vrijdag 31 december 2010

FaceTime gebruiken op een iPad 3G

Met de komst van de iPad 2 is er grote kans dat FaceTime mogelijk wordt, de videochatdienst van Apple. Maar ondertussen wordt er druk gewerkt om FaceTime ook op de huidige iPad werkend te krijgen. Het gaat niet vanzelf omdat de iPad immers geen camera heeft. Je moet Display Pad voor de Mac downloaden, samen met de FaceTime-applicatie voor de Mac.

Bug oorzaak Skype problemen

Een bug in de Windowsversie van de Skype-client is de oorzaak van de grote storing bij de gratis internettelefoniedienst eerder deze maand. Dat zegt de technologische directeur van Skype Lars Rabbe. Zoals het bedrijf eerder had beloofd, heeft Skype een zo geheten ‘post mortem’ afgegeven waarin het nog eens uitvoerig stilstaat bij de dieperliggende oorzaken van de grote storing van vorige week. Naar nu blijkt ging op 22 december een cluster van netwerkondersteunende servers onderuit, waarna een domino-effect ontstond van crashende Windows-clients.

donderdag 30 december 2010

Nu ook videobellen met Skype

Skype’s officiële iPhone-applicatie heeft zojuist een update gekregen, met voor het eerst de mogelijkheid om te videobellen. De functie is geschikt voor iPhone 3GS, iPhone 4 en vierde generatie iPod touch.

RIM: 28 miljoen pingers

Research in Motion, de producent van de Blackberry smartphones, maakt bekend dat er wereldwijd 28 miljoen Blackberry gebruikers pingen. Per maand komen daar anderhalf miljoen gebruikers bij. Het pingen is het gratis uitwisselen van berichten tussen Blackberrygebruikers.

maandag 27 december 2010

Skype lanceert videopbellen op iPhone

Skype was van plan om begin januari tijdens de Consumer Electronics Show (CES) Las Vegas iets aan te kondigen op het gebied van video. Maar de plannen zijn vroegtijdig gelekt, door Skype zelf. Een supportartikel op de website van Skype zelf beschrijft het videobellen via Skype op de iPhone.

Belminuten wat zijn dat?

De telecomproviders willen het nog niet toegeven, maar mobiel bellen en sms-en zoals we dat nu doen is snel verleden tijd. Straks betalen we niet meer per sms en over tien jaar weten we niet eens meer wat belminuten waren. De introductie van smartphone-apps als What’s App en Viber is een eerste stap in die richting. Met What’s App kun je gratis berichtjes naar elkaar sturen. Het lijkt op sms en het werkt vrijwel hetzelfde, het is alleen gratis.

donderdag 23 december 2010

Storing treft Skype

Miljoenen gebruikers van Skype kunnen de telefoniesoftware nog steeds niet gebruiken. Het bedrijf kampt sinds gisterenmiddag wereldwijd met technische problemen. Een exacte oorzaak van het probleem geeft het private bedrijf niet, maar het is duidelijk dat het een groot deel van zijn 125 miljoen gebruikers in de problemen brengt.

Skype wil samenwerken

Het online telefoniebedrijf Skype wil de volgende periode werken aan verdere groei door samenwerking met andere bedrijven en de ontwikkeling van nieuwe producten. Dat heeft Tony Bates, chief executive van Skype Technologies, gezegd in een interview met het persbureau Bloomberg. Bates merkte op dat samenwerking met andere bedrijven een steeds groter belang zal krijgen in de verdere ontwikkeling van het online telefoniebedrijf.

woensdag 22 december 2010

FaceTime gebruiken achter een firewall

FaceTime is een dienst van Apple, waarmee je kunt videobellen via Wi-Fi. Bij de meeste Wi-Fi-netwerken werkt videobellen prima, maar als je achter een firewall zit, kan het toch problemen opleveren. Bedrijven en onderwijsinstellingen maken vaak gebruik van firewalls voor extra beveiliging. Ze kunnen daarmee bepaalde soorten internetverkeer voorkomen, bijvoorbeeld bellen via Skype

dinsdag 21 december 2010

SURFnet maakt zeven winnaars Unified Communications- wedstrijd bekend

SURFnet heeft zeven winnaars van de Unified Communications-wedstrijd bekendgemaakt. De Universiteit Utrecht, Hogeschool Utrecht, Fontys Hogeschool, Hogeschool Windesheim en de drie Technische Universiteiten (TUDelft, TUEindhoven en UTwente) die een gezamenlijk voorstel indienden, krijgen een stimuleringsfinanciering om hun oplossing uit te voeren.
De wedstrijd was uitgeschreven als stimulering van online samenwerken binnen en buiten de grenzen van hoger onderwijs- en onderzoeksinstellingen. Unified Communications kan hier een bijdrage aan leveren doordat het studenten en medewerkers onderling verbindt door een geïntegreerde oplossing voor e-mail, instant messaging, telefonie en videoconferencing,” aldus Walter van Dijk van SURFnet.
SURFnet nodigde instellingen uit om voorstellen in te dienen die de ontwikkeling en het gebruik van Unified Communications voor het hoger onderwijs en onderzoek faciliteren. Hierbij moest duidelijk worden toegelicht welke voordelen Unified Communications oplevert, bijvoorbeeld verlaging van kosten, efficiëntere en effectievere samenwerking en verhoging van de productiviteit. Verder was het gebruik van open standaarden voor SURFnet een belangrijke voorwaarde, omdat Unified Communications dan instellingsoverstijgende samenwerking mogelijk maakt.

maandag 20 december 2010

’t Schulten Hues doet aan videobellen

Sterrestaurant ’t Schulten Hues in Zutphen heeft een gastronomische winkel met webshop geopend. Bijzonder er aan is dat het vermoedelijk de enige webshop van een restaurant in Nederland is, waarbij via internet met videoconference-techniek de klant op afstand persoonlijk advies krijgt van een van de medewerkers van het sterrestaurant.

vrijdag 17 december 2010

Skype voor Android krijgt update

Goed nieuws voor mensen die hun Android-toestel vol met applicaties stoppen: Skype voor Android kan door middel van een nieuw uitgebrachte update nu ook standaard vanaf de SD-kaart opgestart worden. Daarnaast brengt de update compatibiliteit met de Samsung Galaxy S, mits deze Android Froyo versie 2.2 draait.

Atos Origin implementeert eerste Microsoft Lync 2010 bij O’Neill

O’Neill Europe is een van de eerste bedrijven in Nederland die gaan werken met het onlangs geïntroduceerde Microsoft Lync 2010. De implementatie is gedaan door Atos Origin in nauwe samenwerking met partners Polycom en Audiocodes. Lync 2010 is een state of the art Unified Communications Platform dat ‘het nieuwste werken’ mogelijk maakt. Lync 2010 maakt het voor O’Neill mogelijk onafhankelijk van tijd of locatie optimaal samen te werken. Zo kunnen medewerkers overal ter wereld via het platform met elkaar vergaderen alsof ze daadwerkelijk met elkaar aan één tafel zitten door het gebruik van geavanceerde video- en audioconferencing.
Daarbij maakt Lync 2010 het delen van toepassingen en desktops mogelijk en maakt het gebruik van instant messaging en de modernste telefoniediensten. “O’Neill is doorlopend op zoek naar manieren om haar bedrijfsprocessen te stroomlijnen. Atos Origin helpt ons de beste golf te pakken”, vertelt Global IT Service en Infrastructuur Manager Peter Maljaars van O’Neill. Maljaars verwacht dat Lync 2010 zowel het milieu als kosten spaart. “Wij zijn een internationale onderneming met vestigingen in verschillende landen, verspreid over de wereld. Met Lync 2010 besparen we fors op telefoon- en reiskosten, waardoor we ook onze CO2-uitstoot flink omlaag brengen. Waar we elkaar voorheen face-to-face moesten ontmoeten, maakt Lync 2010 videoconferencing mogelijk die van een zo goede kwaliteit is, dat je het gevoel hebt tegenover elkaar te zitten.”

donderdag 16 december 2010

Voip nog steeds een bedreiging?

Viber vergemakkelijkt mobiele VoIP, maar de vraag is of het echt grote vormen aanneemt. De beltarieven dalen; volgens onze eigen data was de gemiddelde prijs van een belminuut bij KPN mobiel in Nederland 14,2 cent in Q3 van 2010, tegenover 15,3 cent een jaar eerder. Daardoor daalt de relatieve aantrekkelijkheid van mobiele VoIP gestaag. En zonder verdienmodel is het de vraag hoe lang ze het überhaupt volhouden. Maar ook Skype is er niet in geslaagd echt groot te worden in de mobiele wereld

Stemherkenning voor Google Voice

De nieuwe versie van Google Voice Search voor telefoons met Android heeft de optie voor stemherkenning. Als gebruikers die optie inschakelen, leert de applicatie het geluid van de stem waardoor het weet wie er een zoekopdracht uitvoert. Het stemgeluid wordt opgenomen en zo kunnen zoekopdrachten aan het Google-account van de gebruiker te koppelen.

woensdag 15 december 2010

Google Voice nu ook voor iPad

Google heeft de Google Voice-applicatie een update gegeven, waardoor hij voortaan ook werkt op de iPad en op de iPod touch.

dinsdag 14 december 2010

App van de dag: Viber

Het gebeurt niet vaak dat we zo enthousiast zijn over een app, maar Viber is een kleine revolutie: eindelijk echt gratis bellen. Anders dan met Skype hoef je voor Viber geen account aan te maken en niet ingelogd te zijn.

Skype ontwikkelt telefonie voor brandhaarden

Hulpverleners van de Vluchtelingenorganisatie van de Verenigde Naties krijgen verbeterde communicatiemiddelen voor contact met hun werkgever, collega’s en familie. Met dank aan Skype. In samenspraak met de Hoge Commissaris voor de Vluchtelingen heeft Skype een speciale variant van zijn internetbelsoftware ontwikkeld die genoegen neemt met lage bandbreedtes.

maandag 13 december 2010

ACS Light Appliance voor Microsoft’s Lync Presence & Chat

Active Communications, leverancier van oplossingen voor Unified Communications oplossingen heeft haar ACS appliance doorontwikkeld en introduceert ACS Light voor Microsoft Lync Presence en Chat. De appliance die bestaat uit een door Active Communications ontwikkelde oplossing op basis van Microsoft Lync Presence en Chat is snel te installeren binnen het netwerk en biedt de volledige functionaliteit om bereikbaarheid, beschikbaarheid en communicatie te verbeteren. De ACS Light variant heeft als voordeel dat slechts één server wordt geïnstallleerd waardoor beheer en exploitatiekosten worden verlaagd. Ieder bedrijf dat veel intern en extern communiceert zal snel ervaren dat Presence en Instant Messaging helpt bij een efficientere manier van communiceren.

VoIP zorgt voor groei van vaste telefoniemarkt

De Nederlandse markt voor vaste telefonie markt groeide in het derde kwartaal van dit jaar met 17 duizend aansluitingen tot 6,09 miljoen op 30 september. De groei kwam tot stand ondanks een daling van 4 procent bij PSTN/ISDN naar 1,8 miljoen. Dat blijkt uit Telecompaper's kwartaalupdate over de Nederlandse vaste telefoniemark

vrijdag 10 december 2010

De killer-app van mobiele spraak?

Eind vorige maand is in de Apple App store de nieuwe versie van de applicatie Viber beschikbaar gekomen. Viber is een Over-the-top applicatie a la Skype. Het maakt het mogelijk om via het mobiele datanetwerk met iedereen die ook Viber geïnstalleerd heeft ‘gratis’ te bellen. Zoals gezegd zijn er meer applicaties in de Apple App store die ‘gratis’ bellen mogelijk maken. Skype is het bekendste voorbeeld, maar je kunt ook bijvoorbeeld fring of Nimbuzz gebruiken. Viber is eigenlijk niets nieuw onder de zon. Zo op het eerste oog zal het succes van deze applicatie niet veel afwijken van zijn voorgangers.

donderdag 9 december 2010

Het nieuwe telefoneren van Microsoft

Tijdens de Telecomexpo hield Microsoft woensdag Lync ten doop. Deze nieuwe telecommunicatie-oplossing van Microsoft is de opvolger van Microsoft Office Communications Server. Met Microsoft Lync kunnen mensen door één druk op de knop communiceren en samenwerken om zo hun productiviteit te verhogen. De inzet van Lync levert organisaties bovendien aanzienlijke besparingen op de communicatiekosten op. Diverse Nederlandse ‘early adopters’ zijn al overgestapt op deze oplossing, of zijn bezig met de implementatie.

woensdag 8 december 2010

Fring Android-app past kwaliteit videochatbeelden aan

Videochatten met fring op je Android-toestel wordt een stuk prettiger in gebruik. De app heeft namelijk ondersteuning gekregen voor Dynamic Video Quality (DVQ). Dat houdt in, dat de kwaliteit van de videobeelden automatisch worden aangepast aan de beschikbare bandbreedte.

dinsdag 7 december 2010

Skype komt met webdiensten

Het internetbelbedrijf Skype bereidt een reeks webgebaseerde diensten en producten voor. Dit meldt de website TechCrunch. Het baseert zich onder andere op diverse vacatures bij Skype voor programmeurs met ervaring op het gebied van cloud computing. Ook zegt TechCrunch bevestiging te hebben gekregen van ‘bronnen bekend met de plannen van Skype’.

Xelion komt met vernieuwd Phone System

Xelion Phone System, een moderne VoIP-telefooncentrale van Xelion en dus van Nederlandse bodem, biedt de complete pbx-functionaliteit om elk type bedrijf te ondersteunen. Het systeem is gebaseerd op open standaarden waardoor de eindklant maximale keuze heeft in hardware en infrastructuur. Uniek aan Xelion is het ultieme gebruiksgemak. Elke gebruiker kan aan de slag zonder een handleiding te hoeven raadplegen en kan bellen met vast toestel, pc of smartphone.

maandag 6 december 2010

Tele2 Zakelijk 'helpt' KPN klanten

Tele2 Zakelijk roept klanten van KPN op om in actie te komen naar aanleiding van de brief over de tariefwijziging van KPN Zakelijk BelBasis, die veel ondernemers recent hebben ontvangen. In deze brief kondigt KPN een aantal tariefswijzigingen aan. Klanten die niet op deze brief reageren, zitten echter meteen vast aan een jaarcontract terwijl veel klanten nu een vrij opzegbaar abonnement hebben. KPN noemt de tariefwijziging een vereenvoudiging, maar uit eigen berekeningen van verschillende marktpartijen blijkt dat het heel goed zou kunnen dat ondernemers, ondanks de aangeboden korting, meer gaan betalen voor vaste telefonie. Via een landelijke actie wil Tele2 Zakelijk klanten van KPN helpen om een bewuste keuze te maken.
Daartoe start Tele2 Zakelijk vandaag met een opvallende campagne waarin het ondernemers en bedrijven wijst op de contractbrief van KPN. In de campagne attendeert Tele2 Zakelijk ondernemers op de mogelijke gevolgen van hun keuze. ”Want zelfs als ondernemers geen antwoordkaart naar KPN terugsturen, maken zij een keuze. KPN probeert op deze manier de markt op slot te gooien en dat is zeer slecht voor de marktwerking”, reageert Roy van Oosteroom, directeur Tele2 Zakelijk, op de actie van KPN. “Wij vinden dat ondernemers op basis van transparante informatie zelf een keuze moeten kunnen maken. Op ouderealiteit.nl laat Tele2 zien hoe de tariefswijziging van KPN uitpakt voor veel ondernemers. En daarom biedt Tele2 Zakelijk ondernemers meteen een contractvrije besparing aan voor hun vaste telefonie.”
Vorig week al heeft Tele2 Zakelijk samen met andere marktpartijen een klacht ingediend tegen KPN bij telecomtoezichthouder OPTA. Inhoudelijk gaat de klacht onder andere over het verschaffen van onvoldoende informatie aan zakelijke klanten.

Concurrent voor Skype



Vorige week is Viber gelanceerd, een VoIP-applicatie voor de iPhone die het enorm gemakkelijk probeert te maken. Viber lijkt qua functionaliteit op Skype, maar met een aantal nuttige extra’s. Je kunt gratis bellen via 3G en Wi-Fi naar andere Viber-gebruikers.

vrijdag 3 december 2010

Symbian 09: Bellen via internet

Voip is standaard mogelijk met veel Nokia-toestellen, met name modellen uit de E-serie. Een toepassing voor voip op basis van de populaire sip-standaard is reeds ingebouwd. U kunt op zo'n toestel een profiel voor een voip-aanbieder aanmaken via Instellingen, Verbinding, SIP-instellingen.

donderdag 2 december 2010

Telefonische klantenservice steeds vaker onder vuur

Het inkomende gesprek bij contact centers, of wel inbound bellen, neemt in belang toe. Bedrijven liggen steeds vaker onder vuur wat betreft de telefonische service naar hun klanten. Hiervan is T-mobile het bekendste recente voorbeeld. Daarnaast wordt door het bel-me-niet register de verkoop via telemarketing aan banden gelegd en wordt outbound bellen door contact centers steeds lastiger. Deze ontwikkelingen leiden ertoe dat contact centers hun professionaliteit moeten verhogen en daarmee de irritatie bij klanten verlagen. Xelion ondersteunt contact centers met zijn laagdrempelige software oplossing met interfaces naar CRM applicaties.
Mensen vinden het irritant ongevraagd benaderd te worden door bedrijven met allerlei verkooppraatjes. Het bel-me-niet register stelt zich tot doel deze irritatie over ongevraagde telemarketing te verminderen. Bij inbound telemarketing, belt een klant zelf naar een contact center. Het initiatief voor het gesprek ligt dus bij de beller en hier is de minste kans op irritatie. Maar ook hier kan er op het gebied van de service veel misgaan waardoor potentiële klanten afhaken. Bijvoorbeeld: te lange wachttijden, verkeerd doorverbinden of de telemarketeer heeft onvoldoende kennis over het product of de dienst. Bedrijven kunnen hier nog veel verbeteren ongeacht de grootte van het bedrijf en ongeacht of een bedrijf met zakelijke klanten of consumenten te maken heeft.
Arthur van den Ende, algemeen directeur van Xelion: ‘Het succes van een contact center staat of valt bij het serviceniveau. Bedrijven weten dat ze beter moeten presteren om klanten en prospects zo goed mogelijk te helpen. Bij ieder bedrijf, of dat nu klein of groot is, moet de focus liggen op het snel en met de juiste informatie van dienst van mensen die bellen. Belangrijke factoren hierin zijn de professionaliteit van de telemarketeer, de snelheid en flexibiliteit van het hele technische systeem en de mate waarin dit meegaat met de tijd, bijvoorbeeld de integratie met sms.’
Xelion Phone System biedt een softwareoplossing voor een aantal van deze factoren. Het bedrijf ondersteunt met zijn software contact centers van zowel middelgrote als kleine organisaties waardoor deze professioneler kunnen functioneren. In het verleden was het inrichten van een contact center of klanteningang een complexe exercitie met hoge kosten en daardoor alleen weggelegd voor grote organisaties. Van den Ende: ‘Wij maken het mogelijk dat elk bedrijf een klantingang heeft waarmee het kan zorgen dat klanten met een rode loper worden ontvangen. Wij zorgen voor de souplesse die een modern telefonische klantingang vereist. Voorheen betaalde je daar de hoofdprijs voor aan bepaalde meer gespecialiseerde buitenlandse fabrikanten. Nu bieden wij een laagdrempelige technisch superieure oplossing die de service van contact centers sneller en flexibeler maakt.’

woensdag 1 december 2010

Skypen in Facebook?

Nadat Skype vorige maand de Facebook-integratie toevoegde aan zijn eigen dienst, werd er volop gespeculeerd dat Facebook waarschijnlijk het videobellen van Skype zou toevoegen aan het sociaal netwerk. Het is nog niet officieel aangekondigd, maar het lijkt er op dat je binnenkort binnen Facebook kan Skypen. Tai Ater, een ontwikkelaar van Facebook-applicaties, ontdekte een broncode die de samenwerking met Skype zou bevestigen.