donderdag 30 september 2010

Mogelijk bellen met Skype in Facebook

Facebook en Skype werken aan een deal waarbij de diensten van het belbedrijf geïntegreerd worden in Facebook. Kort gezegd wordt Facebook Connect geïntegreerd met de Skype-accounts. Dat meldt AllthingsD.

Verizon lanceert fixed-mobile convergence

Verizon Business lanceert de dienst Global Fixed Mobile Convergence (FMC), een convergent vast/mobiel nummer waarmee roaming kosten kunnen worden vermeden. FMC is gericht op grootzakelijke gebruikers met personeel dat veel op reis is. Het is per direct beschikbaar voor klanten van Verizon Business in België, Duitsland, Frankrijk, Ierland, Nederland, Italië, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Zweden. De dienst wordt geïntegreerd met het VoIP platform

woensdag 29 september 2010

Dean Connect introduceert Dean Access

De zakelijke hosted viop-provider Dean Connect introduceert vandaag Dean Acces. Dean Access is een nieuwe dienst, speciaal gericht op het mkb, om het realiseren van voip-aansluitingen te vereenvoudigen. Voip wordt onder mkb-ers steeds populairder. Meer dan de helft van de bedrijven in de grootzakelijke markt belt via inmiddels voip. Dean Connect ontwikkelde Dean Access voor het MKB naar eigen zeggen om voip nu “eindelijk ongecompliceerd en begrijpelijk aan te bieden”.

FBI wil Skype afluisteren

Amerikaanse inlichtingendiensten willen het gehele internet kunnen afluisteren en pleiten daarom voor een backdoor in alle versleutelde communicatiediensten. Steeds meer communicatie vindt online plaats, bijvoorbeeld via diensten als Skype. De FBI beschikt echter niet over de mogelijkheden om deze gesprekken af te luisteren. Als het aan de inlichtingen- en opsporingsdiensten ligt, bouwen sociale netwerksites, Skype en andere online diensten een backdoor in die het mogelijk voor de Amerikaanse overheid maakt om al het verkeer te onderscheppen.

dinsdag 28 september 2010

'Apple heeft Google Voice App voor iPhone al goedgekeurd'

Apple zou naar verluidt een door Google ontwikkelde iPhone-applicatie om Google Voice ook op de Apple-smartphone te kunnen gebruiken hebben goedgekeurd. Google legt momenteel de laatste hand aan de voip-applicatie. Dit meldt TechCrunch dinsdag op basis van anonieme bronnen binnen Google.

Geen FaceTime in delen van het Midden-Oosten

Vanaf deze week gaat de iPhone 4 in de Verenigde Arabische Emiraten in de verkoop, maar klanten moeten het voorlopig zonder FaceTime-videobellen doen. Du, een van de grootste providers in die regio, maakte gisteravond via Twitter bekend dat de FaceTime-functionaliteit ‘momenteel niet beschikbaar is’ in de Verenigde Arabische Emiraten.

maandag 27 september 2010

Voip hacker veroordeeld

De Venezulaanse hacker Edwin Andres Pena (27) is in de Verenigde Staten veroordeeld tot een gevangenisstraf van 10 jaar wegens de verkoop van 10 miljoen minuten aan illegale VoIP-telefoongesprekken aan nietsvermoedende klanten. Pena verschafte zich ongeoorloofde toegang tot netwerken voor internettelefonie en verkocht belminuten door.

Meer bellers via kabel

UPC en Ziggo hebben veel succes met hun triple play-pakketten. Daarmee is het aantal voip-klanten op de kabel het aantal op dsl voorbijgestreefd. In totaal voipen bijna 4 miljoen klanten. De opmars van de kabel op de tripleplaymarkt gaat gestaag door. En daarmee blijft ook het aantal abonnees dat vaste telefonie digitaal via de kabel doet doorgroeien. Afgelopen kwartaal is dat aantal voor het eerst in jaren het aantal voip-via-dsl klanten gepasseerd. Dat meldt onderzoeksbureau Telecompaper.

donderdag 23 september 2010

Hacktool versimpelt afluisteren intern VoIP

Een gratis hacktool maakt het zeer eenvoudig om VoIP-gesprekken binnen een bedrijf af te luisteren en op bijvoorbeeld YouTube te plaatsen. Met de gratis tool UCSniff is het heel eenvoudig VoIP-gesprekken af te luisteren. Jason Ostrom, directeur van het VIPER lab van VoIP-leverancier Sipera, demonstreerde zijn tooltje vorige week tijdens het Forrester Security Forum in het Amerikaanse Boston. Hij gebruikte daarbij gangbare hardware: Een Cisco switch, twee Polycom videotelefoons en een ordinaire laptop.

Functionaliteit Fasttel Cult uitgebreid

Op vraag van de klanten breidt Fasttel de functionaliteit van de Cult binnenpost uit. Nu is het mogelijk elk domoticasysteem te bedienen. Wie het toestel via de Wengé houten staander op zijn nachtkastje of bureautafel plaatst, heeft voortaan alle comfortfuncties binnen handbereik: telefoon, videofoon, camerabewaking, bediening van domotica, wekker en multimediaspeler.

dinsdag 21 september 2010

Slimme koppeling van telefonie- en reserveringssystemen

Hampshire Hotel Bon ‘Aparte is een van de eerste hotels die gebruik maakt van de eerder dit jaar gelanceerde slimme communicatie oplossingen voor de hotelmarkt van NEC Unified Solutions en Freetime Hospitality (FTH is onderdeel van Freetime Company). Om de efficiency binnen hotels en de tevredenheid van gasten te verhogen hebben de twee samenwerkende hospitalityspecialisten unieke koppelingen ontwikkeld tussen de NEC UNIVERGE SV8100 telefooncentrale en het VIPS reserveringssysteem van FTH. Wanneer een gast die eerder in het hotel verbleef - en dus in het bestand is opgenomen – met het hotel belt, ziet de receptioniste direct op haar computerscherm met wie zij spreekt. Het systeem toont à la minute alle relevante gegevens van de gast zoals naam, adresgegevens, boekingsgeschiedenis en eventuele bijzonderheden. Daardoor kan de gast zeer gastvrij te woord worden gestaan en heeft de receptionist alle antwoorden paraat.

Fring stunt met prijzen

Mobiele communicatiedienst Fring gaat de concurrentie met Skype aan door ook gesprekken naar vast en mobiel aan te bieden. FringOut verbindt vanaf 1 cent per minuut. De tarieven van de mobiele voice-over-ip (VoIP) aanbieder beginnen op 1 cent per minuut. Niet alle gesprekken zullen zo goedkoop zijn: bellen naar een vaste lijn in Nederland kost 1,9 cent per minuut.

maandag 20 september 2010

Draadloos telefoneren met nieuw Gigaset toestel

De Gigaset A400 is een nieuwe DECT-telefoon van Siemens in een zwart met zilveren design. Het draadloze telefoontoestel heeft verlichte toetsen en een 1,7-inch verlicht schermpje met vier tekstlijnen (resolutie 96 x 64 pixels). Je bedient de menu's van deze DECT-telefoon met de 4-weg navigatietoets.

Panasonic DECT introduceert design serie KX-TG55xx

Dit najaar brengt Panasonic een nieuwe serie design telefoons op de markt. Een serie bestaande uit vijf modellen, een single, twee duo en twee triple uitvoeringen, uitgevoerd in zwart pianolak. De afgeronde vormen en golvende toetsen geven het toestel niet alleen een mooi uiterlijk, maar zorgen er bovendien ook voor dat de telefoon heel makkelijk in de hand ligt. De KX-TG5521 heeft een groot 1,8 inch, blauw verlicht display op de handset en heeft veel handige functies. Tot de uitrusting behoren onder andere een geïntegreerd digitaal antwoordapparaat met 20 minuten opnametijd (KX-TG5521, KX-TG5522 en KX-TG5523),  een telefoonboek voor 100 namen en nummers en nummerherkenning (max. 50 nummers worden bewaard in het geheugen).

woensdag 15 september 2010

Via U-bocht roamingkosten omzeilen

Het Nederlandse bedrijf Creative VoIP Solutions introduceert een dienst om roamingkosten te omzeilen. De dienst, Buitenland-Mobiel, gebruikt een terugbelservice en Ierse data-simkaarten om de tarieven in het buitenland te omzeilen. De dienst is begin augustus live gegaan. Wie zich bij het bedrijf registreert, krijgt een 020-nummer uit de nummervoorraad van Buitenland-Mobiel toegewezen, dat kan worden gekoppeld aan het eigen mobiele nummer.

Parkline parkeert telefonie bij Zetacom

Park-line, aanbieder van een innovatieve dienst voor mobiel parkeren, is sinds 2004 een tevreden klant van system integrator Zetacom. Het bestaande telefonie systeem was na jaren trouwe dienst flink verouderd en doordat de zaken goed gingen was uitbreiding van het contactcenter noodzakelijk. Volgens Park-line directeur Tomas Novak was de keuze voor Zetacom snel gemaakt. “De door Zetacom geleverde centrale heeft ons nooit één minuut in de steek gelaten,” vertelt hij enthousiast. “Zetacom signaleerde op tijd onze groei en heeft ons geadviseerd om ons huidige systeem te upgraden naar een volledig nieuw Siemens OpenScape Office MX platform met Contact Center.” Dit advies nam Park-line ter harte waardoor de nieuwe configuratie in november al op volle toeren zal draaien.
Omdat het aantal inkomende gesprekken bij Park-line aanzienlijk groeit, is de keuze voor het Contact Center logisch. Hiermee krijgt men realtime informatie over de eigen bereikbaarheid. De Supervisor kan via een overzichtelijke interface het Contact Center naar behoefte aanpassen en alle medewerkers van Park-line kunnen bijspringen tijdens piekmomenten. Door de flexwerk mogelijkheid van het systeem maakt het bovendien niet uit waar de medewerker zicht bevindt. Om ook de andere vestigingen van Park-line te verbinden, wordt een SIP-trunk geleverd. Hierdoor wordt zonder kosten tussen de Nederlandse en Engelse vestigingen getelefoneerd. Het Siemens systeem wordt gekoppeld met de huidige CRM applicatie, waardoor alle medewerkers over dezelfde actuele klantinformatie beschikken. Met de flexibiliteit van de door Zetacom geleverde Siemens oplossing kan Park-line blijven groeien.

dinsdag 14 september 2010

Vertalen tijdens videobellen

Cisco werkt aan technologie die het mogelijk moet maken om gesproken woord tijdens een videoconferentie in realtime te vertalen. In het lab zijn de eerste proeven geslaagd. De fabrikant probeert nu het achterliggende systeem te verfijnen. Het bedrijf biedt nu al manieren om video's in realtime van een transcriptie te voorzien. Momenteel is dit alleen in het Engels mogelijk.

Google Voice mag weer

Als gevolg van de nieuwe richtlijnen voor de App store lijkt Apple Google Voice applicaties weer toe te staan op de iPhone en iPad. Apple lijkt klaar om nieuwe Google Voice-applicaties goed te keuren. Sean Kovacs, die de onofficiële applicatie GV Mobile maakte liet via Twitter weten dat Apple zijn applicatie waarschijnlijk goed gaat keuren als hij deze opnieuw indient, zo meldt AppleInsider.

maandag 13 september 2010

Microsoft Lync: nieuwe oplossing voor telefonie

Vandaag is de release candidate vrijgegeven van Microsoft Lync, de derde generatie van Microsofts serversoftware voor Unified Communications. Deze software zorgt ervoor dat mensen met één druk op de knop met elkaar in contact kunnen komen waardoor ze kunnen communiceren, samenwerken en hun productiviteit verhogen. Lync, voorheen bekend als Office Communications Server, zorgt ook voor aanzienlijke kostenbesparingen en is nu beschikbaar voor bedrijven van elke omvang om kosteloos te evalueren. De release candidate (download vanaf http://technet.microsoft.com/evalcenter\ff808407.aspx) is de eerste stap op weg naar de officiële introductie op de markt. Inmiddels werken ook tientallen partners en klanten aan oplossingen die op Lync zijn gebaseerd.
Dit jaar deed Microsoft voor het eerst mee in de jaarlijkse IP PBX Request For Proposal (RFP) van Allan Sulkin (TEQConsult Group). Lync kwam als voordeligste oplossing uit de bus en biedt bovendien naast IP-telefonie ook presence, chat, audio-, video- en webconferencing. Alle functionaliteit is voor iedere gebruiker vanaf elke plek toegankelijk.
Microsoft Lync kan van elk email-, chat-, of telefooncontact een virtuele face-to-face meeting maken, doordat iedere communicatievorm ook video- en audioconferencing kan omvatten. Ook kan een gebruiker zijn desktop, applicaties en/of documenten delen met anderen en staan voorzieningen zoals instant messaging, internettelefonie, aanwezigheidsinformatie (‘presence’) en spraakherkenning ter beschikking. Mensen kunnen verbonden blijven met anderen via het apparaat van hun keuze, ook als zij niet op kantoor zijn, en gemakkelijk zonder onderbreking een gesprek via een PC overzetten naar een mobiel apparaat.
In Nederland werken onder andere KPN/Getronics, Wortell, Solfit, StartReady, Atos Origin, Aastra, Exact Software, GN Netcom, NET en Polycom met de nieuwe versie.

vrijdag 10 september 2010

Proef met 'het nieuwe werken' succesvol

Stakeholders zijn tevreden over een pilot met 'Het nieuwe werken' voor het MKB in de regio Amsterdam. 102 MKB-bedrijven met gemiddeld twaalf medewerkers konden een half jaar lang kennismaken met tijd- en plaatsonafhankelijk werken. Doel was om te leren of dit een bijdrage kan leveren aan het terugdringen van het fileprobleem. Daarbij gaat het vooral om het 'voorkomen' en het 'verspreiden' van de momenten waarop ondernemers en medewerkers reizen. Een ruime meerderheid van de ondernemers (69 procent) denkt met digitale mobiliteit geld te kunnen besparen. Bijna een kwart (23 procent) van alle medewerkers die op de nieuwe manier hebben gewerkt, geeft bovendien aan daadwerkelijk productiever te zijn geworden in de pilotperiode. Het project wordt uitgevoerd in opdracht van de regionale Taskforce Ontspits en de landelijke Taskforce Mobiliteitsmanagement in samenwerking met Microsoft, UPC Business en Vodafone.

woensdag 8 september 2010

Eerste zorginstelling installeert telefonie volledig op VMWare

Het Rode Kruis Ziekenhuis zal als eerste zorginstelling in Nederland haar telefooncentrale virtualiseren met VMware. Het Beverwijkse ziekenhuis, onder meer bekend van het brandwondencentrum, heeft system integrator Zetacom de opdracht gegeven om, in een gecontroleerd tempo, de traditionele telefonie omgeving te vervangen door een Mitel VoIP-oplossing. Mitel biedt zijn call control en voice applicaties gevirtualiseerd aan onder VMware, waar het ziekenhuis dankbaar gebruik van maakt.
Het Rode Kruis Ziekenhuis is al jaren een tevreden klant van Zetacom; de system integrator verzorgt alle service- en onderhoudswerkzaamheden. Met de keuze voor het Zetacom Zorgconcept en de sprong naar virtualisatie wordt het vertrouwen in de kennis en ervaring bevestigd. Zetacom directeur Dick Dompeling vertelt: “Wij zijn blij dat wij met Mitel een oplossing in ons portfolio hebben die we volledig kunnen virtualiseren, tot en met het hart van de telefooncentrale. Dit past uitstekend in het beleid dat bij de ICT afdelingen van onze klanten speelt of zou moeten spelen.”
De telefonie omgeving bestaat uit de Virtual Mitel Communication Director (Virtual MCD), de Mitel Contact Center Management suite (CCM), het Mitel’s voice response-systeem (Mitel Intelligent Queue) de geavanceerde Mitel messaging-omgeving (Mitel NuPoint Unified Messaging) en voicelogging. Al deze applicaties worden onder VMware op gevirtualiseerde servers geïnstalleerd. De Mitel VoIP omgeving wordt volledig redundant uitgevoerd. Alle faciliteiten, van de netlijnen tot de centrale telefonieserver worden bij een storing volledig automatisch overgenomen door een tweede voorziening.

VoIP-telefoniesoftware voor het onderwijs

De onderwijssector in Nederland stapt massaal de digitale wereld in. Voor alle scholen is een digitaal communicatieplatform opengesteld gebaseerd op het IP Businssmanager Education-concept. Het voornemen van IsraPunt is om dit jaar nog minstens 250 scholen de beschikking te geven over dit professionele communicatieplatform. Na verloop van tijd kan dit aantal nog worden uitgebreid naar 1500.

dinsdag 7 september 2010

Groepsgesprek op afstand in Skype 5.0

Skype heeft een twee bèta van Skype 5.0 geïntroduceerd. Interessant is dat groepsgesprekken, die voorheen met maximala vijf personen tegelijk gehouden konden worden, nu met tien mensen gevoerd kunnen worden.

VoiP WAN bij Zeeman

Reliance Globalcom gaat de implementatie en het beheer verzorgen van een WAN-netwerk dat alle vestigingen van Zeeman Textielsupers verbindt met het hoofdkantoor in Alphen aan den Rijn. De looptijd van het gesloten contract is vijf jaar. Via VoIP zal het netwerk ook spraak vervoeren. Bij de implementatie van de VoIP-applicaties is gebruikgemaakt van de IT-middelen die al bij Zeeman aanwezig waren.

maandag 6 september 2010

Integratie vaste en mobiele telefonie voor MKB

Xelion, ontwikkelaar van bedrijfssoftware en leverancier van zakelijke Voice over IP-oplossingen, signaleert vanuit de markt van het midden en klein bedrijf een toenemende vraag naar de integratie van vaste en mobiele telefonie om de bereikbaarheid van medewerkers te vergroten en kosten te besparen. De mobiel van de zaak is met 87,5 procent de meest voorkomende arbeidsvoorwaarde in het bedrijfsleven. Ook in het MKB hebben steeds meer medewerkers een mobiele telefoon wat vraagt om nieuwe toepassingen. Arthur van den Ende, directeur van Xelion: ’We zien mobiele en vaste telefonie steeds meer in elkaar schuiven. Vele van onze klanten bellen al met smartphones over onze VoIP-centrale en willen niet alleen op kantoor maar ook onderweg beschikken over alle faciliteiten van de Xelion-oplossing, maar dan op hun mobiel. Daar geven we vanaf nu invulling aan en uiteraard tegen een voor MKB’er betaalbaar bedrag.’
Xelion Phone System is een op IP gebaseerde communicatie server die ontworpen is voor het midden en kleinbedrijf en die over een volwaardige zakelijke telefonie functionaliteit beschikt. Dit wil zeggen dat middelgrote en kleine bedrijven niet een te grote jas aan hoeven te schaffen. Ze kunnen stapsgewijs specificaties bijbestellen en betalen dus nooit te veel. Voor gebruikers met een smartphone is het mogelijk zowel op kantoor als onderweg volwaardig gebruik te maken van alle functionaliteiten van de Xelion VoIP-centrale.
Bijvoorbeeld: een smartphone gekoppeld aan een vaste telefoon zorgt ervoor dat ook gesprekken die binnenkomen wanneer een gebruiker even weg is van zijn bureau gewoon kunnen worden aangenomen. Alle voicemails worden centraal opgenomen. Dit reduceert kosten die worden gemaakt bij het uitluisteren van de voicebox en zorgt er voor dat alle gesprekken op de eigen server worden opgeslagen. Daarnaast kunnen medewerkers ook buiten kantoor zien of collega’s bereikbaar zijn.
Op of buiten kantoor kunnen ze adressen zoeken in het centrale adressenboek en dat nummer direct kunnen bellen. Verder kunnen gesprekken die mobiel gevoerd worden automatisch worden opgeslagen, gearchiveerd en zelfs aan het CRM systeem worden gekoppeld, zodat ze gemakkelijk later kunnen worden teruggeluisterd

Alle telecomkosten en bereikbaarheidsgegevens in één overzicht

Veel organisaties missen een goed overzicht van hun telecommunicatiekosten en bereikbaarheid. Interactive Intelligence is daarom een samenwerking aangegaan met de Nederlandse softwareontwikkelaar Pridis voor een integratie van CIC met de Florin telecommanagement suite. De uitgebreide rapportages van CIC kunnen zo worden aangevuld met een overzicht van zowel de kosten van vaste en mobiele telefonie. En mocht er naast CIC nog een aparte PBX worden gebruikt voor de back office dan zorgt Florin voor rapportages over bereikbaarheid. Met deze complete overzichten kunnen organisaties veel beter sturen op hun kosten en bereikbaarheid.
Florin geeft inzicht in de kosten maar kan ook zorgen voor automatische doorbelasting op bepaalde projecten of afdelingen. Het is één integrale omgeving voor het ondersteunen van zowel vaste als mobiele communicatie, geïntegreerd met de ’huiseigen’ informatiesystemen zoals HR en asset management en is geschikt voor multi-site en multi-vendor omgevingen.

donderdag 2 september 2010

Waarom zou Cisco Skype kopen?

Cisco zou zijn oog hebben laten vallen op Skype? Maar waarom zou de grootste leverancier van internetinfrastructuur plots een voip-dienstenleverancier overnemen? En uiteindelijk zijn eigen grootste klanten, de telecomoperatoren, op hun turf gaan aanvallen?

woensdag 1 september 2010

India zit Skype dwars

Google en Skype dreigen het slachtoffer te worden van een nieuwe richtlijn van de Indiase overheid, die voorschijft dat internetbedrijven hun gegevens ter beschikking stellen aan autoriteiten. Dat schrijft de BBC dinsdag op basis van overheidsdocumenten. Om terroristische dreiging efficiënt te kunnen pareren wil India steeds meer controle uitoefenen op draadloze informatiestromen. Nadat de Indiase regering eerder deze maand dreigde de Blackberry te blokkeren, lijken nu Google en internetbeldienst Skype aan de beurt te zijn.

UPC introduceert voordeeloptie bellen naar mobiel

UPC introduceert een optie voor vaste telefonie, 'Goedkoop naar mobiel'. De optie kost 5 euro per maand extra en is maandelijks opzegbaar. Het gesprekstarief naar mobiele nummers binnen Nederland daalt van 0,175 euro per minuut naar 0,04 euro per minuut. Het starttarief blijft 10 cent. Er wordt op hele minuten afgerond.