donderdag 26 februari 2009

Nimbuzz groeit fors


Het Rotterdamse chat- en VoIP-bedrijf Nimbuzz groeit dagelijks met 20.000 nieuwe geregistreerde gebruikers, sneller dan de weinige concurrentie. Het bedrijf gaat zijn technologie verwerken in nieuwe toestellen van Toshiba en RIM's Blackberry.

Internet en telefonie nog steeds te duur


Zo'n 2,4 miljoen Nederlanders betalen onnodig veel voor hun internet- en telefonieaansluiting. Dat blijkt uit onderzoek van Synovate, uitgevoerd onder 1000 breedbandgebruikers.

Driekwart van de huishoudens betaalt meer dan 30 euro per maand voor internet en telefonie. Ondanks de financiele crisis en de grote concurrentiestrijd op de telecommarkt, blijkt de drempel om daadwerkelijk over te stappen naar een aantrekkelijker abonnement te hoog.

woensdag 25 februari 2009

Skype in gevaar door licentieperikelen


Skype raakt mogelijk een belangrijke technologie kwijt die het had gelicenseerd. De licentiehouder wordt in de SEC documenten niet genoemd, maar Skype geeft aan dat het verkeerd kan uitpakken als men de technologie blijft gebruiken. In het verleden had het bedrijf al eens ruzie met Net2Phone, die de eBay dochter van patentbreuk beschuldigde.

dinsdag 24 februari 2009

Siemens legt IP netwerk aan



Siemens legt een IP netwerk aan in het Orbis Medisch Centrum (OMC) in Sittard-Geleen, voorheen het Maaslandziekenhuis. Het netwerk is onder meer ook bedoeld voor IP-telefonie.

Daarnaast omvat het project het digitaliseren van de inkomende post, identificatie- en toegangsbeheer, de integratie van bedside terminals en het virtualiseren van werkplekken.

maandag 23 februari 2009

Politie wil Skype kunnen tappen


De Europese justitiedienst Eurojust gaat de politie en aanklagers helpen onderzoeken hoe internettelefoons zoals Skype technisch en legaal afgeluisterd kunnen worden.

De zogeheten VoIP-internettelefoons zijn nu praktisch niet af te tappen. De politie in Milaan zegt dat georganiseerde misdadigers, wapen- en drugshandelaren steeds meer via internet bellen om politieonderzoek te frustreren.

Telenet trekt nieuwe belklanten


De Belgische kabelaar Telenet heeft er afgelopen boekjaar 81.000 vaste bellers bijgekregen. In het algemeen deed het bedrijf het goed. Er kwamen 218.000 nieuwe tv klanten en ruim 100.000 breedband klanten bij. Het vierde kwartaal bleek uitermate sterk. Er werd een recordaantal nieuwe klanten aangetrokken. De omzet groeide voor het eerst tot boven 1 miljard euro.

vrijdag 20 februari 2009

VoiP dief kan 20 jaar krijgen


Een Amerikaanse hacker die in Mexico is opgepakt kan 20 jaar gevangenisstraf krijgen omdat hij van VoiP diensten 10 miljoen belminuten stal en deze doorverkocht aan zijn eigen klanten.

De schade voor de VoiP providers komt neer op 1,4 miljoen dollar. De verdachte deed zijn werk samen met een partner, die al eerder vastzat. Deze partner voerde alleen al via het AT&T netwerk 6 miljoen scans uit.

donderdag 19 februari 2009

XeloQ in call center software


XeloQ Communications levert voortaan exclusieve VoIP CallCenter oplossingen van BasiCall. XeloQ is een VoIP aanbieder die al sinds 2002 actief is op de (inter)nationale markt. De eerste twee jaar maakte men gebruik van het H323 protocol, in 2004 is men overgeschakeld naar SIP. BasiCall is een callcenter applicatie.

woensdag 18 februari 2009

Nimbuzz op smartphone Toshiba


De Nederlandse chat- en belsoftware Nimbuzz krijgt standaard een plekje op de nieuwe smartphone van Toshiba, de TG01. Maandag werd de samenwerking aangekondigd. Nimbuzz biedt toegang tot de chatnetwerken van onder meer Windows Live Messenger, AOL, Yahoo, Skype, Google Talk, ICQ, Myspace, Facebook en Hyves.

Skype op Nokia toestellen


Skype en Nokia introduceren op de N-serie modellen van Nokia Skype instant messaging, gratis Skype-to-Skype VoIP over 3G of WLAN en gesprekken naar vaste lijnen voor Skype-tarieven. De N97 die deze zomer uitkomt, zal het eerste Nokia-toestel worden waarop Skype wordt geïnstalleerd.

dinsdag 17 februari 2009

Gebruik Skype frustreert politie


De Italiaanse politie is behoorlijk gefrustreerd over het gebruik van Skype. Deze software wordt namelijk steeds meer gebruikt door criminelen omdat de internettelefoniedienst erg moeilijk af te tappen is. Alleen China is het tot nu toe gelukt om gebruikers van de dienst in de gaten te houden.

maandag 16 februari 2009

VoiP dienst Vopium gelanceerd


In de VS is een nieuwe mobiele VoiP dienst gelanceerd onder de naam Vopium die ook elders zou moeten werken. Het bedrijf garandeert de laagste prijzen. Gesprekken onderling via wifi zijn gratis, prijzen naar mobiele en vaste nummers verschillen per land. De dienst zou op zeker 500 mobiele telefoons moeten werken.

IP telefooncentrale voor Twynstra Gudde


KPN levert een nieuwe IP-telefooncentrale aan Twynstra Gudde. Verder voorziet KPN alle 400 consultants van een BlackBerry en een mobiel internet modem. Volgens het organisatieadviesbureau zal de implementatie van het pakket een kostenbesparing van zo'n 40 procent opleveren.

donderdag 12 februari 2009

Nieuwe modem-routers Sitecom


Sitecom breidt zijn design range Pure E-motion uit met een complete lijn modem-routers die die voldoen aan de netwerktechnologie 802.11n draft 2.0. Gebruikers kunnen draadloos werken in omgevingen met veeleisende toepassingen, zoals streaming HD-video en -audio, VoIP, multiplayer gaming en de overdracht van grote hoeveelheden gegevens met snelheden tot 300 Mbps.

woensdag 11 februari 2009

Samenwerking UC trainingen


De trainingsinstituten en Cisco Learning Solution Partners (CLSPs), Global Knowledge en avodaq gaan wereldwijd samenwerken om een uitgebreid trainingsportfolio op het gebied van Unified Communications (UC) te kunnen aanbieden.

De alliantie is ontstaan als antwoord op de te verwachte groei van de markt en de veranderende behoeften van klanten. De Unified Communications trainingen worden door Global Knowledge zowel klassikaal als via het Internet aangeboden.

dinsdag 10 februari 2009

e-office UC partner Microsoft


Het bedrijf e-office heeft de status van Microsoft Unified Communications (UC) Voice Partner behaald. Hiermee zijn zij op alle onderdelen van de Unified Communications-suite een door Microsoft aanbevolen partner. Op dit moment zijn er maar een paar partners die deze status hebben. Dit zijn partners die innovatie omarmen en duidelijk de toegevoegde waarde van Unified Communications aan de klanten kunnen uitleggen. Voor Microsoft zijn deze partners de ‘krenten in de pap’.

Bellen over internet blijft matig


Telefoneren via internet is nog niet 100 procent betrouwbaar. Gesprekken komen soms niet of pas na lange tijd tot stand en de gesprekskwaliteit laat af en toe te wensen over. Tussen de verschillende belangrijke providers blijken grote kwaliteitsverschillen te bestaan. De gemiddeld beste aanbieder is Tele2, gevolgd door Ziggo en Het Net. Onderaan sluit Alice de lijst af, terwijl de voorlaatste plaats is weggelegd voor Telfort. Bij deze aanbieders komen gesprekken niet tot stand.

vrijdag 6 februari 2009

Mitel breidt integratie met Microsoft Unified Communications uit


Mitel, leverancier van IP-communicatie-oplossingen, heeft de integratie van haar Unified Communications-oplossingen met Microsoft’s bedrijfsapplicaties, waaronder Microsoft Office Communications Server 2007, verbeterd. Daarnaast is het Mitel 3300 IP Communications Platform (ICP) gecertificeerd voor de directe SIP-integratie met Microsoft’s Office Communications Server 2007. Hiervoor zijn geen gateways van derde partijen noodzakelijk, zo laat het bedrijf weten.

donderdag 5 februari 2009

Plantronics 1100M USB


Plantronics heeft zijn portfolio Unified communication producten voor Microsoft Office Communicator uitgebreid met de nieuwe 1100M USB telefoon handset.

Dit toestel kan worden gebruikt met Office Communicator 2007 en biedt zakelijke gebruikers die pc-telefonie willen gebruiken de functies van een vertrouwde telefoonomgeving. Oftewel een standaard toetsenbord met 10 toetsen, een extra toets om het gesprek aan te nemen, een om het gesprek te beëindigen.

woensdag 4 februari 2009

Otto chat met VIP-klanten


Otto, één van de grootste thuiswinkels in Nederland, heeft het Customer Interaction Center (CIC) van Interactive Intelligence geïmplementeerd. Newtel Essence leverde en installeerde de geïntegreerde oplossing waarmee Otto zowel telefonie, e-mail, chat en post van klanten routeert en afhandelt. Het CIC-systeem is uitgerold voor 150 seats in het callcenter en 120 kantoorwerkplekken. Otto kan via het CIC-systeem met klanten e-mailen, telefoneren en chatten.

Dit laatste kanaal wordt speciaal ingezet voor de VIP-klanten die er volop gebruik van maken. Het aantal chatsessies stijgt nog steeds. Daarnaast biedt het CIC de klant de mogelijkheid om later teruggebeld te worden indien de te verwachte wachttijd langer is dan 60 seconden. Zodra het in het callcenter wat rustiger is, belt een agent de klant terug. Op termijn wil Otto ook het co-browsen invoeren (het samen met klanten door internetpagina’s navigeren) en de SMS-mogelijkheden activeren. Bovendien wordt het gebruik van thuiswerkplekken door callcenteragenten opnieuw ingevoerd.

dinsdag 3 februari 2009

Nepmeldingen via VoiP


Het Amerikaanse telefoonnummer voor nooddiensten 911 merkt de laatste tijd een trend waarbij mensen internettelefonie gebruiken om nep-meldingen te doen. Met de zogenaamde VoIP-technologie (Voice over IP) is het mogelijk om met een vals nummer te bellen.

maandag 2 februari 2009

Alliantie voor VoiP


HP ProCurve is een alliantie aangegaan met een aantal andere leveranciers: HP ProCurve ONE. Doel is om meer producten en diensten te verkopen aan klanten die datacenters in huis hebben. Daarbij staat het uitrollen van VoiP diensten voorop. De alliantie neemt het op tegen netwerkrivaal Cisco.