vrijdag 30 oktober 2009

Telenet Solutions sluit deal met ZNA


Telenet Solutions, de bedrijfsdivisie van Telenet, heeft een contract in de wacht gesleept bij ZiekenhuisNetwerk Antwerpen, kortweg ZNA, voor telefonie- en datadiensten in de komende vier jaar. Telenet sluit alle vestigingen van de groep aan op de Telenetglasvezel. De totale contractuele waarde van de samenwerking bedraagt ongeveer 1,2 miljoen euro

woensdag 28 oktober 2009

Eurofiber en Simac sluiten partnerovereenkomst

Eurofiber en Simac ICT Nederland hebben onlangs een partnerovereenkomst afgesloten. Simac ICT Nederland bouwt en beheert ICT-infrastructuren voor middelgrote en grote organisaties. Het bedrijf gaat de op glasvezel gebaseerde verbindingen van Eurofiber integreren in de verschillende infrastructuuroplossingen die het voor zijn klanten realiseert. Eurofiber en Simac ICT Nederland werkten al eerder met succes samen in projecten, bijvoorbeeld voor franchiseorganisatie ‘De Hypotheker’. De samenwerking krijgt nu gestalte in een partnerovereenkomst.

IP telefonie oplossing voor ProRail

Railinfrastructuurbeheerder ProRail heeft een vierjarig miljoenencontract met BT afgesloten. De overeenkomst omvat het ontwerp, de bouw en het beheer van een IP-telefonieoplossing die vaste en mobiele telefonie samenbrengt. Hiermee worden medewerkers flexibeler en in staat gesteld beter samen te werken. In het project zijn 3.200 medewerkers betrokken, waarvan de meerderheid in de regio Utrecht werkzaam is. De implementatie is naar verwachting eind eerste kwartaal 2010 gereed. Omdat de bestaande telefooncentrales aan vervanging toe waren besloot het management van ProRail het telefoniebeleid te herformuleren: “We streven nu naar een significante vermindering van het aantal vaste telefoons. Ons nieuwe beleid - ‘Mobiel tenzij…’ - betekent dat iedereen een mobiele telefoon krijgt, tenzij de functie anders vereist”, aldus Udo Groen, directeur operatie bij ProRail.

dinsdag 27 oktober 2009

Raindrop combineert email en IM


Mozilla Labs werkt aan een nieuwe applicatie waarin e-mail gecombineerd wordt met instant messaging (IM). Twitter en Facebook. Raindrop zou het eenvoudiger maken om via een gebruikersomgeving berichten uit diverse bronnen te lezen. Mozilla, die eerder aan de wieg stond van de mail- en nieuwsclient Thunderbird en de Firefox-browser, ontwikkelt Raindrop met een opensource-licentie. Met Raindrop lijkt Mozilla een alternatief voor de cloud-communicatiedienst Google Wave neer te willen zetten.

donderdag 22 oktober 2009

Tele2 verliest weer bellers


Het aantal abonnees voor vaste telefonie bij Tele2 liep in het derde kwartaal terug met 20.000 stuks naar 324.000 abonnees in totaal. De omzet daalde hier met 2,9 procent naar 338 miljoen Zweedse kroon. Het bedrijf won daarentegen 15.000 klanten voor breedband dit kwartaal. Volgens eigen zeggen dankzij de verkoop van 60/6 Mbps-internettoegangspakketten via VDSL2-technologie, waarmee gestart is in september.

Neemt Skype Gizmo5 over?


Skype zou in onderhandeling zijn om VoiP aanbieder Gizmo5 over te nemen voor 50 miljoen dollar. Waarschijnlijk om een rechtszaak van Joltid voor te zijn. Joltid, het bedrijf van twee oprichters van Skype, claimt patentrechten en dreigde al eerder eBay voor de rechter te slepen. Mochten ze die zaak winnen, dan heeft Skype in elk geval een alternatief achter de hand om de dienst voort te zetten.

woensdag 21 oktober 2009

PINS kiest Cisco's UC voor uitbouw HyperGrid hosting platform


PINS maakt de stap naar het Unified Computing-systeem (UCS) van Cisco. Met de nieuwe datacenterarchitectuur, die netwerk-, storage- en virtualisatiecapaciteit verenigt in een energiezuinig en schaalbaar systeem, wil de hoster de efficiency vergroten en aanzienlijke kosten besparen door lager energieverbruik en vereenvoudiging van IT-beheer. UCS stelt PINS in staat nog meer rendement te halen uit zijn HyperGrid cloud-computing platform.
Sinds 1996 levert PINS hosting en managed services aan zowel commerciële als publieke organisaties. Met circa 3.000 servers heeft PINS een omvangrijke IT-infrastructuur, waarbij traditionele datacenter-uitdagingen als beperkte ruimte en hoog energieverbruik, actueel zijn. Met Unified Computing van Cisco realiseert PINS een gestandaardiseerd hardware platform met geïntegreerd IT-beheer. Hiermee vermindert de complexiteit van de IT-infrastructuur en verbetert PINS aan de beheerszijde de efficiency. Het energiezuinige systeem biedt tevens de nodige schaalbaarheid voor een snelle time-to-market van nieuwe diensten. Om over te stappen op Unified Computing heeft PINS diverse partijen benaderd. De IT-dienstverlener SLTN, kwam met het beste aanbod, dat vooral opviel door de visie voor de lange termijn. Eugène Tuijnman, algemeen directeur van SLTN: “We geloven sterk in de nieuwe geïntegreerde technologie van Cisco. Als system integrator zijn we ervan overtuigd dat Cisco’s UCS de traditionele uitdagingen van datacenters oplost.”

dinsdag 20 oktober 2009

Jubileum voor Lansing Telecom


Lansing Telecom uit Veenendaal is al 12,5 jaar de no-nonsense specialist op het gebied van vaste telefonie. Om dit te vieren heeft Lansing Telecom een bijzonder aantrekkelijke jubileumactie: 12,5 procent korting op de aanschaf van iedere nieuwe Siemens telefooncentrale, dus ook op een VoIP-systeem. Telefoneren, agenda beheren, waar bevinden medewerkers zich, klantgegevens automatisch bij de hand, het zijn een paar voorbeelden van de mogelijkheden van een VoIP-systeem. Directeur Teunis Lansing: ,,Onderling bellen bij bedrijven met meerdere vestigingen of filialen kost met VoIP niets. Verder dalen de binnenlandse gesprekskosten en bellen met het buitenland wordt ronduit spectaculair voordeliger."

Multichatter Digsby hapert


Online contacten bijhouden gaat allang niet meer via chatprogramma’s alleen. Nadat we vorige maand multitasker Trillian Astra testten, nemen we nu het concurrerende Digsby onder de loep. De eerste kennismaking met Digsby, een applicatie die Facebook, MSN, e-mail en vele andere protocollen samenbrengt, verloopt niet vlekkeloos. Netwerkstoringen en mislukte bestandsoverdrachten zijn onze voornaamste klachten.

maandag 19 oktober 2009

Ruzie over VoiP patent


De burgerrechtenorganisatie Electronic Frontier Foundation heeft aan het Amerikaanse patentbureau gevraagd om een patent van het bedrijf Acceris op het koppelen van VoiP aan het gewone telefoonnet opnieuw te onderzoeken. Acceris vroeg al in november 1995 een patent aan op technieken om voice-over-ip te koppelen aan het gewone telefoonnet. In juni 2001 verkreeg het bedrijf het patent ook daadwerkelijk. 

Videoconferentie Inloopdagen


Op 28 en 29 oktober presenteren ProSystems International en GO Telecom in samenwerking met andere partners de Videoconferentie Inloopdagen. ProSystems International opent haar deuren en laten de laatste stand van techniek zien met betrekking tot videoconferentie. Tijdens deze inloopdagen kunnen eindgebruikers kennis maken met de meest spraakmakende merken van videoconferentie. Nieuwe gebruikers kunnen gemakkelijk de voordelen bestuderen van vergaderen op afstand, met high definition videoconferentieapparatuur. Bestaande gebruikers kunnen kennis maken met de laatste noviteiten op dit gebied. Polycom is de onbetwiste marktleider in audio- en videoconferentie. LifeSize is de spraakmakende uitvinder van videoconferentie op basis van High Definition technologie en Vidyo introduceert desktop videoconferentie vanaf de PC, in een veilige en beheerde omgeving.

vrijdag 16 oktober 2009

Jabra headsets geschikt voor UC


De nieuwste, draadloze zakelijke headsets Jabra GO 6400- en Jabra PRO 9400-serie zijn vanaf deze week verkrijgbaar. Ze worden geleverd met een basisstation dat is uitgerust met een 2,4 inch aanraakscherm. De headsets vormen volgens het bedrijf zelf het nieuwe audio-eindpunt van Unified Communications oplossingen van aanbieders zoals Microsoft en Cisco.

Hoog rendement bij IP gebaseerde samenwerking


Organisaties die gebruikmaken van IP-gebaseerde samenwerkingstechnologieën zijn in staat om een rendement van 200 procent op hun investering in samenwerkingstechnologie te realiseren, en beter te presteren dan branchegenoten die minder intensief gebruikmaken van deze technologie. Dat stelt Frost & Sullivan. Uit het onderzoek blijkt dat bedrijven en overheidsinstellingen die gebruikmaken van steeds geavanceerdere samenwerkingstools – zoals VoIP soft phones, immersive video en oplossingen voor convergentie van vast naar mobiel – in staat zijn om een verbetering van de bedrijfsresultaten te realiseren die evenredig is aan het geïnvesteerde bedrag. De gemiddelde Return on Collaboration (ROC)-score bedroeg 4,2. Dit houdt in dat de organisaties in kwestie in staat waren om een rendement van 400 procent te behalen op hun investering in de implementatie van samenwerkingstechnologie.

Nieuwe VoiP PBX


3CX brengt een nieuwe versie van het populaire VoIP PBX voor Windows, 3CX Phone System v8.0, op de markt. De toevoeging van instant messaging maakt 3CX Phone System een complete oplossing voor VoIP unified communications. Daarnaast biedt de oplossing verschillende nieuwe mogelijkheden zoals verbeterd beheer van IP-telefonie & provisioning, geïntegreerde soft phone en ondersteuning voor de voordelige Cisco telefoons voor het MKB. 3CX heeft bovendien de mogelijkheden voor PSTN-connectiviteit uitgebreid door ook ondersteuning te bieden voor de nieuwe, goedkopere Berofix-kaarten. Portland Europe gaat in de Benelux de distributie van de nieuwste versie van 3CX verzorgen. Versie 8 kan volledig geïntegreerd worden met Microsoft Outlook en salesforce.com. Mensen die gebruik maken van het systeem kunnen automatisch telefoongesprekken opstarten vanuit Outlook zonder handmatig het nummer in te toetsen. Alle telefoongesprekken worden automatisch gelogd voor nog betere rapportages. Daarnaast kunnen inbound calls op basis van de beller-ID worden gekoppeld aan het klantbestand. De 3CX Assistant is een Windows-toepassing die het mogelijk maakt om de overige aanwezige gebruikers weer te geven bij een desktop call. Daarnaast biedt het zowel een persoonlijk als corporate telefoonboek voor alle calls die worden opgestart. 3CX Assistant biedt ook een geïntegreerde soft phone en kan op afstand vanuit verschillende locaties gebruikt worden.

donderdag 15 oktober 2009

Vodafone staat VoiP toe


Vodafone gaat Voice-Over-IP (VoIP) via zijn mobiele netwerk toestaan. Alleen moeten gebruikers daar wel fiks voor gaan betalen. Met de dienst Zorgeloos Internet Totaal BloX staat de mobiele operator toe dat eindgebruikers via VoIP bellen en daarbij gebruikmaken van het mobiele datanetwerk van Vodafone. De maandprijzen van dit meerprijs-abonnement variëren tussen de 34,50 euro voor een Basis 12,50-abonnement, tot 14,50 voor een Basis 150-abonnement. De gebruikte mobiele internetverbinding heeft, afhankelijk van het gebruikte toestel, een downloadsnelheid tot 3,6 Mbps en een uploadsnelheid tot 384 Kbps.

Reding: Mobiele operators moeten VoIP-verkeer toestaan


Europese mobiele operators moeten volgens eurocommissaris Viviane Reding uit het oogpunt van netneutraliteit mobiel VoIP-verkeer toestaan op hun netwerken. Dit bepleitte de scheidend eurocommissaris vorige week tijdens een lunchbijeenkomst. Het internet in Europa moet, volgens Reding, een open en neutraal karakter hebben vanwege concurrentie en voordelen voor consumenten.

woensdag 14 oktober 2009

Nieuwste versie Avaya Aura maakt UC bereikbaar voor middelgrote bedrijven


De nieuwe versie van Avaya Aura maakt Unified Communications (UC) en intern samenwerken toegankelijk voor middelgrote organisaties. Deze virtuele UC-oplossing op basis van één server is geschikt voor organisaties tot 2.400 medewerkers op maximaal 250 locaties en rekent af met het beheer van meerdere communicatie-infrastructuren binnen een bedrijf, zoals pagers, draadloze en vaste telefonie. De oplossing biedt een vereenvoudigde communicatie-infrastructuur met kostenbesparing als gevolg. Middelgrote organisaties kunnen nu ook profiteren van voordelige, geavanceerde Unified Communications- en contactcenterfunctionaliteit.
De nieuwe Avaya Aura-versie voor middelgrote organisaties is een van de eerste oplossingen met virtualisatietechnieken en gebaseerd op real-time communicatiestandaarden. Virtualisatie maakt het softwarematig mogelijk dat verschillende applicaties gelijktijdig op één server draaien. Deze technologie is voor Avaya dé methode om in de toekomst applicaties te implementeren.
Gebruikers hebben tot 75 procent minder hardware, stroom en koelingsapparatuur nodig. Ook de onderhoudswerkzaamheden nemen daardoor met driekwart af. Dit alles resulteert in een aanzienlijk lagere Total Cost of Ownership en een milieuvriendelijker bedrijfsvoering.

dinsdag 13 oktober 2009

Astium geeft VoIP telefooncentrale weg

NeoNova geeft zijn VoiP telefooncentrale voorlopig gratis weg. Het bedrijf wil op deze manier belangstellenden het gebruiksgemak en de veelzijdigheid van de centrale zelf laten ervaren. Jeroen Beelen, PR-manager van NeoNova: “We zijn overtuigd van de kracht van ons product. Maar de mogelijkheden echt ervaren kun je pas als je er een tijdje zelf mee kunt 'spelen'. Niet met screenshots of een presentatie van een uurtje. Eigenlijk zeggen we nu: 'Ga je gang. Probeer de Astium zo lang uit als je wilt, ervaar de mogelijkheden en ontdek hoe je de Astium zelf kunt inzetten'”. De centrale ondersteunt PSTN (analoge lijn), ISDN, DECT, VoIP (SIP/IAX), wifi, GSM en Fax. Ondersteuning wordt geboden middels een uitgebreid handboek, online en telefonisch.
De Astium centrale bestaat sinds 2004 en is gebaseerd op de open source software Asterisk. “Asterisk is een prachtig product maar te ingewikkeld voor de gemiddelde beheerder en mist in onze ogen een aantal belangrijk functies. Omdat we toegang hebben tot de broncode, hebben we behoorlijk wat functionaliteit kunnen toevoegen”, aldus Beelen. Zo kent de telefooncentrale van NeoNova een geavanceerde interface, een bedienpost voor de computer en een automatisch provisioning systeem voor toestellen. Clustering en failover zijn in voorbereiding en worden op termijn toegevoegd. De website www.neonova.nl bavat een overzicht van alle functies.

maandag 12 oktober 2009

Aandeelhouders iBasis verwerpen bod KPN


De aandeelhouders van het VoiP bedrijf iBasis hebben het nieuwe bod van KPN verworpen. Beide aandeelhouders - de beheerder van de trust van de kinderen Singer ("Singer") en Millennium Management LLC, de algemene vennoot van Millennium Partners, L.P.("Millennium"), - bezitten respectievelijk ongeveer 4,2 en 3,6 procent van de gewone aandelen van iBasis. Andere grote aandeelhouders hebben iBasis ook laten weten het herziene bod van KPN niet te accepteren. KPN probeert al maanden het resterende belang in het Amerikaanse bedrijf te verwerven.

Skype en eBay winnen patentzaak

Goed nieuws voor Skype en moederbedrijf eBay: de rechter heeft besloten dat deze bedrijven geen inbreuk hebben gemaakt op de peer-to-peer-patenten van Peer Communication, onderdeel van Acacia Technologies. Dit bedrijf had beide partijen voor de rechtbank gesleept. Peer Communications klaagde eBay en Skype in augustus 2006 aan. Destijds oordeelde de rechter al in het voordeel van eBay en Skype, maar Peer Communications ging daarop in hoger beroep.

vrijdag 9 oktober 2009

Telefoonproblemen Ziggo Leidsche Rijn opgelost


De problemen van Ziggo in de Utrechtse Leidsche Rijn lijken opgelost. Sinds woensdagochtend hadden zesduizend huishoudens geen beschikking over tv, radio, telefoon en internet. Ziggo had problemen met het lassen van een glasvezelkabel aan de Rijksstraatweg.

Google Voice op handsets Verizon



De Amerikaanse operator Verizon Wireless en Google hebben "baanbrekende" overeenkomst getekend voor Android. Google Voice zal een standaardapplicatie op de toestellen zijn. De mobiele operator en Google gaan samen Android-toestellen ontwikkelen. De eerste handets worden binnen een paar weken gepresenteerd. Verizon Wireless en Google ontwikkelen de toestellen samen, en leveren eigen applicaties mee met deze apparaten.

donderdag 8 oktober 2009

AT&T zwicht: toch VoiP


De Amerikaanse provider AT&T staat toe dat VoiP-applicaties voor de iPhone op zijn 3G-netwerk functioneren. De beslissing volgt kort op een onderzoek van de FCC naar het weigeren van de Google Voice-applicatie. AT&T komt naar eigen zeggen tot die beslissing, omdat andere toestellen die de provider aanbiedt ook VoiP-functionaliteit aan boord hebben. Bovendien zouden consumenten verwachten dat ze kunnen skypen via de iPhone.

Chatoptie bij Fiom


Vanaf deze week is het mogelijk om via Fiom.nl te chatten en te e-mailen met een hulpverlener. Op dinsdag, woensdag en donderdag is de chatlijn geopend voor mensen met vragen over of problemen op het gebied van onbedoelde zwangerschap, tienerouderschap, ongewenste kinderloosheid, zwangerschapsverlies, afstand ter adoptie, adoptienazorg en zoekacties naar familieleden. Naast chatten is het mogelijk om per e-mail een vraag te stellen. "De ontwikkelingen op het internet zijn zover dat je als organisatie, zelfs in de welzijnssector, niet meer wegkomt met een louter informatieve site. Omdat steeds meer mensen hulp zoeken via internet, gaan wij als organisatie veel interactiever opereren," vertelt Naomi Boer, landelijk beleidsmedewerker digitale ontwikkeling van de Fiom. Met het chatten heeft de Fiom al ervaring op kunnen doen op tienermoeders.nl. "Op deze site is het al vanaf het voorjaar mogelijk te chatten met een hulpverlener en dat blijkt goed te werken," aldus Boer.

woensdag 7 oktober 2009

Nederland koploper internetconnectiviteit


Nederland slaagt er beter in dan veel grotere Europese landen om de potentie van ICT-technologie in de praktijk te realiseren. Zogenoemde Carrier service providers (CSP's) slagen er in Nederland goed in om tegemoet te komen aan de toenemende vraag naar breedbandintensieve datadiensten, VoIP en IPTV. Mede daarom staat Nederland als nieuwe binnenkomer op de vierde plek van de Connectivity Scorecard, een studie van Professor Leonard Waverman, Fellow of the London Business School, gesponsord door Nokia Siemens Network.

dinsdag 6 oktober 2009

IP telefooncentrale van Axeos


Met de introductie van de nieuwe 2.0 telefooncentralesoftware brengt Axeos een nieuwe uitgebreide zakelijke IP telefooncentrale op de markt. Met dit platform kunnen organisaties aanzienlijke besparingen realiseren. De nieuwe versie is geheel gebaseerd op Web 2.0, waardoor de telefooncentrale als uitgebreide webapplicatie te bedienen is. Voor zowel de systeembeheerder als de eindgebruiker bevat het veel functies, zoals integratie met Outlook en andere Office applicaties, fax per email, beveiligd beheer op afstand, presence, uitgebreide gespreksroutering (IVR), geïntegreerde firewall en ‘smart routing’ dat onnodige netwerkbelasting voorkomt.

Voipen op zee


European Maritime Sattelite Solutions (Eumarsat) biedt vanaf volgende maand met Inmarsat vergelijkbare satellietcommunicatiediensten aan voor zeer concurrerende prijzen. Wie een abonnement neemt kan straks op zee voor een paar cent per minuut bellen. Bellen gaat via internet. Er is dus geen apart telefoonabonnement nodig. Het VoIP-systeem dat Eumarsat gebruikt heeft een hogere datadichtheid of resolutie dan Skype.

maandag 5 oktober 2009

Beveiliging spelbreker bij UC


Beveiliging is het grootste probleem van unified communications. Dat blijkt uit de jongste CIO-studie van Orange Business Services onder 600 Europese multinationals. "Vooral de integratie van iptel en data baart zorgen," vertelt Kristof Symons, OBS verantwoordelijke voor consulting en integratie-oplossingen. "Vaak is Voip de eerste stap naar unified communications. En uiteindelijk is slechts 30 procent van de bedrijven volledig op iptel overgestapt."

vrijdag 2 oktober 2009

VoiceCyber verandert naam

VoiceCyber Europe verandert haar bedrijfsnaam binnenkort in Voice2Log. Het bedrijf wil hiermee haar solide positie op de verschillende markten verankeren. "Wij kiezen voor deze naamsverandering op een cruciaal punt in onze ontwikkeling als een van de specialisten op het gebied van met name VoIP Call Recording. De naam weerspiegelt onze roeping om vernieuwende Total Recording oplossingen te blijven bieden, waarbij we niet gebonden zijn aan een fabrikant" aldus directeir Jeff Scipio. "

donderdag 1 oktober 2009

Sanoma over op Unified Communications


Sanoma Uitgevers B.V., de grootste multimediale uitgever van Nederland, heeft gekozen voor de Unified Communications appliance van StartReady. Sanoma ging op zoek naar een oplossing om de bereikbaarheid van zijn ruim duizend medewerkers in de hoofdvestiging in Hoofddorp te verbeteren. Daarom werd gezocht naar een oplossing voor presence en Instant Messaging, waarbij minimale beheerinspanning en lage implementatiekosten centraal moesten staan. Medewerkers die in teams op meerdere locaties werken kunnen zo veel effectiever werken. Verder vindt het beheer van de oplossing op afstand plaats waardoor de IT-afdeling de handen vrij heeft voor andere zaken.