dinsdag 30 november 2010

'Unified communications is oplichting'

Unified communications is de grootste oplichterij sinds Ponzi, zegt een analist van Gartner. Verkopers gooien gewoon alles wat ze hebben in één pakket. Tijdens een debat op een Gartnercongres in Sydney had analist Nick Jones felle kritiek op unified communications. Hij vindt het onduidelijk wat het nu precies is, want er is niet echt een definitie die deze technologie omschrijft.

OT2010 besteedt telefooncentrales apart aan

Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) voegt het nieuwe cluster Telecom Integrator (TI): Centrale voorzieningen (Telefooncentrales) toe aan OT2010. Het ministerie heeft branchevereniging ICT~Office ingeschakeld om een marktconsultatie uit te voeren en hiervoor de dialoog aangaan met bedrijven die kennis en ruime ervaring hebben met telefoniedienstverlening (vaste en mobiele telefonie).

vrijdag 26 november 2010

25 miljoen skypers tegelijk online

Skype meldt een opmerkelijk wapenfeit: deze week waren wereldwijd 25 miljoen skypers op hetzelfde moment online. De dienst zegt momenteel wereldwijd 560 miljoen gebruikers te hebben.

donderdag 25 november 2010

Doorstart voor Google Wave

Clouddienst Google Wave krijgt mogelijk een vervolg nadat Google in augustus de stekker uit de dienst trok. Dat blijkt uit een voorstel aan de Apache Software Foundation (ASF), een organisatie die zich bezighoudt met het maken van software.

dinsdag 23 november 2010

Gesprekken Google Voice opneembaar

Google voegt een nieuwe functie toe aan de VoIP-dienst Voice. Gebruikers kunnen nu inkomende gesprekken met een nieuwe knop opnemen vanuit Gmail. De functionaliteit wordt voor Gmail-gebruikers op uitrolbasis beschikbaar gemaakt.

maandag 22 november 2010

Bellen op de iPad

De app Truphone lost een 'probleem' op van de iPad. De software verandert namelijk je tablet in een megatelefoon, waarmee je nog gratis kunt bellen ook. Maar op je Androidtoestel of je iPhone werkt de applicatie ook gewoon.

Microsoft start een oorlog met de telefooncentrales

Met Lync, dat met veel tamtam werd aangekondigd in de VS en Europa, beschikt Microsoft over een complete, volledig geïntegreerde, UC-oplossing… die bovendien goedkoper is. Betekent dit het einde van de PBX-fabrikanten?

vrijdag 19 november 2010

Microsoft in telefonie

Microsoft heeft deze week zijn communicatieproduct Lync aangekondigd. Dit product maakt een klassieke telefooncentrale in een klap verouderd. Lync, dat eerder bekend was onder de naam Office Communications Server, zorgt er voor dat men met één druk op de knop met elkaar in contact kan komen.

donderdag 18 november 2010

Eerste telepresenceoplossing voor Microsoft Lync

De strategische relatie met Microsoft voor het bieden van end-to-end unified communication (UC) oplossingen heeft ertoe geleid dat Polycom, Inc., Microsoft Gold-gecertificeerde partner en wereldleider op het gebied van unified communications (UC), heeft bekendgemaakt dat het zijn al aanzienlijke portefeuille voor spraak- en video-oplossingen nog verder uitbreidt met oplossingen voor Microsoft Lync Server 2010. De HDX-systemen voor telepresence en de UC Intelligent Core Infrastructure van Polycom zijn de eerste telepresenceoplossingen in de markt die voor volledige interoperabiliteit met Microsoft Lync zijn ontworpen.
De telepresenceoplossingen van Polycom zijn toonaangevend met ondersteuning voor een op standaarden gebaseerde H.264 High Profile-technologie, waarmee de bandbreedtevereisten voor HD-videocommunicatie tot maar liefst 50 procent afnemen en compatibiliteit met Lync mogelijk is. De HDX-systemen voor telepresence en het RMX® conference platform worden toegevoegd aan het volledige, voor Lync geoptimaliseerde assortiment UC-eindpunten van Polycom, inclusief de Polycom CX500 en CX600 UC-apparaten en de Polycom CX3000 IP conference phone, de enige conference phone die momenteel voor Lync is geoptimaliseerd.

dinsdag 16 november 2010

Facebook versmelt e-mail, sms en chat

Profielensite Facebook scherpt de concurrentie met Google aan en lanceert een nieuwe berichtendienst. Deze brengt e-mail, Messages, sms en chatberichten samen in één Inbox. Het idee erachter is om gebruikers eenvoudig met elkaar te laten kletsen zonder dat ze zich moeten afvragen of ze chat, e-mail, Facebook of sms moeten gebruiken om iemand te bereiken. Al die modaliteiten komen nu onder een en hetzelfde dak. De conversatie staat centraal.

maandag 15 november 2010

Hoe kan ik goedkoop naar Nederland bellen?

Als je in het buitenland woont, wil je zo goedkoop en efficiënt mogelijk kunnen bellen met familie en vrienden in Nederland. Veel Nederlanders in het buitenland hebben hier een handige oplossing voor gevonden: goedkope telefoonabonnementen, telefoonkaarten en IP-telefonie.

'Mensen willen liefst telefoon met toetsenbord'

De meeste mensen zouden een voorkeur hebben voor een telefoon met een combinatie van touchscreen en toetsenbord. Dat blijkt uit een enquête die is gehouden onder enkele honderden mensen in Nederland en België. Nog maar weinigen zien in een toestel met numeriek toetsenbord hun ideale toestel, blijkt uit een rapport van marktonderzoeker Jakijima.

donderdag 11 november 2010

Nieuwe update voor Android Skype

De populaire VoIP-client Skype, waarmee je kunt bellen via je data- of WiFi-verbinding in plaats van via het telefoonnetwerk, heeft nu versie 1.0.1 in de Android Market gezet. En deze update bevat aantal belangrijke verbeteringen.

woensdag 10 november 2010

IsraPunt breidt IP Businessmanager concept verder uit

Marktleider IsraPunt breidt het huidige op Open Source gebaseerde IP Businessmanager Contact Center pakket verder uit met nog meer mogelijkheden. Hiermee zet IsraPunt zich direct naast de huidige in de markt verkrijgbare Contact Center oplossingen. ‘Het volwaardige systeem onderscheidt zich daarnaast ook nog eens enorm van de overige en bestaande Contact Center oplossingen, aldus Rudi Damveld, Senior Adviseur Telecommunicatie bij KPN/Getronics. Damveld heeft jarenlange ervaring en expertise in de Contact Center wereld en benadrukt de voordelen van deze oplossing.
‘Een belangrijk voordeel is dat het een losstaand Contact Center is, dat zich als een paraplu over het IP Businessmanager Communicatieplatform uitspreidt. Het is geen plug-in zoals je bij andere Contact Center oplossingen ziet, die zich daarmee beperken op bijvoorbeeld het vlak van (real time) rapportages’, aldus Damveld. Tevens onderscheidt de IP Businessmanager Contact Center applicatie zich van de rest, doordat het een volledige monitorfunctie heeft over het totale communicatieplatform. ‘Damveld geeft aan dat door de paraplufunctie een gesprek over het gehele communicatie platform wordt gemonitord. Hierdoor heeft men een volledig overzicht van de rapportages van zowel de PABX als het Contact Center. Dit is bij de bestaande oplossingen gewoonweg niet mogelijk.’
Daarnaast is ook het financiële plaatje zéér interessant omdat het een fractie kost van de bestaande Contact Center oplossingen. ‘Een desktop Agent met volledig featurepack en software Insurance kost al gauw Euro 1.000,00 bij een gerenommeerde Contact Center leverancier’, aldus Damveld. De IP Businessmanager Contact Center applicatie kost ca. Euro 400,00 per desktop Agent zonder beperkingen en incl. software Insurance. Ook liggen de bedragen van de SLA aanzienlijk lager. Dit kan wel op lopen tot een besparing van 40 procent ten opzichte van de bestaande leveranciers. ‘Dat onze prijzen lager liggen dan de bestaande applicaties wil niet zeggen dat wij goedkoop zijn’ aldus Niek Vlessert, CIO bij IsraPunt. ‘Dit is de nieuwe wereld waar in we leven en waarin Open Source een bepalende rol speelt. Onze tarieven zijn marktconform en onze IP Businessmanager Contact Center applicatie voldoet aan alle eisen die aan een Contact Center worden gesteld.’

Kik Messenger een hit

De mobiele chatdienst Kik Messenger laat sinds de lancering van half oktober indrukwekkende cijfers zien. De dienst heeft deze week al meer dan één miljoen gebruikers. Kik Messenger is beschikbaar voor iPhone-, Android- en Blackberry-toestellen, evenals de iPod. Het laat chatters gebruik maken van ‘instant messaging’, ongeacht welk toestel zij hebben. Iedereen met een Kik-account kan hierdoor gratis met elkaar chatten. Hierdoor noemt de dienst zich ook wel de ‘Skype voor sms’. De dekking is wereldwijd.

dinsdag 9 november 2010

HD beeldbellen bij Glashart

Glashart start met het testen van HD beeldbellen via de televisie. Een HD-tv met beeldbelfunctionaliteit wordt 6 maanden lang ter beschikking gesteld aan enkele testers. Deze groep krijgt vervolgens een maandelijkse enquête over hun ervaringen met het beeldbellen. Volgens Glashart is beeldbellen vanuit huis is een belangrijke stap in persoonlijke communicatie maar zijn er nog weinig ervaringen bekend.

Nieuwe studie van Plantronics onthult het belang van de stem

Plantronics maakt vandaag tijdens de Gartner Symposium ITxpo 2010 in Cannes de resultaten bekend van een wereldwijd onderzoek naar het belang en de impact van de stem in het bedrijfsleven. Een belangrijke bevinding is dat de meeste business professionals (81 procent) tijd die gespendeerd wordt aan de telefoon waarderen als de meeste kritische factor voor succes en productiviteit op het werk.
Aangezien de werkplek zich ontwikkelt buiten de traditionele grenzen van het hoofdkantoor en het dagelijkse werkritme van 9 tot 5, brengen werknemers meer in tijd in verschillende locaties door – zoals bij klanten, thuis, de hotel lobby, in de auto en op het vliegveld. In de studie geeft 90 procent van de werknemers aan meer tijd buiten het kantoor door te brengen. In deze nieuwe context wordt de kracht van de stem een van de belangrijkste bedrijfsinstrumenten. Werken in een akoestisch uitdagende omgeving en een toegenomen aantal meetings die over de telefoon plaatsvinden, impliceert dat wat we zeggen, hoe we het zeggen en of we duidelijk verstaanbaar steeds belangrijker worden. De headset is een essentieel onderdeel in deze.
Tijdens het doen van zaken over de telefoon wordt lichaamstaal vervangen door het stemgeluid. Het stemgeluid vertegenwoordigt dan 87 procent van de gehele communicatie. De inhoud, wat er daadwerkelijk gezegd wordt, vertegenwoordigt slechts 13 procent van de totale effectiviteit. Daarom kan het stemgeluid samen met het tempo, pauzes, sterkte en hoogte het eindresultaat beïnvloeden. Door deze goed op elkaar af te stemmen kunnen professionals effectiever zijn tijdens telefoongesprekken. Plantronics’ masterclass ‘Speech Impact’ maximaliseert de prestaties van bedrijven door de stem te verzorgen en optimaal te gebruiken.

maandag 8 november 2010

Gratis bellen via internet

Skype is misschien wel de grootste digitale revolutie sinds de lancering van internet zelf. Minder stoer wellicht dan de smartphone of de iPad, maar het brak enkele jaren geleden wel de telefoniemarkt open. Gratis bellen is vooral een uitkomst voor mensen met familie in het buitenland. Geen torenhoge telefoonrekeningen meer, maar gewoon… gratis! Inmiddels zijn er wereldwijd meer dan 300 miljoen gebruikers op Skype actief. Afgelopen maand brak de digitale telefoondienst een record: er waren gelijktijdig 21 miljoen bellers actief.

Adobe Connect 8 uitgebracht

Adobe Systems Incorporated introduceert Adobe Connect 8, een belangrijke update van Adobe's webconferentie-oplossing die effectieve en aantrekkelijke webmeetings, online trainingen en webinars mogelijk maakt. Op basis van Adobe Flash Player-software biedt de nieuwe versie ondernemingen en overheidsinstellingen wereldwijd een breed scala aan functies voor het leveren van rijke gebruikerservaringen op meerdere apparaten, terwijl de toegang tot de meeting eenvoudig en betrouwbaar blijft.

donderdag 4 november 2010

Videochatten met meerdere personen



De Mac-versie van Skype heeft een grote update gekregen. Versie 5.0 verkeert nog in een beta-stadium, maar desondanks liegen de nieuwe mogelijkheden er niet om. De meest in het oog springende nieuwe functie is Groep Video Calling. Daarmee is het mogelijk om in iChat-stijl te videochatten met meer dan 2 personen. Om dit mogelijk te maken moet iedereen in het bezit zijn van de nieuwe beta-versie van Skype.

Swyx marktleider in Nederlands IP-telefoniesegment

Swyx, specialist in Unified Communications (UC) voor het MKB, is Nederlands marktleider op het gebied van desktop-IP-telefonie voor organisaties met elf tot vijftig gebruikers. Hiermee streeft Swyx concurrenten als Mitel, Avaya en Aastra voorbij. Het Britse marktonderzoeksinstituut MZA bevestigt dit gegeven in zijn recente onderzoek ‘The Global Telecommunications Market’.
Swyx heeft momenteel een marktaandeel van 29 procent in het segment met elf tot vijftig IP-aansluitingen. Volgens MZA-specialisten zal de IP-markt in Nederland de komende jaren blijven groeien. “De uitkomsten van het MZA-onderzoek worden bevestigd door een groot aantal bedrijven in uiteenlopende sectoren, die voor hun dagelijkse werkzaamheden volledig op de communicatieoplossingen van Swyx vertrouwen.

woensdag 3 november 2010

Previder kiest voor Cisco UC-systeem

Previder, voorheen Introweb, en leverancier van virtuele diensten op het gebied van Datacenter, Cloud Hosting, Connectivity en ISP-diensten, heeft Cisco's Unified Computing-systeem geïmplementeerd in zijn datacenters. Door deze Cisco-technologie te gebruiken, kan Previder zijn partners nieuwe oplossingen bieden zoals webhosting, streaming media servers, DNS en mailservers, die veel sneller zijn dan voorheen. Tegelijkertijd wordt de serverbelasting met 94 procent verlaagd (van dertig racks naar maar twee racks).
Previder maximaliseert de kracht van virtualisatie met het Cisco Unified Computing-systeem door het samenbrengen van server-, netwerk-, opslag- en virtualisatiecapaciteit in één energie-efficiënt systeem dat de kosten en complexiteit van de IT-infrastructuur aanzienlijk reduceert. Previder kan zijn gehoste diensten op veel grotere schaal aanbieden dan voorheen mogelijk was. Partners van Previder zijn onder andere system integrators, softwareleveranciers en internet service providers. Zij kunnen dankzij Cisco's  Unified Computing-systeem nu diensten leveren aan gebruikers die traditioneel alleen beschikbaar zijn voor grote bedrijven. Eindgebruikers die profiteren van de diensten van Previder zijn onder andere scholen, zorginstellingen, lokale overheden, financiële en zorginstellingen.

dinsdag 2 november 2010

Recordomzet voor Polycom

Leverancier van unified communications oplossingen Polycom boekte met 308 miljoen dollar een record-kwartaalomzet en een groei op jaarbasis van 27 procent. Vorig jaar bedroeg de geconsolideerde omzet in het derde kwartaal nog 243 miljoen dollar. De (non-GAAP) nettowinst in Q3 2010 kwam uit op 34 miljoen dollar, ofwel 38 dollarcent per aandeel.