uitvoerig stilstaat bij de dieperliggende oorzaken van de grote storing van vorige week. Naar nu blijkt ging op 22 december een cluster van netwerkondersteunende servers onderuit, waarna een domino-effect ontstond van crashende Windows-clients.
donderdag 30 december 2010
Nu ook videobellen met Skype
Skype’s officiële iPhone-applicatie heeft zojuist een update gekregen, met voor het eerst de mogelijkheid om te videobellen. De functie is geschikt voor iPhone 3GS, iPhone 4 en vierde generatie iPod touch.
RIM: 28 miljoen pingers
Research in Motion, de producent van de Blackberry smartphones, maakt bekend dat er wereldwijd 28 miljoen Blackberry gebruikers pingen. Per maand komen daar anderhalf miljoen gebruikers bij. Het pingen is het gratis uitwisselen van berichten tussen Blackberrygebruikers.
maandag 27 december 2010
Skype lanceert videopbellen op iPhone
Skype was van plan om begin januari tijdens de Consumer Electronics Show (CES) Las Vegas iets aan te kondigen op het gebied van video. Maar de plannen zijn vroegtijdig gelekt, door Skype zelf. Een supportartikel op de website van Skype zelf beschrijft het videobellen via Skype op de iPhone.
vrijdag 24 december 2010
Belminuten wat zijn dat?
De telecomproviders willen het nog niet toegeven, maar mobiel bellen en sms-en zoals we dat nu doen is snel verleden tijd. Straks betalen we niet meer per sms en over tien jaar weten we niet eens meer wat belminuten waren. De introductie van smartphone-apps als What’s App en Viber is een eerste stap in die richting. Met What’s App kun je gratis berichtjes naar elkaar sturen. Het lijkt op sms en het werkt vrijwel hetzelfde, het is alleen gratis.
donderdag 23 december 2010
Storing treft Skype
Miljoenen gebruikers van Skype kunnen de telefoniesoftware nog steeds niet gebruiken. Het bedrijf kampt sinds gisterenmiddag wereldwijd met technische problemen. Een exacte oorzaak van het probleem geeft het private bedrijf niet, maar het is duidelijk dat het een groot deel van zijn 125 miljoen gebruikers in de problemen brengt.
Skype wil samenwerken
Het online telefoniebedrijf Skype wil de volgende periode werken aan verdere groei door samenwerking met andere bedrijven en de ontwikkeling van nieuwe producten. Dat heeft Tony Bates, chief executive van Skype Technologies, gezegd in een interview met het persbureau Bloomberg. Bates merkte op dat samenwerking met andere bedrijven een steeds groter belang zal krijgen in de verdere ontwikkeling van het online telefoniebedrijf.
woensdag 22 december 2010
FaceTime gebruiken achter een firewall
FaceTime is een dienst van Apple, waarmee je kunt videobellen via Wi-Fi. Bij de meeste Wi-Fi-netwerken werkt videobellen prima, maar als je achter een firewall zit, kan het toch problemen opleveren. Bedrijven en onderwijsinstellingen maken vaak gebruik van firewalls voor extra beveiliging. Ze kunnen daarmee bepaalde soorten internetverkeer voorkomen, bijvoorbeeld bellen via Skype
dinsdag 21 december 2010
SURFnet maakt zeven winnaars Unified Communications- wedstrijd bekend
SURFnet heeft zeven winnaars van de Unified Communications-wedstrijd bekendgemaakt. De Universiteit Utrecht, Hogeschool Utrecht, Fontys Hogeschool, Hogeschool Windesheim en de drie Technische Universiteiten (TUDelft, TUEindhoven en UTwente) die een gezamenlijk voorstel indienden, krijgen een stimuleringsfinanciering om hun oplossing uit te voeren.
De wedstrijd was uitgeschreven als stimulering van online samenwerken binnen en buiten de grenzen van hoger onderwijs- en onderzoeksinstellingen. Unified Communications kan hier een bijdrage aan leveren doordat het studenten en medewerkers onderling verbindt door een geïntegreerde oplossing voor e-mail, instant messaging, telefonie en videoconferencing,” aldus Walter van Dijk van SURFnet.
SURFnet nodigde instellingen uit om voorstellen in te dienen die de ontwikkeling en het gebruik van Unified Communications voor het hoger onderwijs en onderzoek faciliteren. Hierbij moest duidelijk worden toegelicht welke voordelen Unified Communications oplevert, bijvoorbeeld verlaging van kosten, efficiëntere en effectievere samenwerking en verhoging van de productiviteit. Verder was het gebruik van open standaarden voor SURFnet een belangrijke voorwaarde, omdat Unified Communications dan instellingsoverstijgende samenwerking mogelijk maakt.
De wedstrijd was uitgeschreven als stimulering van online samenwerken binnen en buiten de grenzen van hoger onderwijs- en onderzoeksinstellingen. Unified Communications kan hier een bijdrage aan leveren doordat het studenten en medewerkers onderling verbindt door een geïntegreerde oplossing voor e-mail, instant messaging, telefonie en videoconferencing,” aldus Walter van Dijk van SURFnet.
SURFnet nodigde instellingen uit om voorstellen in te dienen die de ontwikkeling en het gebruik van Unified Communications voor het hoger onderwijs en onderzoek faciliteren. Hierbij moest duidelijk worden toegelicht welke voordelen Unified Communications oplevert, bijvoorbeeld verlaging van kosten, efficiëntere en effectievere samenwerking en verhoging van de productiviteit. Verder was het gebruik van open standaarden voor SURFnet een belangrijke voorwaarde, omdat Unified Communications dan instellingsoverstijgende samenwerking mogelijk maakt.
maandag 20 december 2010
’t Schulten Hues doet aan videobellen
Sterrestaurant ’t Schulten Hues in Zutphen heeft een gastronomische winkel met webshop geopend. Bijzonder er aan is dat het vermoedelijk de enige webshop van een restaurant in Nederland is, waarbij via internet met videoconference-techniek de klant op afstand persoonlijk advies krijgt van een van de medewerkers van het sterrestaurant.
vrijdag 17 december 2010
Skype voor Android krijgt update
Goed nieuws voor mensen die hun Android-toestel vol met applicaties stoppen: Skype voor Android kan door middel van een nieuw uitgebrachte update nu ook standaard vanaf de SD-kaart opgestart worden. Daarnaast brengt de update compatibiliteit met de Samsung Galaxy S, mits deze Android Froyo versie 2.2 draait.
Atos Origin implementeert eerste Microsoft Lync 2010 bij O’Neill
O’Neill Europe is een van de eerste bedrijven in Nederland die gaan werken met het onlangs geïntroduceerde Microsoft Lync 2010. De implementatie is gedaan door Atos Origin in nauwe samenwerking met partners Polycom en Audiocodes. Lync 2010 is een state of the art Unified Communications Platform dat ‘het nieuwste werken’ mogelijk maakt. Lync 2010 maakt het voor O’Neill mogelijk onafhankelijk van tijd of locatie optimaal samen te werken. Zo kunnen medewerkers overal ter wereld via het platform met elkaar vergaderen alsof ze daadwerkelijk met elkaar aan één tafel zitten door het gebruik van geavanceerde video- en audioconferencing.
Daarbij maakt Lync 2010 het delen van toepassingen en desktops mogelijk en maakt het gebruik van instant messaging en de modernste telefoniediensten. “O’Neill is doorlopend op zoek naar manieren om haar bedrijfsprocessen te stroomlijnen. Atos Origin helpt ons de beste golf te pakken”, vertelt Global IT Service en Infrastructuur Manager Peter Maljaars van O’Neill. Maljaars verwacht dat Lync 2010 zowel het milieu als kosten spaart. “Wij zijn een internationale onderneming met vestigingen in verschillende landen, verspreid over de wereld. Met Lync 2010 besparen we fors op telefoon- en reiskosten, waardoor we ook onze CO2-uitstoot flink omlaag brengen. Waar we elkaar voorheen face-to-face moesten ontmoeten, maakt Lync 2010 videoconferencing mogelijk die van een zo goede kwaliteit is, dat je het gevoel hebt tegenover elkaar te zitten.”
Daarbij maakt Lync 2010 het delen van toepassingen en desktops mogelijk en maakt het gebruik van instant messaging en de modernste telefoniediensten. “O’Neill is doorlopend op zoek naar manieren om haar bedrijfsprocessen te stroomlijnen. Atos Origin helpt ons de beste golf te pakken”, vertelt Global IT Service en Infrastructuur Manager Peter Maljaars van O’Neill. Maljaars verwacht dat Lync 2010 zowel het milieu als kosten spaart. “Wij zijn een internationale onderneming met vestigingen in verschillende landen, verspreid over de wereld. Met Lync 2010 besparen we fors op telefoon- en reiskosten, waardoor we ook onze CO2-uitstoot flink omlaag brengen. Waar we elkaar voorheen face-to-face moesten ontmoeten, maakt Lync 2010 videoconferencing mogelijk die van een zo goede kwaliteit is, dat je het gevoel hebt tegenover elkaar te zitten.”
donderdag 16 december 2010
Voip nog steeds een bedreiging?
Viber vergemakkelijkt mobiele VoIP, maar de vraag is of het echt grote vormen aanneemt. De beltarieven dalen; volgens onze eigen data was de gemiddelde prijs van een belminuut bij KPN mobiel in Nederland 14,2 cent in Q3 van 2010, tegenover 15,3 cent een jaar eerder. Daardoor daalt de relatieve aantrekkelijkheid van mobiele VoIP gestaag. En zonder verdienmodel is het de vraag hoe lang ze het überhaupt volhouden. Maar ook Skype is er niet in geslaagd echt groot te worden in de mobiele wereld
Stemherkenning voor Google Voice
woensdag 15 december 2010
Google Voice nu ook voor iPad
Google heeft de Google Voice-applicatie een update gegeven, waardoor hij voortaan ook werkt op de iPad en op de iPod touch.
dinsdag 14 december 2010
App van de dag: Viber
Het gebeurt niet vaak dat we zo enthousiast zijn over een app, maar Viber is een kleine revolutie: eindelijk echt gratis bellen. Anders dan met Skype hoef je voor Viber geen account aan te maken en niet ingelogd te zijn.
Skype ontwikkelt telefonie voor brandhaarden
Hulpverleners van de Vluchtelingenorganisatie van de Verenigde Naties krijgen verbeterde communicatiemiddelen voor contact met hun werkgever, collega’s en familie. Met dank aan Skype. In samenspraak met de Hoge Commissaris voor de Vluchtelingen heeft Skype een speciale variant van zijn internetbelsoftware ontwikkeld die genoegen neemt met lage bandbreedtes.
maandag 13 december 2010
ACS Light Appliance voor Microsoft’s Lync Presence & Chat
Active Communications, leverancier van oplossingen voor Unified Communications oplossingen heeft haar ACS appliance doorontwikkeld en introduceert ACS Light voor Microsoft Lync Presence en Chat. De appliance die bestaat uit een door Active Communications ontwikkelde oplossing op basis van Microsoft Lync Presence en Chat is snel te installeren binnen het netwerk en biedt de volledige functionaliteit om bereikbaarheid, beschikbaarheid en communicatie te verbeteren. De ACS Light variant heeft als voordeel dat slechts één server wordt geïnstallleerd waardoor beheer en exploitatiekosten worden verlaagd. Ieder bedrijf dat veel intern en extern communiceert zal snel ervaren dat Presence en Instant Messaging helpt bij een efficientere manier van communiceren.
VoIP zorgt voor groei van vaste telefoniemarkt
De Nederlandse markt voor vaste telefonie markt groeide in het derde kwartaal van dit jaar met 17 duizend aansluitingen tot 6,09 miljoen op 30 september. De groei kwam tot stand ondanks een daling van 4 procent bij PSTN/ISDN naar 1,8 miljoen. Dat blijkt uit Telecompaper's kwartaalupdate over de Nederlandse vaste telefoniemark
vrijdag 10 december 2010
De killer-app van mobiele spraak?
Eind vorige maand is in de Apple App store de nieuwe versie van de applicatie Viber beschikbaar gekomen. Viber is een Over-the-top applicatie a la Skype. Het maakt het mogelijk om via het mobiele datanetwerk met iedereen die ook Viber geïnstalleerd heeft ‘gratis’ te bellen. Zoals gezegd zijn er meer applicaties in de Apple App store die ‘gratis’ bellen mogelijk maken. Skype is het bekendste voorbeeld, maar je kunt ook bijvoorbeeld fring of Nimbuzz gebruiken. Viber is eigenlijk niets nieuw onder de zon. Zo op het eerste oog zal het succes van deze applicatie niet veel afwijken van zijn voorgangers.
donderdag 9 december 2010
Het nieuwe telefoneren van Microsoft
Tijdens de Telecomexpo hield Microsoft woensdag Lync ten doop. Deze nieuwe telecommunicatie-oplossing van Microsoft is de opvolger van Microsoft Office Communications Server. Met Microsoft Lync kunnen mensen door één druk op de knop communiceren en samenwerken om zo hun productiviteit te verhogen. De inzet van Lync levert organisaties bovendien aanzienlijke besparingen op de communicatiekosten op. Diverse Nederlandse ‘early adopters’ zijn al overgestapt op deze oplossing, of zijn bezig met de implementatie.
woensdag 8 december 2010
Fring Android-app past kwaliteit videochatbeelden aan
Videochatten met fring op je Android-toestel wordt een stuk prettiger in gebruik. De app heeft namelijk ondersteuning gekregen voor Dynamic Video Quality (DVQ). Dat houdt in, dat de kwaliteit van de videobeelden automatisch worden aangepast aan de beschikbare bandbreedte.
dinsdag 7 december 2010
Skype komt met webdiensten
Het internetbelbedrijf Skype bereidt een reeks webgebaseerde diensten en producten voor. Dit meldt de website TechCrunch. Het baseert zich onder andere op diverse vacatures bij Skype voor programmeurs met ervaring op het gebied van cloud computing. Ook zegt TechCrunch bevestiging te hebben gekregen van ‘bronnen bekend met de plannen van Skype’.
Xelion komt met vernieuwd Phone System
maandag 6 december 2010
Tele2 Zakelijk 'helpt' KPN klanten
Tele2 Zakelijk roept klanten van KPN op om in actie te komen naar aanleiding van de brief over de tariefwijziging van KPN Zakelijk BelBasis, die veel ondernemers recent hebben ontvangen. In deze brief kondigt KPN een aantal tariefswijzigingen aan. Klanten die niet op deze brief reageren, zitten echter meteen vast aan een jaarcontract terwijl veel klanten nu een vrij opzegbaar abonnement hebben. KPN noemt de tariefwijziging een vereenvoudiging, maar uit eigen berekeningen van verschillende marktpartijen blijkt dat het heel goed zou kunnen dat ondernemers, ondanks de aangeboden korting, meer gaan betalen voor vaste telefonie. Via een landelijke actie wil Tele2 Zakelijk klanten van KPN helpen om een bewuste keuze te maken.
Daartoe start Tele2 Zakelijk vandaag met een opvallende campagne waarin het ondernemers en bedrijven wijst op de contractbrief van KPN. In de campagne attendeert Tele2 Zakelijk ondernemers op de mogelijke gevolgen van hun keuze. ”Want zelfs als ondernemers geen antwoordkaart naar KPN terugsturen, maken zij een keuze. KPN probeert op deze manier de markt op slot te gooien en dat is zeer slecht voor de marktwerking”, reageert Roy van Oosteroom, directeur Tele2 Zakelijk, op de actie van KPN. “Wij vinden dat ondernemers op basis van transparante informatie zelf een keuze moeten kunnen maken. Op ouderealiteit.nl laat Tele2 zien hoe de tariefswijziging van KPN uitpakt voor veel ondernemers. En daarom biedt Tele2 Zakelijk ondernemers meteen een contractvrije besparing aan voor hun vaste telefonie.”
Vorig week al heeft Tele2 Zakelijk samen met andere marktpartijen een klacht ingediend tegen KPN bij telecomtoezichthouder OPTA. Inhoudelijk gaat de klacht onder andere over het verschaffen van onvoldoende informatie aan zakelijke klanten.
Daartoe start Tele2 Zakelijk vandaag met een opvallende campagne waarin het ondernemers en bedrijven wijst op de contractbrief van KPN. In de campagne attendeert Tele2 Zakelijk ondernemers op de mogelijke gevolgen van hun keuze. ”Want zelfs als ondernemers geen antwoordkaart naar KPN terugsturen, maken zij een keuze. KPN probeert op deze manier de markt op slot te gooien en dat is zeer slecht voor de marktwerking”, reageert Roy van Oosteroom, directeur Tele2 Zakelijk, op de actie van KPN. “Wij vinden dat ondernemers op basis van transparante informatie zelf een keuze moeten kunnen maken. Op ouderealiteit.nl laat Tele2 zien hoe de tariefswijziging van KPN uitpakt voor veel ondernemers. En daarom biedt Tele2 Zakelijk ondernemers meteen een contractvrije besparing aan voor hun vaste telefonie.”
Vorig week al heeft Tele2 Zakelijk samen met andere marktpartijen een klacht ingediend tegen KPN bij telecomtoezichthouder OPTA. Inhoudelijk gaat de klacht onder andere over het verschaffen van onvoldoende informatie aan zakelijke klanten.
Concurrent voor Skype
Vorige week is Viber gelanceerd, een VoIP-applicatie voor de iPhone die het enorm gemakkelijk probeert te maken. Viber lijkt qua functionaliteit op Skype, maar met een aantal nuttige extra’s. Je kunt gratis bellen via 3G en Wi-Fi naar andere Viber-gebruikers.
vrijdag 3 december 2010
Symbian 09: Bellen via internet
Voip is standaard mogelijk met veel Nokia-toestellen, met name modellen uit de E-serie. Een toepassing voor voip op basis van de populaire sip-standaard is reeds ingebouwd. U kunt op zo'n toestel een profiel voor een voip-aanbieder aanmaken via Instellingen, Verbinding, SIP-instellingen.
donderdag 2 december 2010
Telefonische klantenservice steeds vaker onder vuur
Het inkomende gesprek bij contact centers, of wel inbound bellen, neemt in belang toe. Bedrijven liggen steeds vaker onder vuur wat betreft de telefonische service naar hun klanten. Hiervan is T-mobile het bekendste recente voorbeeld. Daarnaast wordt door het bel-me-niet register de verkoop via telemarketing aan banden gelegd en wordt outbound bellen door contact centers steeds lastiger. Deze ontwikkelingen leiden ertoe dat contact centers hun professionaliteit moeten verhogen en daarmee de irritatie bij klanten verlagen. Xelion ondersteunt contact centers met zijn laagdrempelige software oplossing met interfaces naar CRM applicaties.
Mensen vinden het irritant ongevraagd benaderd te worden door bedrijven met allerlei verkooppraatjes. Het bel-me-niet register stelt zich tot doel deze irritatie over ongevraagde telemarketing te verminderen. Bij inbound telemarketing, belt een klant zelf naar een contact center. Het initiatief voor het gesprek ligt dus bij de beller en hier is de minste kans op irritatie. Maar ook hier kan er op het gebied van de service veel misgaan waardoor potentiële klanten afhaken. Bijvoorbeeld: te lange wachttijden, verkeerd doorverbinden of de telemarketeer heeft onvoldoende kennis over het product of de dienst. Bedrijven kunnen hier nog veel verbeteren ongeacht de grootte van het bedrijf en ongeacht of een bedrijf met zakelijke klanten of consumenten te maken heeft.
Arthur van den Ende, algemeen directeur van Xelion: ‘Het succes van een contact center staat of valt bij het serviceniveau. Bedrijven weten dat ze beter moeten presteren om klanten en prospects zo goed mogelijk te helpen. Bij ieder bedrijf, of dat nu klein of groot is, moet de focus liggen op het snel en met de juiste informatie van dienst van mensen die bellen. Belangrijke factoren hierin zijn de professionaliteit van de telemarketeer, de snelheid en flexibiliteit van het hele technische systeem en de mate waarin dit meegaat met de tijd, bijvoorbeeld de integratie met sms.’
Xelion Phone System biedt een softwareoplossing voor een aantal van deze factoren. Het bedrijf ondersteunt met zijn software contact centers van zowel middelgrote als kleine organisaties waardoor deze professioneler kunnen functioneren. In het verleden was het inrichten van een contact center of klanteningang een complexe exercitie met hoge kosten en daardoor alleen weggelegd voor grote organisaties. Van den Ende: ‘Wij maken het mogelijk dat elk bedrijf een klantingang heeft waarmee het kan zorgen dat klanten met een rode loper worden ontvangen. Wij zorgen voor de souplesse die een modern telefonische klantingang vereist. Voorheen betaalde je daar de hoofdprijs voor aan bepaalde meer gespecialiseerde buitenlandse fabrikanten. Nu bieden wij een laagdrempelige technisch superieure oplossing die de service van contact centers sneller en flexibeler maakt.’
Mensen vinden het irritant ongevraagd benaderd te worden door bedrijven met allerlei verkooppraatjes. Het bel-me-niet register stelt zich tot doel deze irritatie over ongevraagde telemarketing te verminderen. Bij inbound telemarketing, belt een klant zelf naar een contact center. Het initiatief voor het gesprek ligt dus bij de beller en hier is de minste kans op irritatie. Maar ook hier kan er op het gebied van de service veel misgaan waardoor potentiële klanten afhaken. Bijvoorbeeld: te lange wachttijden, verkeerd doorverbinden of de telemarketeer heeft onvoldoende kennis over het product of de dienst. Bedrijven kunnen hier nog veel verbeteren ongeacht de grootte van het bedrijf en ongeacht of een bedrijf met zakelijke klanten of consumenten te maken heeft.
Arthur van den Ende, algemeen directeur van Xelion: ‘Het succes van een contact center staat of valt bij het serviceniveau. Bedrijven weten dat ze beter moeten presteren om klanten en prospects zo goed mogelijk te helpen. Bij ieder bedrijf, of dat nu klein of groot is, moet de focus liggen op het snel en met de juiste informatie van dienst van mensen die bellen. Belangrijke factoren hierin zijn de professionaliteit van de telemarketeer, de snelheid en flexibiliteit van het hele technische systeem en de mate waarin dit meegaat met de tijd, bijvoorbeeld de integratie met sms.’
Xelion Phone System biedt een softwareoplossing voor een aantal van deze factoren. Het bedrijf ondersteunt met zijn software contact centers van zowel middelgrote als kleine organisaties waardoor deze professioneler kunnen functioneren. In het verleden was het inrichten van een contact center of klanteningang een complexe exercitie met hoge kosten en daardoor alleen weggelegd voor grote organisaties. Van den Ende: ‘Wij maken het mogelijk dat elk bedrijf een klantingang heeft waarmee het kan zorgen dat klanten met een rode loper worden ontvangen. Wij zorgen voor de souplesse die een modern telefonische klantingang vereist. Voorheen betaalde je daar de hoofdprijs voor aan bepaalde meer gespecialiseerde buitenlandse fabrikanten. Nu bieden wij een laagdrempelige technisch superieure oplossing die de service van contact centers sneller en flexibeler maakt.’
woensdag 1 december 2010
Skypen in Facebook?
Nadat Skype vorige maand de Facebook-integratie toevoegde aan zijn eigen dienst, werd er volop gespeculeerd dat Facebook waarschijnlijk het videobellen van Skype zou toevoegen aan het sociaal netwerk. Het is nog niet officieel aangekondigd, maar het lijkt er op dat je binnenkort binnen Facebook kan Skypen. Tai Ater, een ontwikkelaar van Facebook-applicaties, ontdekte een broncode die de samenwerking met Skype zou bevestigen.
dinsdag 30 november 2010
'Unified communications is oplichting'
OT2010 besteedt telefooncentrales apart aan
Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) voegt het nieuwe cluster Telecom Integrator (TI): Centrale voorzieningen (Telefooncentrales) toe aan OT2010. Het ministerie heeft branchevereniging ICT~Office ingeschakeld om een marktconsultatie uit te voeren en hiervoor de dialoog aangaan met bedrijven die kennis en ruime ervaring hebben met telefoniedienstverlening (vaste en mobiele telefonie).
vrijdag 26 november 2010
25 miljoen skypers tegelijk online
Skype meldt een opmerkelijk wapenfeit: deze week waren wereldwijd 25 miljoen skypers op hetzelfde moment online. De dienst zegt momenteel wereldwijd 560 miljoen gebruikers te hebben.
donderdag 25 november 2010
Doorstart voor Google Wave
Clouddienst Google Wave krijgt mogelijk een vervolg nadat Google in augustus de stekker uit de dienst trok. Dat blijkt uit een voorstel aan de Apache Software Foundation (ASF), een organisatie die zich bezighoudt met het maken van software.
dinsdag 23 november 2010
Gesprekken Google Voice opneembaar
Google voegt een nieuwe functie toe aan de VoIP-dienst Voice. Gebruikers kunnen nu inkomende gesprekken met een nieuwe knop opnemen vanuit Gmail. De functionaliteit wordt voor Gmail-gebruikers op uitrolbasis beschikbaar gemaakt.
maandag 22 november 2010
Bellen op de iPad
De app Truphone lost een 'probleem' op van de iPad. De software verandert namelijk je tablet in een megatelefoon, waarmee je nog gratis kunt bellen ook. Maar op je Androidtoestel of je iPhone werkt de applicatie ook gewoon.
Microsoft start een oorlog met de telefooncentrales
Met Lync, dat met veel tamtam werd aangekondigd in de VS en Europa, beschikt Microsoft over een complete, volledig geïntegreerde, UC-oplossing… die bovendien goedkoper is. Betekent dit het einde van de PBX-fabrikanten?
vrijdag 19 november 2010
Microsoft in telefonie
Microsoft heeft deze week zijn communicatieproduct Lync aangekondigd. Dit product maakt een klassieke telefooncentrale in een klap verouderd. Lync, dat eerder bekend was onder de naam Office Communications Server, zorgt er voor dat men met één druk op de knop met elkaar in contact kan komen.
donderdag 18 november 2010
Eerste telepresenceoplossing voor Microsoft Lync
De strategische relatie met Microsoft voor het bieden van end-to-end unified communication (UC) oplossingen heeft ertoe geleid dat Polycom, Inc., Microsoft Gold-gecertificeerde partner en wereldleider op het gebied van unified communications (UC), heeft bekendgemaakt dat het zijn al aanzienlijke portefeuille voor spraak- en video-oplossingen nog verder uitbreidt met oplossingen voor Microsoft Lync Server 2010. De HDX-systemen voor telepresence en de UC Intelligent Core Infrastructure van Polycom zijn de eerste telepresenceoplossingen in de markt die voor volledige interoperabiliteit met Microsoft Lync zijn ontworpen.
De telepresenceoplossingen van Polycom zijn toonaangevend met ondersteuning voor een op standaarden gebaseerde H.264 High Profile-technologie, waarmee de bandbreedtevereisten voor HD-videocommunicatie tot maar liefst 50 procent afnemen en compatibiliteit met Lync mogelijk is. De HDX-systemen voor telepresence en het RMX® conference platform worden toegevoegd aan het volledige, voor Lync geoptimaliseerde assortiment UC-eindpunten van Polycom, inclusief de Polycom CX500 en CX600 UC-apparaten en de Polycom CX3000 IP conference phone, de enige conference phone die momenteel voor Lync is geoptimaliseerd.
De telepresenceoplossingen van Polycom zijn toonaangevend met ondersteuning voor een op standaarden gebaseerde H.264 High Profile-technologie, waarmee de bandbreedtevereisten voor HD-videocommunicatie tot maar liefst 50 procent afnemen en compatibiliteit met Lync mogelijk is. De HDX-systemen voor telepresence en het RMX® conference platform worden toegevoegd aan het volledige, voor Lync geoptimaliseerde assortiment UC-eindpunten van Polycom, inclusief de Polycom CX500 en CX600 UC-apparaten en de Polycom CX3000 IP conference phone, de enige conference phone die momenteel voor Lync is geoptimaliseerd.
dinsdag 16 november 2010
Facebook versmelt e-mail, sms en chat
Profielensite Facebook scherpt de concurrentie met Google aan en lanceert een nieuwe berichtendienst. Deze brengt e-mail, Messages, sms en chatberichten samen in één Inbox. Het idee erachter is om gebruikers eenvoudig met elkaar te laten kletsen zonder dat ze zich moeten afvragen of ze chat, e-mail, Facebook of sms moeten gebruiken om iemand te bereiken. Al die modaliteiten komen nu onder een en hetzelfde dak. De conversatie staat centraal.
maandag 15 november 2010
Hoe kan ik goedkoop naar Nederland bellen?
Als je in het buitenland woont, wil je zo goedkoop en efficiënt mogelijk kunnen bellen met familie en vrienden in Nederland. Veel Nederlanders in het buitenland hebben hier een handige oplossing voor gevonden: goedkope telefoonabonnementen, telefoonkaarten en IP-telefonie.
'Mensen willen liefst telefoon met toetsenbord'
De meeste mensen zouden een voorkeur hebben voor een telefoon met een combinatie van touchscreen en toetsenbord. Dat blijkt uit een enquête die is gehouden onder enkele honderden mensen in Nederland en België. Nog maar weinigen zien in een toestel met numeriek toetsenbord hun ideale toestel, blijkt uit een rapport van marktonderzoeker Jakijima.
donderdag 11 november 2010
Nieuwe update voor Android Skype
De populaire VoIP-client Skype, waarmee je kunt bellen via je data- of WiFi-verbinding in plaats van via het telefoonnetwerk, heeft nu versie 1.0.1 in de Android Market gezet. En deze update bevat aantal belangrijke verbeteringen.
woensdag 10 november 2010
IsraPunt breidt IP Businessmanager concept verder uit
Marktleider IsraPunt breidt het huidige op Open Source gebaseerde IP Businessmanager Contact Center pakket verder uit met nog meer mogelijkheden. Hiermee zet IsraPunt zich direct naast de huidige in de markt verkrijgbare Contact Center oplossingen. ‘Het volwaardige systeem onderscheidt zich daarnaast ook nog eens enorm van de overige en bestaande Contact Center oplossingen, aldus Rudi Damveld, Senior Adviseur Telecommunicatie bij KPN/Getronics. Damveld heeft jarenlange ervaring en expertise in de Contact Center wereld en benadrukt de voordelen van deze oplossing.
‘Een belangrijk voordeel is dat het een losstaand Contact Center is, dat zich als een paraplu over het IP Businessmanager Communicatieplatform uitspreidt. Het is geen plug-in zoals je bij andere Contact Center oplossingen ziet, die zich daarmee beperken op bijvoorbeeld het vlak van (real time) rapportages’, aldus Damveld. Tevens onderscheidt de IP Businessmanager Contact Center applicatie zich van de rest, doordat het een volledige monitorfunctie heeft over het totale communicatieplatform. ‘Damveld geeft aan dat door de paraplufunctie een gesprek over het gehele communicatie platform wordt gemonitord. Hierdoor heeft men een volledig overzicht van de rapportages van zowel de PABX als het Contact Center. Dit is bij de bestaande oplossingen gewoonweg niet mogelijk.’
Daarnaast is ook het financiële plaatje zéér interessant omdat het een fractie kost van de bestaande Contact Center oplossingen. ‘Een desktop Agent met volledig featurepack en software Insurance kost al gauw Euro 1.000,00 bij een gerenommeerde Contact Center leverancier’, aldus Damveld. De IP Businessmanager Contact Center applicatie kost ca. Euro 400,00 per desktop Agent zonder beperkingen en incl. software Insurance. Ook liggen de bedragen van de SLA aanzienlijk lager. Dit kan wel op lopen tot een besparing van 40 procent ten opzichte van de bestaande leveranciers. ‘Dat onze prijzen lager liggen dan de bestaande applicaties wil niet zeggen dat wij goedkoop zijn’ aldus Niek Vlessert, CIO bij IsraPunt. ‘Dit is de nieuwe wereld waar in we leven en waarin Open Source een bepalende rol speelt. Onze tarieven zijn marktconform en onze IP Businessmanager Contact Center applicatie voldoet aan alle eisen die aan een Contact Center worden gesteld.’
‘Een belangrijk voordeel is dat het een losstaand Contact Center is, dat zich als een paraplu over het IP Businessmanager Communicatieplatform uitspreidt. Het is geen plug-in zoals je bij andere Contact Center oplossingen ziet, die zich daarmee beperken op bijvoorbeeld het vlak van (real time) rapportages’, aldus Damveld. Tevens onderscheidt de IP Businessmanager Contact Center applicatie zich van de rest, doordat het een volledige monitorfunctie heeft over het totale communicatieplatform. ‘Damveld geeft aan dat door de paraplufunctie een gesprek over het gehele communicatie platform wordt gemonitord. Hierdoor heeft men een volledig overzicht van de rapportages van zowel de PABX als het Contact Center. Dit is bij de bestaande oplossingen gewoonweg niet mogelijk.’
Daarnaast is ook het financiële plaatje zéér interessant omdat het een fractie kost van de bestaande Contact Center oplossingen. ‘Een desktop Agent met volledig featurepack en software Insurance kost al gauw Euro 1.000,00 bij een gerenommeerde Contact Center leverancier’, aldus Damveld. De IP Businessmanager Contact Center applicatie kost ca. Euro 400,00 per desktop Agent zonder beperkingen en incl. software Insurance. Ook liggen de bedragen van de SLA aanzienlijk lager. Dit kan wel op lopen tot een besparing van 40 procent ten opzichte van de bestaande leveranciers. ‘Dat onze prijzen lager liggen dan de bestaande applicaties wil niet zeggen dat wij goedkoop zijn’ aldus Niek Vlessert, CIO bij IsraPunt. ‘Dit is de nieuwe wereld waar in we leven en waarin Open Source een bepalende rol speelt. Onze tarieven zijn marktconform en onze IP Businessmanager Contact Center applicatie voldoet aan alle eisen die aan een Contact Center worden gesteld.’
Kik Messenger een hit
De mobiele chatdienst Kik Messenger laat sinds de lancering van half oktober indrukwekkende cijfers zien. De dienst heeft deze week al meer dan één miljoen gebruikers. Kik Messenger is beschikbaar voor iPhone-, Android- en Blackberry-toestellen, evenals de iPod. Het laat chatters gebruik maken van ‘instant messaging’, ongeacht welk toestel zij hebben. Iedereen met een Kik-account kan hierdoor gratis met elkaar chatten. Hierdoor noemt de dienst zich ook wel de ‘Skype voor sms’. De dekking is wereldwijd.
dinsdag 9 november 2010
HD beeldbellen bij Glashart
Glashart start met het testen van HD beeldbellen via de televisie. Een HD-tv met beeldbelfunctionaliteit wordt 6 maanden lang ter beschikking gesteld aan enkele testers. Deze groep krijgt vervolgens een maandelijkse enquête over hun ervaringen met het beeldbellen. Volgens Glashart is beeldbellen vanuit huis is een belangrijke stap in persoonlijke communicatie maar zijn er nog weinig ervaringen bekend.
Nieuwe studie van Plantronics onthult het belang van de stem
Plantronics maakt vandaag tijdens de Gartner Symposium ITxpo 2010 in Cannes de resultaten bekend van een wereldwijd onderzoek naar het belang en de impact van de stem in het bedrijfsleven. Een belangrijke bevinding is dat de meeste business professionals (81 procent) tijd die gespendeerd wordt aan de telefoon waarderen als de meeste kritische factor voor succes en productiviteit op het werk.
Aangezien de werkplek zich ontwikkelt buiten de traditionele grenzen van het hoofdkantoor en het dagelijkse werkritme van 9 tot 5, brengen werknemers meer in tijd in verschillende locaties door – zoals bij klanten, thuis, de hotel lobby, in de auto en op het vliegveld. In de studie geeft 90 procent van de werknemers aan meer tijd buiten het kantoor door te brengen. In deze nieuwe context wordt de kracht van de stem een van de belangrijkste bedrijfsinstrumenten. Werken in een akoestisch uitdagende omgeving en een toegenomen aantal meetings die over de telefoon plaatsvinden, impliceert dat wat we zeggen, hoe we het zeggen en of we duidelijk verstaanbaar steeds belangrijker worden. De headset is een essentieel onderdeel in deze.
Tijdens het doen van zaken over de telefoon wordt lichaamstaal vervangen door het stemgeluid. Het stemgeluid vertegenwoordigt dan 87 procent van de gehele communicatie. De inhoud, wat er daadwerkelijk gezegd wordt, vertegenwoordigt slechts 13 procent van de totale effectiviteit. Daarom kan het stemgeluid samen met het tempo, pauzes, sterkte en hoogte het eindresultaat beïnvloeden. Door deze goed op elkaar af te stemmen kunnen professionals effectiever zijn tijdens telefoongesprekken. Plantronics’ masterclass ‘Speech Impact’ maximaliseert de prestaties van bedrijven door de stem te verzorgen en optimaal te gebruiken.
Aangezien de werkplek zich ontwikkelt buiten de traditionele grenzen van het hoofdkantoor en het dagelijkse werkritme van 9 tot 5, brengen werknemers meer in tijd in verschillende locaties door – zoals bij klanten, thuis, de hotel lobby, in de auto en op het vliegveld. In de studie geeft 90 procent van de werknemers aan meer tijd buiten het kantoor door te brengen. In deze nieuwe context wordt de kracht van de stem een van de belangrijkste bedrijfsinstrumenten. Werken in een akoestisch uitdagende omgeving en een toegenomen aantal meetings die over de telefoon plaatsvinden, impliceert dat wat we zeggen, hoe we het zeggen en of we duidelijk verstaanbaar steeds belangrijker worden. De headset is een essentieel onderdeel in deze.
Tijdens het doen van zaken over de telefoon wordt lichaamstaal vervangen door het stemgeluid. Het stemgeluid vertegenwoordigt dan 87 procent van de gehele communicatie. De inhoud, wat er daadwerkelijk gezegd wordt, vertegenwoordigt slechts 13 procent van de totale effectiviteit. Daarom kan het stemgeluid samen met het tempo, pauzes, sterkte en hoogte het eindresultaat beïnvloeden. Door deze goed op elkaar af te stemmen kunnen professionals effectiever zijn tijdens telefoongesprekken. Plantronics’ masterclass ‘Speech Impact’ maximaliseert de prestaties van bedrijven door de stem te verzorgen en optimaal te gebruiken.
maandag 8 november 2010
Gratis bellen via internet
Skype is misschien wel de grootste digitale revolutie sinds de lancering van internet zelf. Minder stoer wellicht dan de smartphone of de iPad, maar het brak enkele jaren geleden wel de telefoniemarkt open. Gratis bellen is vooral een uitkomst voor mensen met familie in het buitenland. Geen torenhoge telefoonrekeningen meer, maar gewoon… gratis! Inmiddels zijn er wereldwijd meer dan 300 miljoen gebruikers op Skype actief. Afgelopen maand brak de digitale telefoondienst een record: er waren gelijktijdig 21 miljoen bellers actief.
Adobe Connect 8 uitgebracht
Adobe Systems Incorporated introduceert Adobe Connect 8, een belangrijke update van Adobe's webconferentie-oplossing die effectieve en aantrekkelijke webmeetings, online trainingen en webinars mogelijk maakt. Op basis van Adobe Flash Player-software biedt de nieuwe versie ondernemingen en overheidsinstellingen wereldwijd een breed scala aan functies voor het leveren van rijke gebruikerservaringen op meerdere apparaten, terwijl de toegang tot de meeting eenvoudig en betrouwbaar blijft.
donderdag 4 november 2010
Videochatten met meerdere personen
De Mac-versie van Skype heeft een grote update gekregen. Versie 5.0 verkeert nog in een beta-stadium, maar desondanks liegen de nieuwe mogelijkheden er niet om. De meest in het oog springende nieuwe functie is Groep Video Calling. Daarmee is het mogelijk om in iChat-stijl te videochatten met meer dan 2 personen. Om dit mogelijk te maken moet iedereen in het bezit zijn van de nieuwe beta-versie van Skype.
Swyx marktleider in Nederlands IP-telefoniesegment
Swyx, specialist in Unified Communications (UC) voor het MKB, is Nederlands marktleider op het gebied van desktop-IP-telefonie voor organisaties met elf tot vijftig gebruikers. Hiermee streeft Swyx concurrenten als Mitel, Avaya en Aastra voorbij. Het Britse marktonderzoeksinstituut MZA bevestigt dit gegeven in zijn recente onderzoek ‘The Global Telecommunications Market’.
Swyx heeft momenteel een marktaandeel van 29 procent in het segment met elf tot vijftig IP-aansluitingen. Volgens MZA-specialisten zal de IP-markt in Nederland de komende jaren blijven groeien. “De uitkomsten van het MZA-onderzoek worden bevestigd door een groot aantal bedrijven in uiteenlopende sectoren, die voor hun dagelijkse werkzaamheden volledig op de communicatieoplossingen van Swyx vertrouwen.
Swyx heeft momenteel een marktaandeel van 29 procent in het segment met elf tot vijftig IP-aansluitingen. Volgens MZA-specialisten zal de IP-markt in Nederland de komende jaren blijven groeien. “De uitkomsten van het MZA-onderzoek worden bevestigd door een groot aantal bedrijven in uiteenlopende sectoren, die voor hun dagelijkse werkzaamheden volledig op de communicatieoplossingen van Swyx vertrouwen.
woensdag 3 november 2010
Previder kiest voor Cisco UC-systeem
Previder, voorheen Introweb, en leverancier van virtuele diensten op het gebied van Datacenter, Cloud Hosting, Connectivity en ISP-diensten, heeft Cisco's Unified Computing-systeem geïmplementeerd in zijn datacenters. Door deze Cisco-technologie te gebruiken, kan Previder zijn partners nieuwe oplossingen bieden zoals webhosting, streaming media servers, DNS en mailservers, die veel sneller zijn dan voorheen. Tegelijkertijd wordt de serverbelasting met 94 procent verlaagd (van dertig racks naar maar twee racks).
Previder maximaliseert de kracht van virtualisatie met het Cisco Unified Computing-systeem door het samenbrengen van server-, netwerk-, opslag- en virtualisatiecapaciteit in één energie-efficiënt systeem dat de kosten en complexiteit van de IT-infrastructuur aanzienlijk reduceert. Previder kan zijn gehoste diensten op veel grotere schaal aanbieden dan voorheen mogelijk was. Partners van Previder zijn onder andere system integrators, softwareleveranciers en internet service providers. Zij kunnen dankzij Cisco's Unified Computing-systeem nu diensten leveren aan gebruikers die traditioneel alleen beschikbaar zijn voor grote bedrijven. Eindgebruikers die profiteren van de diensten van Previder zijn onder andere scholen, zorginstellingen, lokale overheden, financiële en zorginstellingen.
Previder maximaliseert de kracht van virtualisatie met het Cisco Unified Computing-systeem door het samenbrengen van server-, netwerk-, opslag- en virtualisatiecapaciteit in één energie-efficiënt systeem dat de kosten en complexiteit van de IT-infrastructuur aanzienlijk reduceert. Previder kan zijn gehoste diensten op veel grotere schaal aanbieden dan voorheen mogelijk was. Partners van Previder zijn onder andere system integrators, softwareleveranciers en internet service providers. Zij kunnen dankzij Cisco's Unified Computing-systeem nu diensten leveren aan gebruikers die traditioneel alleen beschikbaar zijn voor grote bedrijven. Eindgebruikers die profiteren van de diensten van Previder zijn onder andere scholen, zorginstellingen, lokale overheden, financiële en zorginstellingen.