dinsdag 29 december 2009
Consolidatie VoIP-markt zet door
Telefonica heeft VoIP-aanbieder Jajah gekocht. Daarmee zet de consolidatie door: Microsoft nam Tellme over, BT heeft Ribbit ingelijfd, Google kocht GrandCentral en Gizmo5 en KPN heeft de minderheidsaandeelhouders van iBasis uitgekocht. Verder ging een meerderheidsbelang in Skype over van eBay naar Silver Lake Partners, dat tevens een belang bezit in Avaya; en inmiddels praten Skype en Avaya over samenwerking. Een andere hardware-leverancier, Nortel, verkocht zijn VoIP-unit aan Genband.
Nieuwe versie MSN Messenger for Mac
In maart 2010 verschijnt er een nieuwe versie van MSN Messenger voor Mac, die meer moet aansluiten op Live Messenger. Zij kunnen dan ook webcam en audio uitwisselen. Dat schijnt nogal een uitdaging te zijn, zo zegt een woordvoerder van Microsoft.
woensdag 23 december 2009
Werkend Nederland voorkeur voor persoonlijk contact
De Nederlandse medewerker is op het gebied van samenwerken conservatiever dan zijn collega's uit Frankrijk en Engeland. Dit blijkt uit een onderzoek van Mitel waaraan 500 Nederlandse werknemers deelnamen. Uit het onderzoek wordt duidelijk dat Nederlandse werknemers relatief traditioneel zijn wat betreft nieuwe communicatiemethoden. E-mail, mobiele telefonie en face-to-face contact scoren het hoogst bij Nederlanders als communicatiemiddel in de samenwerking met collega's en klanten.
OPTA faalt op zakelijke vaste telefoniemarkt
Telecomwaakhond Opta heeft de afgelopen vier jaar niet kunnen zorgen voor voldoende concurrentie op de zakelijke markt voor vaste telefonie. Daar is het marktaandeel van KPN met 70 tot 80 procent onveranderd hoog gebleven. Dat concluderen onderzoeksbureaus Kwink Groep, TNO en Berenschot na de wettelijke vierjaarlijkse evaluatie van het werk van Opta.
dinsdag 22 december 2009
HP biedt communicatiediensten
HP gaat communicatiediensten als webdienst aanbieden. Dat wordt ook wel CaaS genoemd: 'communication as a service'. Het gaat onder meer om een geïntegreerd platform voor communicatiedoeleinden (unified communications) en om videobewaking die de onderneming via internet beschikbaar stelt. De webdienst is gericht op middelgrote en kleine bedrijven die steeds vaker bij hun telecomleverancier aankloppen voor diensten op het snijvlak van telecom en ict.
maandag 21 december 2009
iBasis alsnog van KPN
KPN krijgt na een lange, moeizame overnamestrijd het Amerikaanse iBasis volledig in handen. Ruim 93 procent van de aandelen wordt bezit van KPN. KPN was al voor 56 procent eigenaar van iBasis, en probeerde sinds deze zomer volledig eigenaar te worden van de Amerikaanse wholesale carrier voor telefoonverkeer. Maar die overnamepogingen stuitten meermaals op verzet. KPN heeft gedurende die strijd tot driemaal toe het bod verhoogd.
Avaya levert nieuwe telefonieapparatuur voor ABN AMRO
Avaya heeft de nieuwe telefonieapparatuur geleverd voor de vijf Customer Contact Centers (CCC’s) van ABN AMRO. De nieuwe omgeving is volledig op Internet Protocol (IP) gebaseerd en voorziet onder meer in centrale voice-recording. Met duizenden telefoongesprekken per dag behoren de CCC’s van ABN AMRO tot de grotere callcenters van Nederland. Voor de dienstverlening is het cruciaal dat de klanten snel en effectief te woord gestaan worden. Avaya heeft de Avaya Communication Manager-oplossing geïnstalleerd. Met deze infrastructuur kunnen bedrijven kosten verlagen door vereenvoudigd beheer, minder complexiteit en minder onderhoud. Dit systeem is redundant en daarom optimaal beschikbaar.
Bellen wordt duurder
Bellen, zowel mobiel als via de vaste lijn, wordt in 2010 duurder. Albert Vergeer, directeur telefonie en internet van KPN, ziet de prijzen voor consumenten en zakelijke gebruikers volgend jaar gemiddeld met 1,5 à 2 procent toenemen. Daar komt bij dat de winkelsubsidies op toestellen bij een nieuw abonnement verder worden afgebroken.
donderdag 17 december 2009
Valadis voert VoiP apparatuur van snom
Distributeur Valadis uit Hengelo heeft haar portfolio uitgebreid met de VoIP oplossingen van snom. Deze in Duitsland gevestigde onderneming is een van de pioniers binnen de Voice-over-IP sector. Men ontwikkelt VoIP telefoons voor zakelijke communicatie, op basis van het open standaard Session Initiation Protocol (SIP). De apparatuur is geschikt voor gebruik in uiteenlopende bedrijfsmodellen: van het individuele werkstation voor thuiswerkers tot en met oplossingen voor grote ondernemingen met veel netwerklocaties. Ongeacht de applicatieomgeving profiteren klanten van snom van de interoperabiliteit en flexibiliteit van de telefoons en hun compatibiliteit met alle op SIP gebaseerde telefoonsystemen.
woensdag 16 december 2009
Skype ook op Symbian
Skype is begonnen aan een bètatestronde voor nieuwe versies van de software voor Windows pc's en telefoons met een Symbian Series 60-besturingssysteem. Skype heeft een beperkt aantal testers de beschikking gegeven over een client van de VoiP-software voor gebruik op mobiele telefoons. De software is nu alleen bruikbaar op 17 Nokia-toestellen.
Business case unified communications positief
De business case van moderne communicatiemiddelen is niet altijd eenvoudig uit te rekenen. Meestal zijn business cases gebaseerd op een model waarbij de investering wordt terugverdiend met behulp van opbrengsten of kostenbesparingen.
dinsdag 15 december 2009
Samenwerking BT en Polycom
BT Group en Polycom kondigen een nieuwe overeenkomst aan ter ondersteuning van een verdere groei in unified conferencing oplossingen binnen privé- en openbare instellingen wereldwijd. Dankzij deze nieuwe wereldwijde overeenkomst zullen de twee bedrijven Polycom’s toonaangevende voice- en video communicatie en telepresence-oplossingen combineren met BT’s MPLS netwerk. Deze gezamelijke ontwikkeling rond RMX stelt BT ook in staat om VNOC diensten en intercompany B2B diensten, via BT’s Global Video Exchange, aan te bieden ter ondersteuning van Polycom’s telepresence aanbod. Daarnaast koos BT de Polycom RMX om de eigen bestaande video bridging infrastructuur te upgraden.
maandag 14 december 2009
IP telefonie voor VAB
vrijdag 11 december 2009
Straks ook twitteren met Windows Live Messenger
De opvolger van de huidige Windows Live Messenger staat al in de startblokken. De belangrijkste wijziging aan Windows Live Messenger 2010 is de integratie met sociale netwerken. Met de integratie met de sociale netwerken als Twitter Facebook en andere blog posts die u hebt toegevoegd in Windows Live. Een andere toevoeging is de mogelijkheid om conversaties in verschillende tabs onder te brengen in het chatvenster.
donderdag 10 december 2009
Waarom Unified Communications?
Leveranciers van telefonieproducten hebben tegenwoordig de mond vol van unified of converged communications. Zeker nu ook Microsoft met zijn Office Communication Server als serieuze concurrent de markt heeft betreden, wordt de vraag naar dit soort producten steeds groter. En ik vraag me af waarom. Al jaren adviseer ik bedrijven over de inrichting van hun telefonie-omgeving, al dan niet 'geïntegreerd' met de dataomgeving, en de mogelijkheden van unified communications.
Live Messenger voor iPhone?
Volgens Neowin is Microsoft bezig met applicaties voor Bing en Windows Live Messenger voor de iPhone. De informatie komt van bronnen die dichtbij het vuur zitten: de Windows Live- en Bing-divisies van Microsoft. Beide applicaties komen waarschijnlijk beschikbaar tijdens de volgende grote Windows Live-update in maart 2010.
woensdag 9 december 2009
HD videovergaderen SURFcontact naar 1080p
SURFcontact, de HD videoconferencing-dienst van SURFnet, verhoogt de resolutie van 720 naar 1080 beeldlijnen. De dienst voert deze verhoging in met ingang van januari 2010. Met een resolutie van 1080 bij 1920 zijn de videoconferencing-beelden scherper, waarmee de dienst nog beter geschikt is voor (lange)afstandsonderwijs en telemedicatie, het toepassen van ICT voor het ondersteunen en verbeteren van gezondheidszorg. De gebruikerservaring van HD videoconferencing is zo goed, dat het een volwaardig alternatief is voor face-to-face afspraken, stelt SURFNET. Voor het optimaal ervaren van de verhoogde beeldkwaliteit moeten de gebruikers van SURFcontact beschikken over een full HD 1080p videoconferencing set in combinatie met een of meer full HD LCD of Plasma schermen. SURFnet maakt gebruik van een van de beste meest geavanceerde HD MCU's (Multipoint Control Unit) die te verkrijgen is, geleverd door de firma TANDBERG. Deze maakt het mogelijk meerdere simultane beelden van meerdere parallelle videoconferencing-sessies met elkaar te combineren op de hoge resolutie van 1080 bij 1920 beeldlijnen met 30 frames per seconde.
Messenger 10 jaar
Het is precies tien jaar geleden dat in Nederland Messenger, het chatprogramma van Microsoft, werd geïntroduceerd. Inmiddels is versie 14.0 uit, maar het begon natuurlijk allemaal met versie 1.0. Het programma ontstond omdat gebruikers van Microsoft NetMeeting, een audiovisueel communicatieprogramma, moeite hadden om de mensen te vinden met wie ze wilden praten.
dinsdag 8 december 2009
VoiP bij Zorggroep Apeldoorn
Zorggroep Apeldoorn heeft met Zetacom, Vosko Networking B.V. en Ascom (Nederland) B.V overeenstemming bereikt over de vernieuwing van het LAN, de aanleg van een WLAN infrastructuur in en om de gebouwen, VoIP telefonie en koppeling met VerpleegOproepSystemen. Zetacom heeft de architectuur gebaseerd op de producten van Mitel 3300 MCD 4.0 platform, HP Procurve LAN en een Trapeze WLAN. De diverse bestaande VerpleegOproepSystemen worden gekoppeld met een CLB Unicare Systeem. Alle werkzaamheden worden door Zetacom uitgevoerd, dan wel onder de verantwoording van Zetacom. Dit betreft overall projectmanagement, installatie, gebruikerstraining en service en onderhoud. Het hele traject zal in fases worden uitgerold, waarbij de diverse locaties geleidelijk worden aangesloten op de nieuwe voorzieningen.
maandag 7 december 2009
FCC onderzoekt All IP telefonie
De Federal Communications Commission bekijkt hoe de Verenigde Staten volledig op IP-telefonie kunnen overstappen. Een groot deel van de Amerikanen is momenteel nog afhankelijk van het analoge telefonienetwerk. De FCC onderzoekt wat er allemaal bij komt kijken als wordt overgegaan op een volledig digitaal telefonienetwerk, zo meldt Ars Technica. Zo moet er worden gekeken wat de gevolgen zijn voor diensten voor gehandicapten, zoals speciale telefoniediensten voor doven.
vrijdag 4 december 2009
DTZ Zadelhoff over op UC
Vastgoedbedrijf DTZ Zadelhoff stapt over op een unified communications (UC) oplossing van Cisco. De nieuwe UC-oplossing gaat de oude telefooncentrales bij DTZ Zadelhoff vervangen. De eerste van de in totaal dertien Nederlandse vestigingen van DTZ Zadelhoff zal begin 2010 overgaan op het nieuwe UC-systeem, met onder andere IP-telefonie, contact center-functionaliteit, aanwezigheidsinformatie (presence), voicemail en single sign-on. Het bedrijf heeft Digacom, onderdeel van BAM Techniek, gekozen om dit grootschalige project - voor circa 450 medewerkers - uit te voeren.
Met deze investering wil DTZ Zadelhoff de bereikbaarheid van medewerkers en de dienstverlening richting klanten verder verbeteren. Aanleiding voor deze modernisering was de wens van een van de vestigingen van DTZ Zadelhoff om de verouderde telefooncentrales te vervangen, vanwege de beperkte mogelijkheden en capaciteit. Ook moet er een geavanceerd klantcontactcenter komen, waar onder andere telefonische storingsmeldingen voor de servicedesk van DTZ Zadelhoff Property Management bv binnenkomen. Een dergelijk contactcenter is noodzakelijk voor verdere certificering van dit bedrijfsonderdeel. Met de bestaande telefooncentrales waren deze wensen echter niet realiseerbaar.
Met deze investering wil DTZ Zadelhoff de bereikbaarheid van medewerkers en de dienstverlening richting klanten verder verbeteren. Aanleiding voor deze modernisering was de wens van een van de vestigingen van DTZ Zadelhoff om de verouderde telefooncentrales te vervangen, vanwege de beperkte mogelijkheden en capaciteit. Ook moet er een geavanceerd klantcontactcenter komen, waar onder andere telefonische storingsmeldingen voor de servicedesk van DTZ Zadelhoff Property Management bv binnenkomen. Een dergelijk contactcenter is noodzakelijk voor verdere certificering van dit bedrijfsonderdeel. Met de bestaande telefooncentrales waren deze wensen echter niet realiseerbaar.
IP telefonie bij Franse bankgroep
Nextel gaat IP-telefonie telefonie implementeren bij BKCP, de Belgische tak van de Franse bankgroep Crédit Mutuel Nord Europe. Dit onder meer in verband met de verhuizing van BKCP naar een nieuw hoofdgebouw. Het bedrijf heeft gekozen voor technologie van Alcatel-Lucent. 350 werknemers gaan gebruik maken van de dienst.
donderdag 3 december 2009
Collabotatiesoftware Mitel
Leverancier van unified-communications producten Mitel lanceert de Mitel Series X Collaboration. Nieuw daarin zijn de Unified Communicator Advanced, die instellingen kan regelen voor bereikbaarheid via vaste telefoons, softphones, mobiele apparatuur, voicemail, instant messaging, aanwezigheidsinformatie, audio- en webconferencing, desktop videoconferencing en het delen van documenten
Europa loopt achter met collaboration
Onderzoekers van Frost & Sullivan concluderen dat het omarmen van samenwerkingstools bedrijven in staat stelt beter te presteren dan concurrenten en een hogere retun on investment te behalen. Het gaat hierbij om diensten als VoIP, instant messaging en video conferencing, tesamen Unified Communication and Collaboration (UC&C). Maar Europa loopt nog erg achter.
woensdag 2 december 2009
Eredivisieclubs overleggen via video
Tandberg implementeert samen met Imotions videoconferencing bij alle achttien clubs die uitkomen in de Eredivisie, bij de overkoepelende organisatie Eredivisie CV en bij de KNVB. Als aanvulling op de bestaande vormen van overleg hebben deze partijen behoefte aan een efficiënte manier van communiceren waarbij er geen concessies worden gedaan aan het persoonlijk contact. Om in deze behoefte te voorzien worden in totaal twintig verrijdbare middelgrote Tanberg Profile 3000 MXP systemen geïnstalleerd bij alle organisaties. In een pilot is het gebruik van videoconferencing getest door de Eredivisie CV, de KNVB en een aantal clubs, te weten sc Heerenveen, Roda JC, AFC Ajax, FC Groningen en AZ. De pilot is als zeer positief ervaren door de verschillende gebruikers. De technologie en de toepassing stellen de voetbalclubs en overkoepelende organisaties in staat om sneller en efficiënter te kunnen samenwerken en te communiceren. Doordat er gebruik gemaakt wordt van het publieke internet kunnen de Eredivisieclubs ook vergaderen met externe partners als sponsors, gemeenten en politie over bijvoorbeeld de veiligheid rondom wedstrijden.
dinsdag 1 december 2009
Top iBasis stapt op
Topman Ofer Gneezy van het Amerikaanse belbedrijf iBasis, dat op het punt staat te worden overgenomen door KPN, stapt op. Ook zijn rechterhand Gordon VanderBrug legt zijn functie neer. Beide iBasis-oprichters vertrekken op verzoek van KPN, zo valt te lezen in een document dat afgelopen weekeinde is gedeponeerd bij de Amerikaanse beurstoezichthouder SEC.








