dinsdag 29 december 2009

Consolidatie VoIP-markt zet door


Telefonica heeft VoIP-aanbieder Jajah gekocht. Daarmee zet de consolidatie door: Microsoft nam Tellme over, BT heeft Ribbit ingelijfd, Google kocht GrandCentral en Gizmo5 en KPN heeft de minderheidsaandeelhouders van iBasis uitgekocht. Verder ging een meerderheidsbelang in Skype over van eBay naar Silver Lake Partners, dat tevens een belang bezit in Avaya; en inmiddels praten Skype en Avaya over samenwerking. Een andere hardware-leverancier, Nortel, verkocht zijn VoIP-unit aan Genband.

Nieuwe versie MSN Messenger for Mac


In maart 2010 verschijnt er een nieuwe versie van MSN Messenger voor Mac, die meer moet aansluiten op Live Messenger. Zij kunnen dan ook webcam en audio uitwisselen. Dat schijnt nogal een uitdaging te zijn, zo zegt een woordvoerder van Microsoft.

woensdag 23 december 2009

Werkend Nederland voorkeur voor persoonlijk contact


De Nederlandse medewerker is op het gebied van samenwerken conservatiever dan zijn collega's uit Frankrijk en Engeland. Dit blijkt uit een onderzoek van Mitel waaraan  500 Nederlandse werknemers deelnamen. Uit het onderzoek wordt duidelijk dat Nederlandse werknemers relatief traditioneel zijn wat betreft nieuwe communicatiemethoden. E-mail, mobiele telefonie en face-to-face contact scoren het hoogst bij Nederlanders als communicatiemiddel in de samenwerking met collega's en klanten.

OPTA faalt op zakelijke vaste telefoniemarkt


Telecomwaakhond Opta heeft de afgelopen vier jaar niet kunnen zorgen voor voldoende concurrentie op de zakelijke markt voor vaste telefonie. Daar is het marktaandeel van KPN met 70 tot 80 procent onveranderd hoog gebleven. Dat concluderen onderzoeksbureaus Kwink Groep, TNO en Berenschot na de wettelijke vierjaarlijkse evaluatie van het werk van Opta.

dinsdag 22 december 2009

HP biedt communicatiediensten


HP gaat communicatiediensten als webdienst aanbieden. Dat wordt ook wel CaaS genoemd: 'communication as a service'. Het gaat onder meer om een geïntegreerd platform voor communicatiedoeleinden (unified communications) en om videobewaking die de onderneming via internet beschikbaar stelt. De webdienst is gericht op middelgrote en kleine bedrijven die steeds vaker bij hun telecomleverancier aankloppen voor diensten op het snijvlak van telecom en ict.

maandag 21 december 2009

iBasis alsnog van KPN


KPN krijgt na een lange, moeizame overnamestrijd het Amerikaanse iBasis volledig in handen. Ruim 93 procent van de aandelen wordt bezit van KPN. KPN was al voor 56 procent eigenaar van iBasis, en probeerde sinds deze zomer volledig eigenaar te worden van de Amerikaanse wholesale carrier voor telefoonverkeer. Maar die overnamepogingen stuitten meermaals op verzet. KPN heeft gedurende die strijd tot driemaal toe het bod verhoogd.

Avaya levert nieuwe telefonieapparatuur voor ABN AMRO


Avaya heeft de nieuwe telefonieapparatuur geleverd voor de vijf Customer Contact Centers (CCC’s) van ABN AMRO. De nieuwe omgeving is volledig op Internet Protocol (IP) gebaseerd en voorziet onder meer in centrale voice-recording. Met duizenden telefoongesprekken per dag behoren de CCC’s van ABN AMRO tot de grotere callcenters van Nederland. Voor de dienstverlening is het cruciaal dat de klanten snel en effectief te woord gestaan worden. Avaya heeft de Avaya Communication Manager-oplossing geïnstalleerd. Met deze infrastructuur kunnen bedrijven kosten verlagen door vereenvoudigd beheer, minder complexiteit en minder onderhoud. Dit systeem is redundant en daarom optimaal beschikbaar.

Bellen wordt duurder


Bellen, zowel mobiel als via de vaste lijn, wordt in 2010 duurder. Albert Vergeer, directeur telefonie en internet van KPN, ziet de prijzen voor consumenten en zakelijke gebruikers volgend jaar gemiddeld met 1,5 à 2 procent toenemen. Daar komt bij dat de winkelsubsidies op toestellen bij een nieuw abonnement verder worden afgebroken.

donderdag 17 december 2009

Valadis voert VoiP apparatuur van snom


Distributeur Valadis uit Hengelo heeft haar portfolio uitgebreid met de VoIP oplossingen van snom. Deze in Duitsland gevestigde onderneming is een van de pioniers binnen de Voice-over-IP sector. Men ontwikkelt VoIP telefoons voor zakelijke communicatie, op basis van het open standaard Session Initiation Protocol (SIP). De apparatuur is geschikt voor gebruik in uiteenlopende bedrijfsmodellen: van het individuele werkstation voor thuiswerkers tot en met oplossingen voor grote ondernemingen met veel netwerklocaties. Ongeacht de applicatieomgeving profiteren klanten van snom van de interoperabiliteit en flexibiliteit van de telefoons en hun compatibiliteit met alle op SIP gebaseerde telefoonsystemen.

woensdag 16 december 2009

Skype ook op Symbian


Skype is begonnen aan een bètatestronde voor nieuwe versies van de software voor Windows pc's en telefoons met een Symbian Series 60-besturingssysteem. Skype heeft een beperkt aantal testers de beschikking gegeven over een client van de VoiP-software voor gebruik op mobiele telefoons. De software is nu alleen bruikbaar op 17 Nokia-toestellen.

Business case unified communications positief


De business case van moderne communicatiemiddelen is niet altijd eenvoudig uit te rekenen. Meestal zijn business cases gebaseerd op een model waarbij de investering wordt terugverdiend met behulp van opbrengsten of kostenbesparingen.

dinsdag 15 december 2009

Samenwerking BT en Polycom


BT Group en Polycom kondigen een nieuwe overeenkomst aan ter ondersteuning van een verdere groei in unified conferencing oplossingen binnen privé- en openbare instellingen wereldwijd. Dankzij deze nieuwe wereldwijde overeenkomst zullen de twee bedrijven Polycom’s toonaangevende voice- en video communicatie en telepresence-oplossingen combineren met BT’s MPLS netwerk. Deze gezamelijke ontwikkeling rond RMX stelt BT ook in staat om VNOC diensten en intercompany B2B diensten, via BT’s Global Video Exchange, aan te bieden ter ondersteuning van Polycom’s telepresence aanbod. Daarnaast koos BT de Polycom RMX om de eigen bestaande video bridging infrastructuur te upgraden.

maandag 14 december 2009

IP telefonie voor VAB

De Vlaamse Automobilistenbond (VAB) heeft Suez-dochter Quentris aangewezen als leverancier en integrator van een nieuwe IP-telefooncentrale. De mobiliteitsclub vervangt z'n Avaya-materiaal door technologie van Cisco. Bij VAB werken 1100 mensen en daaronder zitten veel telefoniegebruikers (met onder meer een callcenter).

vrijdag 11 december 2009

Straks ook twitteren met Windows Live Messenger


De opvolger van de huidige Windows Live Messenger staat al in de startblokken. De belangrijkste wijziging aan Windows Live Messenger 2010 is de integratie met sociale netwerken. Met de integratie met de sociale netwerken als Twitter  Facebook en andere blog posts die u hebt toegevoegd in Windows Live. Een andere toevoeging is de mogelijkheid om conversaties in verschillende tabs onder te brengen in het chatvenster.

donderdag 10 december 2009

Waarom Unified Communications?


Leveranciers van telefonieproducten hebben tegenwoordig de mond vol van unified of converged communications. Zeker nu ook Microsoft met zijn Office Communication Server als serieuze concurrent de markt heeft betreden, wordt de vraag naar dit soort producten steeds groter. En ik vraag me af waarom. Al jaren adviseer ik bedrijven over de inrichting van hun telefonie-omgeving, al dan niet 'geïntegreerd' met de dataomgeving, en de mogelijkheden van unified communications.

Live Messenger voor iPhone?


Volgens Neowin is Microsoft bezig met applicaties voor Bing en Windows Live Messenger voor de iPhone. De informatie komt van bronnen die dichtbij het vuur zitten: de Windows Live- en Bing-divisies van Microsoft. Beide applicaties komen waarschijnlijk beschikbaar tijdens de volgende grote Windows Live-update in maart 2010.

woensdag 9 december 2009

HD videovergaderen SURFcontact naar 1080p


SURFcontact, de HD videoconferencing-dienst van SURFnet, verhoogt de resolutie van 720 naar 1080 beeldlijnen. De dienst voert deze verhoging in met ingang van januari 2010. Met een resolutie van 1080 bij 1920 zijn de videoconferencing-beelden scherper, waarmee de dienst nog beter geschikt is voor (lange)afstandsonderwijs en telemedicatie, het toepassen van ICT voor het ondersteunen en verbeteren van gezondheidszorg. De gebruikerservaring van HD videoconferencing is zo goed, dat het een volwaardig alternatief is voor face-to-face afspraken, stelt SURFNET. Voor het optimaal ervaren van de verhoogde beeldkwaliteit moeten de gebruikers van SURFcontact beschikken over een full HD 1080p videoconferencing set in combinatie met een of meer full HD LCD of Plasma schermen. SURFnet maakt gebruik van een van de beste meest geavanceerde HD MCU's (Multipoint Control Unit) die te verkrijgen is, geleverd door de firma TANDBERG. Deze maakt het mogelijk meerdere simultane beelden van meerdere parallelle videoconferencing-sessies met elkaar te combineren op de hoge resolutie van 1080 bij 1920 beeldlijnen met 30 frames per seconde.

Messenger 10 jaar


Het is precies tien jaar geleden dat in Nederland Messenger, het chatprogramma van Microsoft, werd geïntroduceerd. Inmiddels is versie 14.0 uit, maar het begon natuurlijk allemaal met versie 1.0. Het programma ontstond omdat gebruikers van Microsoft NetMeeting, een audiovisueel communicatieprogramma, moeite hadden om de mensen te vinden met wie ze wilden praten.

dinsdag 8 december 2009

VoiP bij Zorggroep Apeldoorn

Zorggroep Apeldoorn heeft met Zetacom, Vosko Networking B.V. en Ascom (Nederland) B.V overeenstemming bereikt over de vernieuwing van het LAN, de aanleg van een WLAN infrastructuur in en om de gebouwen, VoIP telefonie en koppeling met VerpleegOproepSystemen. Zetacom heeft de architectuur gebaseerd op de producten van Mitel 3300 MCD 4.0 platform, HP Procurve LAN en een Trapeze WLAN. De diverse bestaande VerpleegOproepSystemen worden gekoppeld met een CLB Unicare Systeem. Alle werkzaamheden worden door Zetacom uitgevoerd, dan wel onder de verantwoording van Zetacom. Dit betreft overall projectmanagement, installatie, gebruikerstraining en service en onderhoud. Het hele traject zal in fases worden uitgerold, waarbij de diverse locaties geleidelijk worden aangesloten op de nieuwe voorzieningen.

maandag 7 december 2009

FCC onderzoekt All IP telefonie


De Federal Communications Commission bekijkt hoe de Verenigde Staten volledig op IP-telefonie kunnen overstappen. Een groot deel van de Amerikanen is momenteel nog afhankelijk van het analoge telefonienetwerk. De FCC onderzoekt wat er allemaal bij komt kijken als wordt overgegaan op een volledig digitaal telefonienetwerk, zo meldt Ars Technica. Zo moet er worden gekeken wat de gevolgen zijn voor diensten voor gehandicapten, zoals speciale telefoniediensten voor doven.

vrijdag 4 december 2009

DTZ Zadelhoff over op UC


Vastgoedbedrijf DTZ Zadelhoff stapt over op een unified communications (UC) oplossing van Cisco. De nieuwe UC-oplossing gaat de oude telefooncentrales bij DTZ Zadelhoff vervangen. De eerste van de in totaal dertien Nederlandse vestigingen van DTZ Zadelhoff zal begin 2010 overgaan op het nieuwe UC-systeem, met onder andere IP-telefonie, contact center-functionaliteit, aanwezigheidsinformatie (presence), voicemail en single sign-on. Het bedrijf heeft Digacom, onderdeel van BAM Techniek, gekozen om dit grootschalige project - voor circa 450 medewerkers - uit te voeren.
Met deze investering wil DTZ Zadelhoff de bereikbaarheid van medewerkers en de dienstverlening richting klanten verder verbeteren. Aanleiding voor deze modernisering was de wens van een van de vestigingen van DTZ Zadelhoff om de verouderde telefooncentrales te vervangen, vanwege de beperkte mogelijkheden en capaciteit. Ook moet er een geavanceerd klantcontactcenter komen, waar onder andere telefonische storingsmeldingen voor de servicedesk van DTZ Zadelhoff Property Management bv binnenkomen. Een dergelijk contactcenter is noodzakelijk voor verdere certificering van dit bedrijfsonderdeel. Met de bestaande telefooncentrales waren deze wensen echter niet realiseerbaar.

IP telefonie bij Franse bankgroep


Nextel gaat IP-telefonie telefonie implementeren bij BKCP, de Belgische tak van de Franse bankgroep Crédit Mutuel Nord Europe. Dit onder meer in verband met de verhuizing van BKCP naar een nieuw hoofdgebouw. Het bedrijf heeft gekozen voor technologie van Alcatel-Lucent. 350 werknemers gaan gebruik maken van de dienst.

donderdag 3 december 2009

Collabotatiesoftware Mitel


Leverancier van unified-communications producten Mitel lanceert de Mitel Series X Collaboration. Nieuw daarin zijn de Unified Communicator Advanced, die instellingen kan regelen voor bereikbaarheid via vaste telefoons, softphones, mobiele apparatuur, voicemail, instant messaging, aanwezigheidsinformatie, audio- en webconferencing, desktop videoconferencing en het delen van documenten

Europa loopt achter met collaboration


Onderzoekers van Frost & Sullivan concluderen dat het omarmen van samenwerkingstools bedrijven in staat stelt beter te presteren dan concurrenten en een hogere retun on investment te behalen. Het gaat hierbij om diensten als VoIP, instant messaging en video conferencing, tesamen Unified Communication and Collaboration (UC&C). Maar Europa loopt nog erg achter.

woensdag 2 december 2009

Eredivisieclubs overleggen via video


Tandberg implementeert samen met Imotions videoconferencing bij alle achttien clubs die uitkomen in de Eredivisie, bij de overkoepelende organisatie Eredivisie CV en bij de KNVB. Als aanvulling op de bestaande vormen van overleg hebben deze partijen behoefte aan een efficiënte manier van communiceren waarbij er geen concessies worden gedaan aan het persoonlijk contact. Om in deze behoefte te voorzien worden in totaal twintig verrijdbare middelgrote Tanberg Profile 3000 MXP systemen geïnstalleerd bij alle organisaties. In een pilot is het gebruik van videoconferencing getest door de Eredivisie CV, de KNVB en een aantal clubs, te weten sc Heerenveen, Roda JC, AFC Ajax, FC Groningen en AZ. De pilot is als zeer positief ervaren door de verschillende gebruikers. De technologie en de toepassing stellen de voetbalclubs en overkoepelende organisaties in staat om sneller en efficiënter te kunnen samenwerken en te communiceren. Doordat er gebruik gemaakt wordt van het publieke internet kunnen de Eredivisieclubs ook vergaderen met externe partners als sponsors, gemeenten en politie over bijvoorbeeld de veiligheid rondom wedstrijden.

dinsdag 1 december 2009

Top iBasis stapt op


Topman Ofer Gneezy van het Amerikaanse belbedrijf iBasis, dat op het punt staat te worden overgenomen door KPN, stapt op. Ook zijn rechterhand Gordon VanderBrug legt zijn functie neer. Beide iBasis-oprichters vertrekken op verzoek van KPN, zo valt te lezen in een document dat afgelopen weekeinde is gedeponeerd bij de Amerikaanse beurstoezichthouder SEC.

maandag 30 november 2009

IP telefonie bij ISW Hoogland


Dat IP-telefonie ook voor onderwijsinstellingen inmiddels een bijzonder aantrekkelijk alternatief is, bewijst de keuze van ISW Hoogeland voor VoIP, ofwel telefonie over het datanetwerk. Interconfessionele Scholengroep Westland is als onderwijsinstelling al sinds 1995 actief in het Westland. ISW beschikt inmiddels over zeven scholen, waarop zo’n 4000 leerlingen mavo-, havo- of vwo-onderwijs volgen. Kortgeleden werd de nieuwbouwlocatie Hoogeland in Naaldwijk opgeleverd. Een locatie waar niet alleen les wordt gegeven, maar waar tevens de algemene directie is gehuisvest.
De nieuwbouw bood ISW de mogelijkheid een grote stap voorwaarts te maken op het gebied van onder meer telematica. Uiteindelijk viel de keuze van telefonieleverancier (op instigatie van adviesbureau DWA), op Trends ICT Groep. ICT-beheerder Marcel Silvius van ISW legt de keuze uit: ,,We kenden Trends ICT Groep al van onze locatie in ’s-Gravenzande. Die samenwerking bevalt goed, we werkten op die locatie al met een Siemens-telefoniesysteem. Daarom ook nu in Naaldwijk de keuze voor Trends in combinatie met een Siemens IP-oplossing gemaakt.”
Het gekozen IP-telefoniesysteem, Hipath 3800 IP, is schaalbaar tot 1000 IP-toestellen en geschikt voor meerdere ISDN- of VoIP-verbindingen. Tevens is het koppelbaar aan digitale telefoonsystemen van Siemens, zoals die van ISW ’s Gravenzande. Bij toekomstige vervanging van de systemen op overige ISW-locaties hoeven deze scholen geen eigen telefoniesysteem meer aan te schaffen. De lokale nummers worden dan naar ISW Hoogeland verhuisd.

vrijdag 27 november 2009

Vodafone: geen VoiP storing


Vodafone spreekt tegen dat er sprake is van een storing met bepaalde datadiensten. Een deel van de klachten komt doordat de provider de voorwaarden van zijn internetabonnement handhaaft. Woordvoerder Joost Galema van Vodafone tegen Tweakers.net: "We hebben VoiP afgesloten voor klanten met een Zorgeloos Internet Blox. We hebben nu een aparte Blox voor mensen die willen voipen met hun telefoon. We vinden het wel zo eerlijk dat te handhaven."

donderdag 26 november 2009

Storing treft Voip bij Vodafone


Een Vodafone-storing maakt het onmogelijk om datadiensten als chatten en downloadwinkels als Windows Marketplace of Android Market te gebruiken. De storing, die alleen consumenten treft, zou in enkele dagen opgelost moeten zijn. Het probleem is vermoedelijk dat de proxy toch ingeschakeld is, zelfs als die niet op het toestel is ingesteld.

woensdag 25 november 2009

Nieuw UC-samenwerkingverband


StartReady, Plantronics en Interoute, kondigen vandaag een samenwerking aan op het gebied van Unified Communications (UC). Onder de naam Trojka bundelen StartReady, Plantronics en Interoute hun krachten voor organisaties uit het MKB die het nieuwe werken willen omarmen. Dankzij UC zijn organisaties beter bereikbaar en wordt samenwerken, vergaderen en kennis delen makkelijker. Het initiatief van de drie partijen maakt UC tot één snel te implementeren systeem.
De drie bedrijven maken zich samen sterk onder de naam Trojka, een verwijzing naar het Russische woord тройка, dat voor drie-eenheid staat. StartReady biedt Microsoft OCS aan als een appliance: een kant-en-klare Unified Communications-toepassing die hardware, software en alle onderliggende Microsoft-licenties in één product verenigt. Hierdoor kunnen Microsoft UC-oplossingen in zeer korte tijd bij klanten volledig geïmplementeerd worden. Dit levert kostenbesparingen tot 45 procent op. Een goede (telefoon)verbinding is daarbij essentieel. Interoute, eigenaar en operator van het geavanceerde internationaal glasvezelnetwerk voor spraak- en data- en internetverkeer, levert een Microsoft OCS SIP trunk-gecertificeerde dienst ‘Interoute One’ en zorgt voor een naadloze en gemakkelijke aansluiting op de UC-omgeving van StartReady. Voor de spraaktoepassingen zijn headsets met superieure kwaliteit vereist. De door Microsoft gecertificeerde UC-headsets van Plantronics helpen betere bedrijfscommunicatie en efficiëntie te bevorderen, ongeacht waar iemand werkt. Volgens Gartner worden headsets een cruciaal communicatie-instrument voor medewerkers en kunnen ze vanwege gezondheids- en veiligheidsredenen zelfs verplicht worden gesteld.

Bellen bij UPC wordt duurder


Bij UPC wijzigen enkele gesprekstarieven voor bellen. Bellen naar vaste nummers kost 0,04 euro per minuut in plaats van 0,036 euro. Mobiel bellen gaat van 0,17 euro per minuut naar 0,175 euro. Voor alle gesprekken geldt een starttarief van 10 cen. maar niet in de gratis periodes.

dinsdag 24 november 2009

Munckhof Groep kiest voor VoIP van Rocom/Mitel


Munckhof Groep, gespecialiseerd in een totaalpakket aan vervoer, van taxi tot touringcar en van vakantie tot zakenreis, vervangt haar huidige telefonieomgeving door VoIP van Mitel. Hiermee beschikken de medewerkers van 14 vestigingen door heel Nederland over een flexibele en kosteneffectieve omgeving. De omgeving wordt ingericht door Rocom Telecommunicatie uit Venray.
Munckhof Groep is op zoek gegaan naar een nieuwe telefonieomgeving omdat de bestaande systemen verouderd zijn en niet meer voldoen aan de huidige wensen en eisen. Munckhof Groep koos na een uitvoerige selectieprocedure voor Mitel 3300 IP Communications Platform. De goede prijs-kwaliteitverhouding speelde daarbij een belangrijke rol. Met dit nieuwe platform zijn de medewerkers via hotdesking altijd en overal bereikbaar onder één eigen nummer. Tevens gaat men gebruik maken van de contact center oplossing van Mitel waarmee de call center agents nog meer informatie op het scherm krijgen en voor het management betere rapportage mogelijkheden beschikbaar zijn.

maandag 23 november 2009

Laatste bod op iBasis


KPN onderneemt een laatste poging om het Amerikaanse telecombedrijf iBasis geheel over te nemen. Aandeelhouders liggen al maanden dwars. Met een definitief bod van 3 dollar per aandeel hoopt KPN de aandeelhouders van iBasis over de streep te trekken. Het bestuur van iBasis is nu wel akkoord met het bod van het Nederlandse telecombedrijf.

Geïntegreerde VoiP en UC oplossing



Aastra heeft haar positie versterkt binnen de HP ProCurve Open Network Ecosystem alliance. Door de certificering van twee van haar producten met de HP ProCurve Service module ontstaat een volgens de bedrijven zelf uitstekende full IP Unified Communications oplossing. Tegelijkertijd zijn de HP Procurve One switches en draadloze LAN producten volledig gecertificeerd door het uitgebreide Aastra A2P2 programma.

British Telecom zet team in voor Avaya Connect-programma


British Telecom Global Services sluit zich aan bij het Avaya Connect-programma. Dit is een belangrijke component in de uitbreidingsplannen van BT voor zijn Unified Communications- en contactcenteroplossingen, waar Avaya Aura deel van uit maakt. BT en Avaya werken reeds tien jaar goed samen en met deze nieuwe mijlpaal zal de samenwerking nog intensiever worden. Een gespecialiseerd team ondersteunt de wereldwijde levering van Avaya-oplossingen aan multinationale klanten en de implementatie ervan.

vrijdag 20 november 2009

Polycom niet bang voor Cisco


Met de verhoging van zijn bod met 11 procent tot 2,3 miljard euro, is de kans weer wat groter geworden dat Cisco Tandberg overneemt. David van den Berg, Benelux-directeur van rivaal Polycom, maakt zich niet veel zorgen; hij ziet de mogelijke overname als goed nieuws. "Cisco zal nu allicht  verder wegtrekken van de open standaarden. Daar kunnen wij als enige overgebleven onafhankelijke speler in de markt alleen maar van profiteren", klinkt het.

donderdag 19 november 2009

Vodafone zet VoiP in voor hoofdkantoor


Vodafone gaat het hoofdkantoor in Maastricht volgens een 'Changing Workplace' filosofie verbouwen. Het gebouw wordt begin 2010 opgeleverd. Daarin zijn vaste werkplekken vervangen door flexplekken (met een rigoureuze clean desk policy) met mobiele ICT en VoIP. Het aantal werkplekken is gereduceerd tot 60 per 100 werknemers, wat 45 procent aan vloeroppervlak en 50 procent aan huisvestingskosten scheelt.

woensdag 18 november 2009

Interactive Intelligence brengt SIP Station op de markt


Interactive Intelligence, leverancier van zakelijke Unified IP communicatieoplossingen, levert vanaf vandaag het Interaction SIP Station, een nieuw toestel dat een betaalbaar, betrouwbaar en eenvoudig alternatief is voor IP-telefoontoestellen. Terwijl IP-toestellen steeds meer en uitgebreidere functionaliteit bieden zijn complexiteit en kosten een reden voor veel organisaties om ze nog niet toe te passen op de werkplek, zo zegt Gartner. Het alternatief is het gebruik van een USB-headset in combinatie met een softphone maar de onbetrouwbaarheid qua audio houdt gebruik daarvan vaak tegen.
Met een dedicated chip-set voor een hoge kwaliteit audio, heeft het Interaction SIP Station geen hoorn, display of toetsen. In plaats daarvan werkt het in combinatie met een headset en de Interactive Intelligence Interaction Client 3.0, een softwareapplicatie op de PC voor het opzetten en beheren van gesprekken met onder andere mogelijkheden voor het maken van opnames van gesprekken, conferentiegesprekken, presence management, bedrijfstelefonielijst, wachtrijen monitoren en gespreksgeschiedenis. De afmetingen zijn slechts 11,4 cm x 11,4 cm x 3,8 cm en daarmee neemt het Interaction SIP Station ook minder ruimte in dan de traditionele telefoon. Veiliger en eenvoudig in gebruik: het toestel heeft knoppen voor het aannemen en verbreken van gesprekken, mute, volume, alarmknop (snelkeuzenummer) en een LED-lampje voor de status. Het Interaction SIP Station™ gebruikt power over Ethernet (PoE) en is daarmee nog betrouwbaarder om dat eenvoudiger en efficiënter voor back-up stroom kan worden gezorgd.
Het Interaction SIP Station is bedoeld voor middelgrote tot grote contact centers en organisaties en zal worden verkocht als optioneel toestel bij de Interactive Intelligence all-in-one IP communications software suite, Customer Interaction Center (CIC 3.0). Distributie vindt in Nederland plaats via het partnerkanaal.

dinsdag 17 november 2009

Cisco verhoogt bod op Tandberg


Cisco heeft zijn bod op Tandberg alsnog verhoogd. Inmiddels zou 40 procent van de aandeelhouders achter het overnamebod staan. Cisco heeft wekenlang gedreigd zijn bod op de aandelen van Tandberg in te trekken nadat enkele aandeelhouders het eerste bod te laag vonden. Nu heeft Cisco het overnamebedrag voor het Noorse bedrijf toch nog opgetrokken: naar 3,41 miljard dollar, zo’n 2,1 miljard euro.

Europees parlement krijgt Unified Communications


Het Europees Parlement test de Office Communications-oplossing van Microsoft uit. Daardoor loopt de uitrol van het IP-telefoniesysteem van Cisco wat vertraging op. In de lente van 2007 werd bekend dat Dimension Data bij het Europees Parlement een vijfjarencontract had binnengehaald voor een waarde van in totaal 25 miljoen euro. Het gaat onder meer om netwerk- en IP-telinfrastructuur van Cisco in Brussel, Luxemburg en Straatsburg. Voor de parlementsleden zelf wordt echter een unified communications-oplossing voorzien.

maandag 16 november 2009

LogiTech wil LifeSize overnemen


Logitech wil LifeSize Communications, een fabrikant van videoconferentieapparatuur, overnemen voor 405 miljoen dollar. Het bedrijf betreedt daarmee de markt waar Cisco en Polycom heersen. Het bedrijf levert nu alleen nog webcams voor gebruik met de PC en wil met videoconferentie andere markten aanboren. LifeSize heeft niet alleen grote bedrijven als klant, maar mikt daarnaast op het MKB en thuiswerkers.

Skypen in Schotland: 27.000 euro


Julien Korn (29), trainer op de tennisschool van Justine Henin, was twee weken met jongeren op stage in Schotland. Hij internette er via een USB-sleutel van Mobistar. Bij thuiskomt kreeg hij een gepeperde factuur van 27.000 euro. Op momenten dat er tijdens de stage in Schotland niet getennist werd, vulde Korn online wedstrijduitslagen in, controleerde hij planningen, zocht hij het adres van zijn hotel en communiceerde via de internettelefoonlijn skype met zijn vriendin.

donderdag 12 november 2009

Draadloos vergaderen


Konftel heeft de Konftel 300W geïntroduceerd. Dit is een nieuwe, volledig draadloze vergadertelefoon. GO Telecom heeft de telefoon in zijn portfolio opgenomen en biedt deze per direct aan in de Benelux-markt. Het apparaat maakt automatisch verbinding met het draadloze DECT-netwerk zodat de gebruiker flexibel is om de ruimte te kiezen waar hij wil vergaderen. De conferentietelefoon is voorzien van een duurzame accu met een spreektijd van 48 uur. De Konftel 300W kan worden ingezet in verschillende kantooromgevingen en het apparaat is te gebruiken in combinatie met GSM of PC. Hierbij combineert de Konftel 300W actieve gesprekken van verschillende bronnen (DECT, GSM, USB voor VoIP en PC) tegelijkertijd tot één grote conferentie.

Opnamemogelijkheden mobiele telefoon


OrcaGroup introduceert met VoxTrack, VoxRecord en VoxReplay meerdere oplossingen voor het opnemen van gesprekken van mobiele telefoon; mobile call recording. Bij banken, verzekeraars, overheidsinstanties, call- en contactcenters wordt het opnemen van telefoongesprekken al heel lang toegepast. Op dit moment vindt call recording uitsluitend plaats op vaste telefoontoestellen in analoge, digitale (ISDN) en VoIP omgevingen. Door toename van het gebruik van de mobiele telefoon, verschuift de behoefte van call recording van de vaste telefoon (of vaste lijnen) nu naar het recorden van gesprekken van de mobiele telefoon. Omdat er geen techniek voorhanden was waar gesprekken met de mobiele telefoon kon worden opgenomen lieten bijvoorbeeld financiële instellingen hun medewerkers belangrijke telefoongesprekken voeren met de vaste telefoon.

woensdag 11 november 2009

Google Wave bevordert samenwerken


Wetenschappers gebruiken de nieuwe communicatiedienst Google Wave om beter samen te werken en onderzoeken uit te voeren. "Google Wave biedt onderzoekers unieke mogelijkheden," aldus Cameron Neylon, moleculair bioloog, tegen de BBC. "Het ziet eruit als een kruising tussen e-mail en instant-messaging die heel leuk is, maar wat voor de wetenschap van belang is, is dat de documenten, of Waves, geautomatiseerd kunnen worden. Documenten en ideeën kunnen aan elkaar gekoppeld worden, zonder menselijke tussenkomst."

dinsdag 10 november 2009

Toch weer niet voipen op iPhone


Een maand geleden kondigde AT&T trots aan dat het VoIP via 3G op mobiele toestellen voortaan officieel toestaat. Dit tot groot genoegen van waakhond FCC, die de blokkering van VoIP over 3G maar niks vond. Toch is er in de App Store nog geen enkele app te vinden die 'VoIPen' met een 3G-verbinding mogelijk maakt. Nu blijkt waarom dit het geval is. Het is niet AT&T, maar Apple die VoIP via 3G-apps niet toestaat in de App Store.

Unified Communications System Release 8.0 beschikbaar


Cisco introduceert een nieuwe versie van zijn Unified Communications platform. Met Cisco's Unified Communications System Release 8.0 kunnen organisaties zonder communicatiebarrières samenwerken met partners, leveranciers en klanten door spraak, video, instant messaging en websessies te integreren. Het vernieuwde platform resulteert volgens het bedrijf in kostenverlaging en verhoging van de operationele efficiency binnen organisaties en tussen organisaties onderling. Cisco Unified Communications System 8.0 bevat geïntegreerde Internet Protocol (IP) applicaties waarmee bedrijven meer uit hun communicatie kunnen halen. Dankzij applicaties voor instant messaging, customer care, vergaderen op afstand, video en mobiele toepassingen ontstaat een geïntegreerde gebruikerservaring, die eenvoudige en efficiënte samenwerking met klanten mogelijk maakt. Het UC-platform is beschikbaar op verschillende apparaten en platformen, waardoor bedrijven profiteren van veilige en interoperabele communicatie. Cisco Unified Presence 8.0 biedt dual-protocol ondersteuning voor SIP/SIMPLE en XMPP, de belangrijkste industriestandaarden voor presence en messaging op hetzelfde apparaat. Het maakt gebruik van de Jabber technologie en is een breed gebruikt persoon tot persoon, persoon-tot-applicatie, en applicatie-tot-applicatie messaging-protocol.

maandag 9 november 2009

Duur einde voor Skype conflict


De overnamesoap rond Skype is ten einde. De twee rechtszaken van oprichters Zennström en Friis worden gestaakt in ruil voor 14 procent van het bedrijf, plus bestuursinvloed. Skype kan door en hoeft niet meer door technische en juridische hoepels te springen om zijn software aan te passen, meldt het bedrijf. Niklas Zennström en Janus Friis staken de twee rechtszaken die ze waren gestart om hun gepatenteerde Joltid-technologie te beschermen.

vrijdag 6 november 2009

Siemens benut Twitter voor UC


Twitter maakt ook zijn opmars in bedrijfsapplicaties. Zo gaat Siemens Enterprise Communications de functionaliteit van de microblog bijvoorbeeld aanwenden voor Openscape, een product voor unified communication. De integratie van Siemens leest tweets (berichten op Twitter) en beslist op basis daarvan of communicatie-acties nodig zijn binnen een bedrijf.

donderdag 5 november 2009

VoiP markt groeit snel


De markt voor VoiP trekt wereldwijd flink aan. Volgens Infonetics heeft de industrie de laatste zes maanden meer dan 20 miljard dollar verdiend. De groei zit hem vooral in vaste telefonie in woningen, maar ook zakelijke VoiP stijgt flink.